Jan­ne Ran­ta­nen

Jär­vi­luo­dois­sa kävi ai­ka­moi­nen ko­hah­dus, kun pre­si­dent­ti Ale­xan­der Stubb saa­pui kes­ki­viik­ko­aa­mu­na Rau­mal­le. He­li­kop­te­rin las­keu­tu­es­sa te­la­kal­le sa­ta­mää­rin mus­tia lin­tu­ja läh­ti len­toon vie­rei­sis­tä saa­ris­ta, jois­sa pe­sii Suo­men suu­rin me­ri­met­so­ko­lo­nia.

Stub­bin Rau­man-vie­rai­lun oh­jel­man ra­ken­ta­mi­nen al­koi juu­ri te­la­kas­ta. Pre­si­dent­ti ha­lu­si tu­tus­tua Me­ri­voi­mien uu­siin sota-aluk­siin, joi­ta Rau­mal­la ra­ken­ne­taan. Mo­ni­toi­mi­kor­vet­ti teki il­mi­sel­väs­ti mel­koi­sen vai­ku­tuk­sen pre­si­dent­tiin, joka esit­ti pal­jon ky­sy­myk­siä ja kuun­te­li vas­tauk­sia tark­kaa­vai­se­na.

RMC:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­nen vah­vis­ti jäl­ki­kä­teen, et­tä Stubb ar­vos­ti ko­vas­ti nä­ke­mään­sä.

– Pre­si­dent­ti oli ää­rim­mäi­sen vai­kut­tu­nut ja on­nit­te­li val­ta­vas­ta ke­hi­tyk­ses­tä, jon­ka Rau­man te­lak­ka on kym­me­nes­sä vuo­des­sa pys­ty­nyt te­ke­mään, sa­noi Nie­mi­nen.

Stubb vie­rai­li pää­mi­nis­te­ri­nä Rau­man te­la­kal­la vuon­na 2014, kun RMC oli vie­lä pie­ni ja nuo­ri yh­tiö. Sil­loin Stubb lu­pa­si val­ti­on käyt­tä­vän kaik­ki mah­dol­li­set kei­not uu­den te­lak­ka­yh­ti­ön tu­ke­mi­seen, jos RMC saa kan­nat­ta­via ti­lauk­sia. Sil­loi­sil­le te­la­kan edus­ta­jil­le jäi kä­si­tys, et­tä pää­mi­nis­te­ri pu­hui vir­kan­sa puo­les­ta.

Presidentti Alexander Stubb ja telakkavierailun isännät poseerasivat yhdessä ensimmäisen monitoimikorvetin kanssa. Sotalaiva lasketaan vesille tänä keväänä. Kuva: RMC

Presidentti Alexander Stubb ja telakkavierailun isännät poseerasivat yhdessä ensimmäisen monitoimikorvetin kanssa. Sotalaiva lasketaan vesille tänä keväänä. Kuva: RMC

Tä­nään RMC:llä on näyt­tää ti­lauk­sia. En­sim­mäi­nen so­ta­lai­va las­ke­taan ve­sil­le ke­vääl­lä ja toi­sen loh­ko­ja val­mis­tuu hal­lis­sa hy­vää vauh­tia. En­si vuon­na työn al­la on kol­me­kin so­ta­lai­vaa sa­ma­nai­kai­ses­ti.

Mat­kus­ta­ja-au­to­laut­to­ja on ra­ken­net­tu muun mu­as­sa Wa­sa­li­nel­le ja Tal­lin­kil­le. Nyt val­mis­tu­mas­sa on toi­nen tas­ma­ni­a­lai­sen va­rus­ta­mon ti­laa­mis­ta suu­ris­ta mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tois­ta. Stubb ta­pa­si TT-Li­nen tek­ni­sen pro­jek­ti­pääl­li­kön John Anas­tas­si­oun, joka ke­hui ko­vas­ti RMC:n osaa­mis­ta. Stubb sa­noi lä­het­tä­vän­sä ta­paa­mi­ses­ta ku­van Tans­kan ku­nin­ga­tar Ma­ryl­le, tämä kun on tas­ma­ni­a­lai­nen.

Ja ikään kuin sat­tu­mal­ta Tas­ma­ni­an-lai­vois­ta ker­rot­tiin ra­ken­nu­sal­taan vie­res­sä. Puhe oli help­po kään­tää Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sen uu­teen ul­ko­var­ti­o­lai­vaan, joka hi­nat­tiin vii­me vii­kol­la Rau­mal­le kor­jat­ta­vak­si. Alus oli va­hin­goit­tu­nut puo­la­lai­sel­la te­la­kal­la, jon­ne Mey­er Tur­ku ra­ken­nus­työt oh­ja­si.

