Ul­vi­lan Hais­ti­lan ja Yli-Ran­ta­lan vä­lil­le si­joit­tu­va ra­ta­suun­ni­tel­ma hy­väk­syt­tiin huh­ti­kuus­sa. Suun­ni­tel­ma si­säl­tää kah­dek­san ta­so­ris­teyk­sen pois­ta­mis­ta. Ura­kan tar­jous­pyyn­tö jul­kais­tiin ke­sä­kuun puo­li­vä­lis­sä. Tar­jous­ten jät­tä­mi­sen mää­rä­ai­ka on elo­kuun alus­sa. Ra­ken­ta­mi­nen voi­daan aloit­taa elo-syys­kuun tait­tees­sa ura­koit­si­jan va­lin­nan jäl­keen. Val­mis­te­le­via töi­tä teh­dään mah­dol­li­ses­ti jo ai­kai­sem­min.

Ura­kas­sa pois­te­taan käy­tös­tä Hais­ti­lan, Au­ran, Hie­ta­ran­nan, Kas­vi­huo­neen, Leh­to­sen, Val­ta­vai­ni­on, Sa­lo­vaa­ran ja Yli-Ran­ta­lan ta­so­ris­teyk­set. Näi­den ti­lal­le ra­ken­ne­taan kor­vaa­vat tie­yh­tey­det sekä yk­si uu­si ali­kul­ku­sil­ta, Hais­ti­lan ali­kul­ku­sil­ta.

Nak­ki­las­sa on näh­tä­vil­lä 26. hei­nä­kuu­ta saak­ka ra­ta­suun­ni­tel­ma kuu­den ta­so­ris­teyk­sen pois­ta­mi­sek­si Koi­ve­ro–Ru­ha­de -vä­lil­lä osoit­tees­sa https://va­y­lien­suun­nit­te­lu.fi/s/wjjh/nah­ta­vil­la­o­lo.

Suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti Koi­ve­ron, Ju­he­lan, Ty­ni­kur­ke­lan ja Tur­ve­peh­kun ta­so­ris­teyk­set pois­te­taan. Tat­ta­ran ta­so­ris­teyk­sen ti­lal­le tu­lee uu­si Suu­ta­rin­mä­en­tien ali­kul­ku­sil­ta. Ku­ri­tun, Pel­lon ja Ru­ha­den ta­so­ris­teyk­set pois­te­taan vuon­na 2025. Kor­vaa­va­na kul­ku­yh­tey­te­nä toi­mii tu­le­vai­suu­des­sa Ma­si­an­tien ali­kul­ku­sil­ta sekä tie­yh­tey­det.

Har­ja­val­las­sa pois­te­taan vuo­den 2025 ai­ka­na Mers­to­lan ta­so­ris­teys ja ti­lal­le ra­ken­ne­taan Mers­to­lan ali­kul­ku­sil­ta. Hel­sin­ki–Pori-yh­teys­vä­lin pal­ve­lu­ta­soa nos­te­taan ra­ken­ta­mal­la por­ras­tet­tu liit­ty­mä maan­tien 12791 eli Voi­tois­ten­tien ja Mers­to­lan­tien koh­dal­le Har­ja­val­las­sa.

Tam­pe­re–Pori ta­so­ris­teys­ten pois­to ja pa­ran­ta­mi­nen -hank­kees­sa pa­ran­ne­taan lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta pois­ta­mal­la mah­dol­li­sim­man mon­ta ta­so­ris­teys­tä ra­ta­o­suu­del­ta. Seit­se­män ta­so­ris­teys­tä on jo pois­tet­tu.

– Ta­so­ris­teyk­set muo­dos­ta­vat rau­ta­tei­den sel­keim­män tur­val­li­suus­ris­kin tien­käyt­tä­jil­le ja ra­ta­lii­ken­teel­le. Ny­kyi­set ta­so­ris­teyk­set kor­va­taan en­si­si­jai­ses­ti tie- tai sil­ta­jär­jes­te­lyil­lä. Osas­sa koh­tei­ta ta­so­ris­teyk­set va­rus­te­taan tur­va­lait­teil­la tai pa­ran­ne­taan muil­la ta­voin tur­val­li­sik­si. Ra­ta­o­suu­del­la on täl­lä het­kel­lä 36 ta­so­ris­teys­tä ja vii­si lai­tu­ri­pol­kua. Ta­so­ris­teyk­sis­tä 24 on il­man puo­mi- tai ää­ni­va­roi­tus­lai­tos­ta, ker­too pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mik­ko Heis­ka­nen Väy­lä­vi­ras­tos­ta.