Vä­ki­lu­kuun suh­teu­tet­tu­na Po­rin seu­dul­la ta­pah­tuu lä­hes kak­si ker­taa enem­män hen­ki­lö­va­hin­koon joh­ta­via lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sia ver­rat­tu­na koko maan kes­ki­ar­voon. Alu­eel­le laa­di­taan par­hail­laan lii­ken­ne­tur­val­li­suus­suun­ni­tel­maa, jon­ka ta­voit­tee­na on pa­ran­taa seu­dun lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta. Suun­ni­tel­maa laa­ti­vat Har­ja­val­ta, Huit­ti­nen, Ko­ke­mä­ki, Me­ri­kar­via, Nak­ki­la, Po­mark­ku, Pori ja Ul­vi­la yh­teis­työs­sä Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­sen kans­sa. Suun­ni­tel­mas­sa pai­no­te­taan asuk­kai­den nä­ke­myk­siä ja ko­ke­muk­sia lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta ja liik­ku­mi­so­lo­suh­teis­ta, joi­ta on ke­rät­ty ky­se­lyil­lä.

Vii­meis­ten vii­den vuo­den ai­ka­na Po­rin seu­dul­la ta­pah­tui 732 po­lii­sin tie­toon tul­lut­ta tie­lii­ken­ne­on­net­to­muut­ta, jot­ka joh­ti­vat hen­ki­lö­va­hin­koon. On­net­to­muuk­sis­sa kuo­li 36 hen­ki­löä ja louk­kaan­tui 850 hen­ki­löä. Alu­eel­la ta­pah­tu­neis­ta tie­lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­ta ai­heu­tui las­ken­nal­li­ses­ti 44,7 mil­joo­nan eu­ron vuo­sit­tai­set ko­ko­nais­kus­tan­nuk­set yh­teis­kun­nal­le.

Ikä­ryh­män ko­koon näh­den 15–17-vuo­ti­aat ovat sel­väs­ti ylie­dus­tet­tui­na on­net­to­muus­ti­las­tois­sa. Myös 18–24-vuo­ti­ail­le sat­tuu ikä­ryh­män ko­koon näh­den enem­män on­net­to­muuk­sia. Kul­ku­ta­po­jen osal­ta 15–17-vuo­ti­al­la ko­ros­tu­vat mopo ja muut kul­ku­vä­li­neet (mo­po­au­tot, mön­ki­jät ja trak­to­rit) kun taas nuo­ret ovat pää­o­sin liik­keel­lä au­tol­la.

Po­rin seu­dul­la eli Har­ja­val­las­sa, Huit­ti­sis­sa, Ko­ke­mä­el­lä, Me­ri­kar­vi­al­la, Nak­ki­las­sa, Po­mar­kus­sa, Po­ris­sa ja Ul­vi­las­sa liik­ku­vien mie­li­pi­tei­tä kun­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suus­ti­lan­tees­ta sel­vi­tet­tiin syys­ke­säl­lä 2024 ky­se­lyl­lä, jo­hon vas­ta­si 1405 hen­ki­löä. Vas­taa­jat ar­vi­oi­vat kun­tan­sa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta as­tei­kol­la 1-5 si­ten, et­tä alu­een kes­ki­ar­vok­si saa­tiin 2,8. Ky­se­lyyn vas­tan­nei­den käy­te­tyin kul­ku­ta­pa oli hen­ki­lö- tai pa­ket­ti­au­to vuo­den ym­pä­ri, min­kä li­säk­si ke­säi­sin pyö­räil­tiin ja tal­vi­sin kä­vel­tiin jon­kin ver­ran.

Vas­taa­jat nos­ti­vat esiin au­toi­li­joi­den asen­tei­den muut­ta­mi­sen tär­keim­pä­nä toi­men­pi­tee­nä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Myös lii­ken­ne­a­lu­ei­den tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mis­ta kä­ve­li­jöil­le ja pyö­räi­li­jöil­le sekä po­lii­sin suo­rit­ta­maa lii­ken­teen val­von­taa pi­det­tiin tär­kei­nä pa­ran­nus­kei­noi­na.