Projektijohtajat Johanna Kaijo (RMC) ja John Anastassiou (TT-Line) kertoivat presidentille Tasmanian-lautoista, jotka ovat Suomen suurin vientikauppa Australiaan. Kuva: Janne Rantanen

Projektijohtajat Johanna Kaijo (RMC) ja John Anastassiou (TT-Line) kertoivat presidentille Tasmanian-lautoista, jotka ovat Suomen suurin vientikauppa Australiaan. Kuva: Janne Rantanen

Täs­sä­kin leh­des­sä on ker­rot­tu, et­tä Rau­man so­ta­lai­vat kiin­nos­ta­vat mui­ta­kin Nato-mai­ta. Par­haas­sa ta­pauk­ses­sa Rau­man te­lak­ka pää­see mu­kaan puo­lus­tus­te­ol­li­suu­den vah­vaan kas­vu­buu­miin.

– So­ta­lai­voil­le on yh­teis­poh­jois­maa­lai­nen tar­ve. Nyt on oi­kea ai­ka te­la­kan ja val­ti­on pro­mo­toi­da ky­vyk­kyyt­täm­me, sa­noi Nie­mi­nen.

Rau­man-vie­rai­lun leh­dis­tö­ti­lai­suus jär­jes­tet­tiin Ka­rin kam­puk­sel­la te­lak­kaan tu­tus­tu­mi­sen jäl­keen.

– Sil­le on syyn­sä, mik­si kä­vin Rau­man te­la­kal­la – jos jo­nain päi­vä­nä jou­dun vie­lä mark­ki­noin­ti­hom­miin, Stubb kom­men­toi me­di­a­ti­lai­suu­des­sa.

Stubb viit­ta­si Yh­dys­val­to­jen pre­si­dent­ti Do­nald Trum­pin ha­lu­a­miin jään­mur­ta­jiin. USA ja Ka­na­da tar­vit­se­vat pal­jon uu­sia jään­mur­ta­jia säi­lyt­tääk­seen stra­te­gi­sen ase­man­sa ja tur­va­tak­seen ta­lou­del­li­set etun­sa. Ve­nä­jä ja Kii­na ovat ri­pe­äs­ti li­sän­neet mur­ta­ja­ka­lus­to­aan ol­lak­seen val­mii­ta, kun ark­ti­sen alu­een luon­non­va­rois­ta ki­sa­taan.

Ka­na­da­lai­sen Da­vien omis­tuk­seen siir­ty­nyt Hel­sin­gin te­lak­ka on jul­ki­suu­des­sa pro­fi­loi­tu­nut jään­mur­ta­ja­te­la­kak­si. Ka­na­da ti­la­si Da­viel­ta po­laa­ri­mur­ta­jan 2,3 mil­jar­din kaup­pa­hin­nal­la. Ti­lauk­sen sai ni­me­no­maan Ka­na­das­sa toi­mi­va te­lak­ka. Suun­nit­te­lua ja run­ko­töi­tä teh­dään Hel­sin­gis­sä.

RMC:n joh­to käyt­ti ti­lai­suu­den hyö­dyk­seen pai­not­taak­seen Stub­bil­le, et­tä myös Rau­man te­la­kal­la on ky­vyk­kyys teh­dä jään­mur­ta­jia – vie­lä­pä sel­väs­ti no­pe­am­min ja edul­li­sem­min kuin poh­joi­sa­me­rik­ka­lai­sil­la te­la­koil­la.

– Mel­kein kaik­ki lai­vam­me on teh­ty jäis­sä kul­ke­vik­si. Li­säk­si meil­lä on tar­jo­ta Sam­kin kans­sa rää­tä­löi­ty­jä kou­lu­tus­pa­ket­te­ja lai­van mu­kaan. Iso kil­pai­lu­e­tum­me on se, et­tä meil­lä on te­räs­työn ka­pa­si­teet­tia va­rat­tu­na tä­hän ja ra­ken­nu­sal­las val­mii­na, to­te­si Nie­mi­nen.

Ruot­si ja Suo­mi val­mis­te­le­vat omia mur­ta­ja­han­kin­to­jaan ja ai­kei­ta on myös Vi­rol­la. Täs­sä yh­tey­des­sä plus­sak­si voi­nee las­kea sen, et­tä RMC:n suu­rin omis­ta­ja on Suo­men val­tio ja omis­tus on ko­ko­naan suo­ma­lai­sis­sa kä­sis­sä.