Juk­ka Vil­po­nie­mi

Ul­vi­lan kau­pun­gin ja Väy­lä­vi­ras­ton pian kak­si vuot­ta vään­tä­mä so­pi­mus rau­ta­tien ta­so­ris­teys­ten pois­ta­mi­ses­ta Ran­ta­lan te­ol­li­suu­sa­lu­een ja Hais­ti­lan vä­lil­lä on val­mis­tu­nut. Ul­vi­lan kau­pun­gin­hal­li­tus hy­väk­syi so­pi­muk­sen maa­nan­tai­na, ja se esit­ti so­pi­mus­ta myös kau­pun­gin­val­tuus­ton hy­väk­syt­tä­väk­si.

Ul­vi­lan ta­so­ris­teys­ten pois­ta­mi­nen on osa Väy­lä­vi­ras­ton han­ket­ta, jol­la pois­te­taan kym­me­niä ta­so­ris­teyk­siä Po­rin ja Tam­pe­reen vä­li­sel­tä ra­dal­ta ju­na­lii­ken­teen tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Par­hail­laan näh­tä­vil­lä ole­van suun­ni­tel­man mu­kaan Ul­vi­las­sa sul­je­taan kah­dek­san ta­so­ris­teys­tä, jois­ta suu­rin osa on yk­si­tyis­tei­hin kuu­lu­via.

Suu­rin muu­tos ta­pah­tuu Hais­ti­las­sa, jos­sa Rus­ki­laan joh­ta­van maan­tien var­rel­ta sul­je­taan ny­kyi­nen var­ti­oi­tu, mut­ta vaa­ral­li­nen ta­so­ris­teys. Sen mo­lem­min puo­li ties­sä on mut­ka, ja myös rau­ta­ties­sä on Po­rin suun­nas­ta en­nen ta­so­ris­teys­tä kaar­re.

Hais­ti­lan ta­so­ris­teys kor­va­taan ra­ken­ta­mal­la ra­dan ali­kul­ku­sil­ta run­saan ki­lo­met­rin pää­hän Ul­vi­lan suun­taan. Hais­ti­lan­tiel­tä ra­ken­ne­taan ali­kul­ku­sil­lal­le kor­vaa­va tie­yh­teys, jon­ka pi­tuus on noin 2,5 ki­lo­met­riä. Ase­ma­kaa­va täs­tä on jo hy­väk­syt­ty.

So­pi­mus­ta on vii­vyt­tä­nyt kau­pun­gin ja Väy­lä­vi­ras­ton vä­li­nen kiis­ta tuon kor­vaa­van tie­yh­tey­den laa­dus­ta. Väy­lä­vi­ras­to oli­si ha­lun­nut so­ra­pin­tai­sen ja 4,5 met­riä le­ve­än tien, mut­ta Ul­vi­lan kau­pun­ki on ha­lun­nut as­val­toi­dun ja 6-met­ri­sen tien.

So­pi­muk­ses­sa on pää­dyt­ty rat­kai­suun, jos­sa kau­pun­ki mak­saa kaik­ki­aan 5,6 mil­joo­nan eu­ron hank­kees­ta 700 000 eu­roa, jol­la nos­te­taan tien taso kau­pun­gin ha­lu­a­mak­si.

– Täl­lä ra­hal­la vah­vis­te­taan ja le­ven­ne­tään tien poh­jaa, ve­de­tään as­valt­ti ja va­lais­tus, ker­too kau­pun­gin tek­ni­nen joh­ta­ja Juha Hjulg­ren.

Jos Ul­vi­lan val­tuus­to hy­väk­syy so­pi­muk­sen, ai­koo Väy­lä­vi­ras­to kil­pai­lut­taa ura­kan lop­pu­vuo­den ai­ka­na, jol­loin koko han­ke ra­ken­net­tai­siin vuo­den 2024 ai­ka­na.

Tar­kem­paa ra­ken­ta­mi­sa­jan­koh­taa ei Hjulg­re­nin mu­kaan vie­lä ole.

– Var­maa on vain se, et­tä en­sin ra­ken­ne­taan Hais­ti­lan kor­vaa­va tie­yh­teys ali­kul­ku­sil­toi­neen. Vas­ta sen jäl­keen Hais­ti­lan ny­kyi­nen ta­so­ris­teys sul­je­taan.

Uu­si ali­kul­ku­sil­ta to­teu­te­taan hä­nen mu­kaan­sa niin, et­tä be­to­ni­set sil­ta­ra­ken­teet va­le­taan ra­dan vie­res­sä, ja ne työn­ne­tään ra­dan al­le. Näin ju­na­lii­ken­ne on ra­dal­la py­säh­dyk­sis­sä vain muu­ta­man päi­vän.

– Tämä ajoit­tu­nee en­si vuo­den ju­han­nuk­sek­si, Hjulg­ren ar­vi­oi.

Mui­den seit­se­män ta­so­ris­teyk­sen pois­ta­mi­nen on yk­sin­ker­tai­sem­paa: ne vain sul­je­taan lii­ken­teel­tä. Juha Hjulg­ren myön­tää, et­tä nii­den sul­ke­mi­nen ai­heut­taa ny­kyi­sil­le käyt­tä­jil­leen pien­tä kier­tä­mis­tä. Mut­ta kyse on kaik­kien tur­val­li­suu­des­ta.

Suun­ni­tel­ma on par­hail­laan näh­tä­vil­lä. Jos muis­tu­tuk­sia tu­lee, niin tek­ni­nen lau­ta­kun­ta ot­taa nii­hin kan­taa.