Näyttelijä Oskari Penttilä jakautuu kolmeksi Porin Teatterin Loistojutussa: Rooliasut vaihtuvat lennossa seuraavaan paikkaan juostessa
Penttilän esittämät kolme hahmoa ovat kaikki toistensa näköisiä: kiinteistövälittäjä Cédric, tämän kaksoisolento ja kaksoisolennon kaksoisveli.
Pauliina Vilpakka
Pikkujoulusesonki on ovella ja Porin Teatterissa vauhti sen kuin kiihtyy. Näyttelijä Oskari Penttilän syksyyn kuuluu monta erilaista produktiota. Meneillään on esimerkiksi 1800-luvulle sijoittuva draama Hovimäessä ja klassikkosatu Tuhkimo. Lisäksi Penttilä nähdään Sébastien Castron kirjoittamassa ranskalaiskomediassa Loistojuttu! (Une idée géniale), joka saa suomenkielisen kantaesityksensä Porin Teatterin päänäyttämöllä 16. marraskuuta.
Penttilä myöntää usein hieman jännittävänsä ensimmäistä yleisöä, kun kyseessä on komedia. Silloin selviää, naurattaako hauskaksi tarkoitettu näytelmä. Joskus ensi-ilta tarjoaa yllätyksiä, ja yleisö saattaakin nauraa aivan eri kohdassa kuin tekijät odottivat.
Komedia saattaa näyttäytyä yleisölle rentona hupailuna, mutta sen harjoitteleminen on kovaa työtä ja tekstin pänttäämistä. Lavalla on oltava yhtä läsnäoleva kuin vakavaa draamaa tehdessä. Käsikirjoituskin pitää osata hyvin, sillä muuten voi kadota esityksen rytmi, joka on varsinkin komedian tekemisessä oleellista. Vuorosanojen ulkoa opetteluun on monia tapoja: yksi kirjoittaa niitä ja toinen pänttää lukemalla. Viime kesänä Penttilä äänitti repliikkinsä, ja kuunteli niitä autoa ajaessa. Sekin toimi hyvin.
Loistojutussa Penttilä tekee kolmoisroolin. Hänen esittämänsä kolme hahmoa ovat kaikki toistensa näköisiä: kiinteistövälittäjä Cédric, tämän kaksoisolento ja kaksoisolennon kaksoisveli. Välillä näyttelijällä on pää pyörällä siitä, mikä hahmo on vuorossa ja mistä ovesta mennään seuraavaksi sisään. Onneksi pukijat ovat lavasteiden takana odottamassa oikeiden asujen kanssa ja ohjaamassa näyttämöltä singahtavia näyttelijöitä oikeaan suuntaan. Monesti rooliasuja vaihdetaan lennosta seuraavaan paikkaan juostessa. Backstagella käy usein aikamoinen kuhina.
– Välillä näyttämön takana jännittää enemmän kuin näyttämöllä, Penttilä myöntää.
Porin Teatterissa näyttelevä Oskari Penttilä tuli alalle aikoinaan näyttelijäharjoittelijana. Kuva: Pauliina Vilpakka
Meri-Porissa kasvanut Oskari Penttilä on Porin Teatterin oma kasvatti. Hän on tullut alalle näyttelijäharjoittelijana. Näyttelijäharjoittelijan sopimukseen kuului, että työn ohessa työnantaja järjesti hänelle alan koulutusta. Penttilä kävi esimerkiksi laulu- ja tanssitunneilla, puheopetuksessa ja opiskeli jopa näyttämötaistelua.
Sittemmin näyttelijäharjoittelija-nimike on lopetettu. Se on Penttilästä harmi. Hän ei usko, että olisi itse esimerkiksi koskaan tullut hakeneeksi teatterikorkeakouluun. Näyttelijäharjoittelijan paikka oli hänelle sopiva polku ammattinäyttelijäksi.
– En olisi nuorena ikinä uskonut, että minusta voisi tulla näyttelijä. Se tapahtui vähän vahingossa, hän kertoo.
Penttilä valmistui ylioppilaaksi aikoinaan Meri-Porin ilmaisutaidon lukiosta. Ensimmäisen kerran teatterin lavalla hän esiintyi Teatteri Ulpun Peter Panissa, jossa Penttilä näytteli yhtä kadonneista pojista. Porin Teatterin silloinen johtaja Patrik Drake näki hänet esiintymässä, ja pyysi nuorukaista koe-esiintymään Porin Teatterin tekeillä olleeseen Sound of Musiciin. Penttilä pääsikin avustajaksi kyseiseen produktioon, ja sen jälkeen myös Peukaloisen Retkiin. Myöhemmin hänelle tarjottiin näyttelijäharjoittelijan paikkaa Porin Teatterista.
Ammattinäyttelijän arjessa esitykset pyörivät kahdesti päivässä. Penttilä jaksaa silti innostua joka esityksestä uudelleen, ja yleisön energia tarttuu. Ja jos joskus on huono päivä, lavalle mennessä se unohtuu. Teatterin lava on Oskari Penttilän mielestä turvallinen paikka, sillä siellä aina tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
– Jotenkin haluaisin kannustaa juuri näinä aikoina, että käykää ihmiset teatterissa. Siitä tulee hyvä olo, hän sanoo.