Väylävirasto poistaa tasoristeyksiä Porin ja Tampereen välillä – Ulvilassa suljetaan kahdeksan tasoristeystä ja tehdään alikulkusilta Haistilaan
Haistilan rautatien tasoristeyksen poisto ja uusi alikulkusilta muuttavat liikennejärjestelyjä.
Jukka Vilponiemi
Ulvilan kaupungin ja Väyläviraston pian kaksi vuotta vääntämä sopimus rautatien tasoristeysten poistamisesta Rantalan teollisuusalueen ja Haistilan välillä on valmistunut. Ulvilan kaupunginhallitus hyväksyi sopimuksen maanantaina, ja se esitti sopimusta myös kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.
Ulvilan tasoristeysten poistaminen on osa Väyläviraston hanketta, jolla poistetaan kymmeniä tasoristeyksiä Porin ja Tampereen väliseltä radalta junaliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Parhaillaan nähtävillä olevan suunnitelman mukaan Ulvilassa suljetaan kahdeksan tasoristeystä, joista suurin osa on yksityisteihin kuuluvia.
Suurin muutos tapahtuu Haistilassa, jossa Ruskilaan johtavan maantien varrelta suljetaan nykyinen vartioitu, mutta vaarallinen tasoristeys. Sen molemmin puoli tiessä on mutka, ja myös rautatiessä on Porin suunnasta ennen tasoristeystä kaarre.
Haistilan tasoristeys korvataan rakentamalla radan alikulkusilta runsaan kilometrin päähän Ulvilan suuntaan. Haistilantieltä rakennetaan alikulkusillalle korvaava tieyhteys, jonka pituus on noin 2,5 kilometriä. Asemakaava tästä on jo hyväksytty.
Sopimusta on viivyttänyt kaupungin ja Väyläviraston välinen kiista tuon korvaavan tieyhteyden laadusta. Väylävirasto olisi halunnut sorapintaisen ja 4,5 metriä leveän tien, mutta Ulvilan kaupunki on halunnut asvaltoidun ja 6-metrisen tien.
Sopimuksessa on päädytty ratkaisuun, jossa kaupunki maksaa kaikkiaan 5,6 miljoonan euron hankkeesta 700 000 euroa, jolla nostetaan tien taso kaupungin haluamaksi.
– Tällä rahalla vahvistetaan ja levennetään tien pohjaa, vedetään asvaltti ja valaistus, kertoo kaupungin tekninen johtaja Juha Hjulgren.
Jos Ulvilan valtuusto hyväksyy sopimuksen, aikoo Väylävirasto kilpailuttaa urakan loppuvuoden aikana, jolloin koko hanke rakennettaisiin vuoden 2024 aikana.
Tarkempaa rakentamisajankohtaa ei Hjulgrenin mukaan vielä ole.
– Varmaa on vain se, että ensin rakennetaan Haistilan korvaava tieyhteys alikulkusiltoineen. Vasta sen jälkeen Haistilan nykyinen tasoristeys suljetaan.
Uusi alikulkusilta toteutetaan hänen mukaansa niin, että betoniset siltarakenteet valetaan radan vieressä, ja ne työnnetään radan alle. Näin junaliikenne on radalla pysähdyksissä vain muutaman päivän.
– Tämä ajoittunee ensi vuoden juhannukseksi, Hjulgren arvioi.
Muiden seitsemän tasoristeyksen poistaminen on yksinkertaisempaa: ne vain suljetaan liikenteeltä. Juha Hjulgren myöntää, että niiden sulkeminen aiheuttaa nykyisille käyttäjilleen pientä kiertämistä. Mutta kyse on kaikkien turvallisuudesta.
Suunnitelma on parhaillaan nähtävillä. Jos muistutuksia tulee, niin tekninen lautakunta ottaa niihin kantaa.