Avo­vas­tauk­sis­sa esiin nou­si li­säk­si säh­kö­pot­ku­lau­tai­lun ra­joit­ta­mi­nen ja lau­tai­li­joi­den asen­tei­siin vai­kut­ta­mi­nen, sekä säh­kö­pot­ku­lau­to­jen pois­ta­mi­nen ka­tu­ku­vas­ta ko­ko­naan. Myös nä­ke­mä­es­tei­den pois­ta­mi­nen kas­vil­li­suut­ta leik­kaa­mal­la sekä tei­den ja ka­tu­jen kun­non pa­ran­ta­mi­nen mai­nit­tiin useis­sa vas­tauk­sis­sa.

Po­rin seu­dun kun­nis­sa asu­vien las­ten ja nuor­ten mie­li­pi­tei­tä ja ko­ke­muk­sia lii­ken­tees­tä, lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta ja -ym­pä­ris­tös­tä sel­vi­tet­tiin ke­vääl­lä 2024 ky­se­lyl­lä, jo­hon vas­ta­si 2482 hen­ki­löä. Ky­se­ly suun­nat­tiin pe­rus­kou­lu­jen 3.–9.-luok­kien op­pi­lail­le.

Au­to­kyy­ti oli vas­taa­jien jou­kos­sa ylei­sin kul­ku­ta­pa yli vii­den ki­lo­met­rin kou­lu­mat­koil­la. Suu­rin osa vas­taa­jis­ta taas pyö­räi­li kou­lu­mat­kan­sa, kun mat­ka oli pi­tuu­del­taan al­le 5 km. Pyö­räi­ly­ky­pä­rän käyt­tö oli ala­kou­lu­lai­sil­la hy­vin hal­lus­sa: ky­pä­rää käyt­ti ai­na tai mel­kein ai­na jopa 88 pro­sent­tia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta ala­kou­lu­lai­sis­ta. Ylä­kou­lu­lai­sis­ta 73 pro­sent­tia vas­taa­vas­ti käyt­ti ky­pä­rää vain mel­ko har­voin tai ei kos­kaan.

Mo­pol­la, moot­to­ri­pyö­räl­lä, mön­ki­jäl­lä ja trak­to­ril­la liik­ku­vat nuo­ret ker­toi­vat toi­si­naan ot­ta­van­sa ris­ke­jä lii­ken­tees­sä, ku­ten aja­van­sa yli­no­peut­ta tai aja­van­sa il­man ky­pä­rää. 90 pro­sent­tia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta kou­lu­lai­sis­ta oli ky­syt­tä­es­sä sitä miel­tä, et­tä kou­lus­sa ope­te­taan riit­tä­väs­ti tur­val­li­seen liik­ku­mi­seen liit­ty­viä asi­oi­ta. Tur­va­vä­li­nei­den, ku­ten hei­jas­ti­men, ky­pä­rän ja tur­va­vyön käy­tös­tä voi­si vas­taa­jien mie­les­tä opet­taa li­sää­kin, sa­moin lii­ken­tee­seen kes­kit­ty­mi­sen tär­key­des­tä. ”Pu­he­lin pois lii­ken­tees­sä!”, to­te­si moni vas­taa­ja.

Mikä Po­rin seu­dun kun­nis­sa asu­via lap­sia ja nuo­ria sit­ten in­nos­tai­si liik­ku­maan en­tis­tä tur­val­li­sem­min? Van­hem­pien ja ka­ve­rei­den esi­merk­ki sekä ris­keis­tä ker­to­mi­nen mai­nit­tiin hy­vi­nä kan­nus­ti­mi­na: ”Jos tie­täi­si re­a­lis­ti­set seu­raa­muk­set, mitä ta­pah­tuu esi­mer­kik­si ko­la­ris­sa”, tuu­mai­li eräs vas­taa­ja.

Ky­se­lyi­den sekä ny­ky­ti­la-ana­lyy­sien poh­jal­ta mää­ri­tel­lään re­a­lis­ti­nen ja so­pi­vas­ti toi­min­taa oh­jaa­va suun­ni­tel­ma lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si Po­rin seu­dul­la. Kun­ta­koh­tai­set lii­ken­ne­tur­val­li­suus­suun­ni­tel­mat val­mis­tu­vat ke­vääl­lä 2025 ja ne oh­jaa­vat sekä kun­tien et­tä ELY-kes­kuk­sen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työ­tä tu­le­vi­na vuo­si­na.