Ulvilassa alkaa syksyllä kahdeksan tasoristeyksen poistaminen – Nakkilan ja Harjavallan rataosuudet vuorossa 2025
Ulvilan Haistilan ja Yli-Rantalan välille sijoittuva ratasuunnitelma hyväksyttiin huhtikuussa. Suunnitelma sisältää kahdeksan tasoristeyksen poistamista. Urakan tarjouspyyntö julkaistiin kesäkuun puolivälissä. Tarjousten jättämisen määräaika on elokuun alussa. Rakentaminen voidaan aloittaa elo-syyskuun taitteessa urakoitsijan valinnan jälkeen. Valmistelevia töitä tehdään mahdollisesti jo aikaisemmin.
Urakassa poistetaan käytöstä Haistilan, Auran, Hietarannan, Kasvihuoneen, Lehtosen, Valtavainion, Salovaaran ja Yli-Rantalan tasoristeykset. Näiden tilalle rakennetaan korvaavat tieyhteydet sekä yksi uusi alikulkusilta, Haistilan alikulkusilta.
Nakkilassa on nähtävillä 26. heinäkuuta saakka ratasuunnitelma kuuden tasoristeyksen poistamiseksi Koivero–Ruhade -välillä osoitteessa https://vayliensuunnittelu.fi/s/wjjh/nahtavillaolo.
Suunnitelman mukaisesti Koiveron, Juhelan, Tynikurkelan ja Turvepehkun tasoristeykset poistetaan. Tattaran tasoristeyksen tilalle tulee uusi Suutarinmäentien alikulkusilta. Kuritun, Pellon ja Ruhaden tasoristeykset poistetaan vuonna 2025. Korvaavana kulkuyhteytenä toimii tulevaisuudessa Masiantien alikulkusilta sekä tieyhteydet.
Harjavallassa poistetaan vuoden 2025 aikana Merstolan tasoristeys ja tilalle rakennetaan Merstolan alikulkusilta. Helsinki–Pori-yhteysvälin palvelutasoa nostetaan rakentamalla porrastettu liittymä maantien 12791 eli Voitoistentien ja Merstolantien kohdalle Harjavallassa.
Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeessa parannetaan liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta tasoristeystä rataosuudelta. Seitsemän tasoristeystä on jo poistettu.
– Tasoristeykset muodostavat rautateiden selkeimmän turvallisuusriskin tienkäyttäjille ja rataliikenteelle. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Osassa kohteita tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi. Rataosuudella on tällä hetkellä 36 tasoristeystä ja viisi laituripolkua. Tasoristeyksistä 24 on ilman puomi- tai äänivaroituslaitosta, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta.