Tiia Jo­ki­sa­lo

Tii­na Hei­no­la työs­ken­te­li liki pari vuo­si­kym­men­tä yk­si­ny­rit­tä­jä­nä va­lo­ku­vauk­sen ja graa­fi­sen alan pa­ris­sa. Elä­män­muu­tok­set kui­ten­kin pa­kot­ti­vat miet­ti­mään uut­ta, työ­ai­ko­jen ja tu­lo­jen kan­nal­ta va­kaam­paa alaa, ja sel­lai­nen löy­tyi­kin Sa­ta­E­dus­ta so­si­aa­li- ja ter­vey­sa­lan pe­rus­tut­kin­non pa­ris­ta. Nyt hel­mi­kuus­sa Hei­no­la val­mis­tui ham­mas­hoi­ta­jak­si ja aloit­ti työt hy­vin­voin­ti­a­lu­een ham­mas­hoi­to­lois­sa.

Vaik­ka hän ei ole vie­lä pit­kään alal­la ol­lut­kaan, on hä­nen kä­sis­tään syn­ty­nyt jo jo­ta­kin uu­den­lais­ta ja konk­reet­tis­ta eri­tyi­ses­ti lap­si­a­si­ak­kai­den hyö­dyk­si.

Opin­to­jen­sa ai­ka­na Hei­no­la sai huo­ma­ta, et­tä lap­sil­le ei juu­ri­kaan löy­ty­nyt so­pi­val­la ta­val­la in­for­ma­tii­vis­ta tie­toa ham­mas­lää­kä­ri­käyn­neis­tä.

Sa­moi­hin ai­koi­hin suo­rit­ta­es­saan työs­sä­op­pi­mis­jak­soa päi­vä­ko­dis­sa, loi Hei­no­la aa­mu­pii­re­jä var­ten nal­le­hah­mon, jo­hon lap­set ihas­tui­vat. Ku­ten elä­mäl­lä on ta­pa­na, ni­vou­tuu jos­sain koh­taa use­am­pi ko­ke­mus ja tai­to yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si, joka aset­taa pa­la­set koh­dil­leen ja jos­ta syn­tyy jo­ta­kin ihan uut­ta ja oman­lais­taan. Näin kävi Hei­no­lan nal­le­hah­mol­le­kin. Yh­täk­kiä Hei­no­lal­la oli kä­sis­sään lap­sil­le mie­lui­sa hah­mo, graa­fi­sen alan tai­to, sekä tie­to sii­tä, et­tä lap­set hyö­tyi­si­vät toi­men­pi­tei­tä kä­sit­te­le­vis­tä vi­de­ois­ta.

– Ha­lu­sin si­säl­lyt­tää opin­toi­hi­ni hy­vin­voin­ti­tek­no­lo­gi­an tut­kin­non osan ja eh­do­tin opet­ta­jal­le­ni ide­aa nal­les­ta, joka me­ni­si ham­mas­lää­kä­riin. Opet­ta­ja in­nos­tui ja suun­ni­tel­mat läh­ti­vät ete­ne­mään.

Hei­no­la kä­si­kir­joit­ti, ku­va­si ja piir­si vi­de­on ma­te­ri­aa­lit. Sa­ta­e­dun ani­maa­tio- ja pe­li­a­lan opis­ke­li­jat Alek­sand­ra Aho ja Saa­ra Hil­ja­nen te­ki­vät vi­de­on ani­maa­ti­ot ja edi­toi­vat sen. Opis­ke­li­joi­den oh­jauk­ses­ta vas­ta­si­vat pe­li­a­lan leh­to­ri Sai­ja Ke­to­la, suun­hoi­don leh­to­ri Vee­ra Num­mi­nen ja ter­vey­den­huol­lon leh­to­ri Kris­ta Toi­vo­nen. Vi­deo syn­tyi mo­ni­am­ma­til­li­ses­sa ja mo­ni­a­lai­ses­sa yh­teis­työs­sä.

– Oli in­nos­ta­vaa saa­da teh­dä yh­teis­työ­tä ani­maa­tio- ja pe­li­a­lan opis­ke­li­joi­den kans­sa. He he­rät­ti­vät nal­len ta­ri­nan eloon omal­la osaa­mi­sel­laan.

Ham­mas­lää­kä­ri­käyn­ti saat­taa ol­la jän­nit­tä­vä asia lap­sel­le, var­sin­kin, jos vas­taa­no­tol­la teh­dään toi­men­pi­tei­tä, ku­ten paik­kauk­sia. Myös se, et­tei lap­si tark­kaan tie­dä, mitä vas­taa­no­tol­la ta­pah­tuu, voi li­sä­tä jän­ni­tys­tä, ei­vät­kä van­hem­mat­kaan vält­tä­mät­tä osaa ker­toa paik­kauk­sen vai­hei­ta lap­sel­le.

Vi­de­on avul­la lap­si ja van­hem­pi voi­vat yh­des­sä käy­dä etu­kä­teen läpi tu­le­vaa paik­kaus­ta ja eläy­tyä ta­ri­naan.

Nal­len sil­min vi­siit­ti vai­kut­taa kut­kut­ta­val­ta, kun tuo­li kal­lis­tuu haus­kas­ti taak­se ja au­rin­ko­la­sit saa­vat hä­net näyt­tä­mään oi­ke­al­ta rock-täh­del­tä.

On hyvä myös poh­tia omia asen­tei­ta ja pu­het­ta ham­mas­lää­kä­ri­käyn­tei­hin liit­ty­en.

– Lap­set vais­to­a­vat her­käs­ti van­hem­pien­sa pe­lon ja lap­si voi al­kaa jän­nit­tä­mään ham­mas­lää­kä­ri käyn­tiä pel­käs­tään sik­si, et­tä huo­maa van­hem­man jän­nit­tä­vän, Hei­no­la ker­too.

Hän muis­tut­taa, et­tä pel­kää­väl­le lap­sel­le voi­daan vas­taa­no­tol­la ker­toa mitä ta­pah­tuu ja esi­tel­lä hoi­dos­sa käy­tet­tä­viä lait­tei­ta. Lap­si voi tu­tus­tua imu­riin ja vaik­ka imeä it­se sil­lä mu­kis­ta vet­tä, il­ma­ve­si­ruis­ku puo­les­taan on haus­ka, kun se pu­hal­taa myrs­ky­tuu­len ta­voin il­maa.

– Luot­ta­mus ham­mas­lää­kä­riin ra­ken­tuu sii­tä, et­tä vas­taa­no­tol­la luo­daan mu­ka­va ja ys­tä­väl­li­nen tun­nel­ma.

Kun lap­si saa hy­viä ko­ke­muk­sia, se kan­nus­taa huo­leh­ti­maan ham­mas­lää­kä­ri­käyn­neis­tä myös tu­le­vai­suu­des­sa.

Jos ky­syn­tää on, saat­taa ol­la, et­tä tu­le­vai­suu­des­sa nal­le seik­kai­lee uu­sil­la vi­de­oil­la – ai­na­kin Hei­no­lal­la on nii­hin jo ide­oi­ta. Tu­le­vil­la vi­de­oil­la nal­le voi­si opet­taa lap­sil­le ham­pai­den pe­sua ja muis­tut­taa ksy­li­to­lin tär­key­des­tä, käy­dä ham­mas­tar­kas­tuk­ses­sa tai ham­paan­pois­tos­sa.

– Jos joku lap­si saa vi­de­os­ta roh­keut­ta ja tu­kea men­nes­sään ham­mas­lää­kä­riin, on vi­deo teh­nyt teh­tä­vän­sä. Sil­loin olen iloi­nen ja kii­tol­li­nen, Hei­no­la sum­maa.

Vi­de­on to­teu­tuk­sen mah­dol­lis­ti Eu­roo­pan uni­o­nin osa­ra­hoit­ta­ma EHEÄ-han­ke. Sen pää­ta­voit­tee­na on tuot­taa Sa­ta­kun­taan uut­ta tek­no­lo­gia-, kult­tuu­ri- sekä so­si­aa­li- ja ter­vey­sa­laa yh­dis­te­le­vää TKI-toi­min­taa, lii­ke­toi­min­taa ja hy­vin­voin­tia.

Vi­deo löy­tyy Yo­u­tu­bes­ta:

Nal­le ham­mas­lää­kä­ris­sä.