Ikään­ty­nei­den asi­a­ka­soh­jauk­sen cha­tis­ta saa tie­toa, oh­jaus­ta ja neu­von­taa ikään­ty­nei­den pal­ve­luis­ta, ko­ti­hoi­dos­ta, ko­tiin saa­ta­vis­ta tu­ki­pal­ve­luis­ta sekä asu­mis­pal­ve­luis­ta. Cha­tin kaut­ta hoi­tu­vat eteen­päin myös tar­kem­paan pal­ve­lu­tar­peen ar­vi­oin­tiin liit­ty­vät pyyn­nöt.

Ikään­ty­nei­den chat löy­tyy osoit­tees­ta sata.fi. Asi­oi­ta­es­sa tie­to­ko­neel­la kaik­ki Sata-alu­een cha­tit au­ke­a­vat au­to­maat­ti­ses­ti si­vun oi­ke­aan ala­kul­maan. Asi­oi­ta­es­sa äly­pu­he­li­mel­la chat-ku­va­ke on näy­tön oi­ke­as­sa ala­kul­mas­sa. Ikään­ty­nei­den chat on au­ki ar­ki­sin kel­lo 9-15 ja sii­hen vas­taa ikään­ty­nei­den pal­ve­lui­den am­mat­ti­lai­nen.

– Ikään­ty­neet ja hei­dän lä­hei­sen­sä ovat löy­tä­neet hie­nos­ti chat-pal­ve­lum­me, ker­too pal­ve­luoh­jaa­ja Mil­la Suon­vieri.

– Chat on no­pea ja help­po tapa asi­oi­da ikään­ty­nei­den pal­ve­luis­sa. Cha­tin kaut­ta asi­a­kas pää­see hoi­ta­maan sa­mat asi­at, kuin asi­a­ka­soh­jauk­sen pu­he­li­mes­sa­kin. Tar­vit­ta­es­sa asi­ak­kaa­seen ol­laan yh­tey­des­sä säh­kö­pos­tit­se tai pu­he­li­mit­se, mi­kä­li asia vaa­tii li­sä­sel­vi­tys­tä.

Ter­vey­den­huol­toa kos­ke­via asi­oi­ta ei cha­tis­sa va­li­tet­ta­vas­ti pys­ty hoi­ta­maan, vaan asi­a­kas oh­ja­taan ole­maan yh­tey­des­sä omaan vas­tuu­hoi­ta­jaan­sa ja jos sel­lais­ta ei vie­lä ole, niin omaan ter­vey­sa­se­maan­sa. Kii­reel­li­sis­sä ta­pauk­sis­sa asi­a­kas oh­ja­taan soit­ta­maan päi­vys­ty­sa­puun, nu­me­roon 116 117 tai hä­tä­nu­me­roon.

Ikään­ty­nei­den asi­a­ka­soh­jauk­sen chat on osa Kes­tä­vän kas­vun Sa­ta­kun­ta 2 –han­ket­ta. Han­ket­ta ra­hoi­te­taan EU:n ker­ta­luon­tei­ses­ta el­py­mis­vä­li­nees­tä (Next Ge­ne­ra­ti­on EU).