Vihreän siirtymän kaupunki – Harjavaltaan on muodostunut vihreän siirtymän teollisuuden keskittymä
Sanna Jääskeläinen
Vihreällä siirtymällä tarkoitetaan muutosta kohti ekologisesti kestävää taloutta ja kasvua, joka perustuu vähähiilisiin, kiertotaloutta ja luonnon monimuotoisuutta edistäviin ratkaisuihin. Yrityksissä, teollisuudessa tai esimerkiksi kunnassa vihreä siirtymä voi ympäristöministeriön määritelmän mukaan tarkoittaa esimerkiksi investointeja puhtaaseen energiantuotantoon, kiertotalousratkaisuihin ja vetyteknologiaan. Kuluttajan arjessa vihreä siirtymä tarkoittaa esimerkiksi fossiilisesta öljylämmityksestä luopumista ja sähköautoon vaihtamista.
Teollisuuskaupunki Harjavalta on hypännyt notkeasti vihreän siirtymän aalloille ja lähtenyt hakemaan investointeja kunnan alueelle. Kaupunginjohtaja Hannu Kuusela, kaupungingeodeetti Jari Prehti ja hallintojohtaja Olli Luoma olivat avainhenkilöitä neuvotteluissa, kun ensimmäinen iso vihreän siirtymän toimija, Basf, otti yhteyttä ja kertoi kiinnostuksestaan rakentaa akkumateriaalitehdas Harjavaltaan.
– Basfin ensimmäinen yhteydenotto oli tullut juuri ennen kuin aloitin kaupunginjohtajana seitsemän vuotta sitten, Kuusela kertoo.
Neuvotteluprosessi oli vaativa, varsinkin, kun se käytiin englanniksi – mutta myös opettavainen. Tehtaalle piti nopeasti hankkia tehdasalue kaupungin omistukseen, kaavoittaa alue, ostaa siihen maat, olla yhteydessä viranomaisiin.
– Pitkää päivää on tehty näiden asioiden kanssa. Mutta elinvoimatyö on mielekästä, koska sillä saadaan uusia työpaikkoja ja palvellaan koko seutua.
On nurinkurista, että vihreää siirtymää edistävä tehdas ei ole voinut käynnistyä sen ympäristökuormituksesta tehtyjen valitusten takia. Kuusela ja Prehti puistelevat päätään, kun puhutaan Basfin tehtaaseen kohdistuneista valituksista ja hallinto-oikeuden roolista ympäristöluvan käsittelyssä.
– Onhan tämä turhauttavaa, he sanovat.
Kuusela huomauttaa, että maailmanlaajuisesti vertaillen metalliteollisuuden päästöjen vähäisyys on Suomessa huippuluokkaa.
– Jos meillä tehdään investoiminen liian hankalaksi, ne toteutuvat jossain muualla, missä ympäristöasiat eivät ole välttämättä niin tarkasti luvitettuja ja valvottuja. Ympäristönsuojelu ja ilmastonmuutoksen torjuminen ovat kuitenkin globaaleja asioita. Suomessa teollisuudelta edellytetään laajaa ympäristövastuuta ja yhteiskuntamme on luotettava eli myös valvonta toimii.
Harjavaltaan on Basfin jälkeen saatu monta muutakin vihreän siirtymän investointia, esimerkiksi Fortumin akkumateriaalien kierrätyslaitos ja P2X Solutionsin vihreän vedyn tuotantolaitos, johon liittyen on rakenteilla myös jatkojalostustehdas. Kaupungin pitkän linjan teollisuustoimijat Boliden ja Norilsk Nickel ovat omalta osaltaan investoineet vihreään siirtymään. Esimerkiksi Bolidenin kuona-ainealueelle on rakennettu ensimmäinen aurinkovoimala.
Kuusela iloitsee siitä, että Harjavalta on vapautunut vanhan maineensa ikeestä ja on nyt ympäristöasioissa edelläkävijä.
– Teollisuudessa on tehty vuosikymmenien ajan isoja satsauksia päästöjen pienentämiseen. Ilmanlaatu on meillä yleensä parempi kuin esimerkiksi Porissa, sillä suurin ilmanlaadun heikentäjä on katupöly, ei teollisuus, Kuusela sanoo.
Ilmanlaatua Harjavallassa, Porissa ja Raumalla pääsee seuraamaan reaaliaikaisesti osoitteessa www.pori.fi/asuminen-ja-ymparisto/ymparisto/ilmanlaadun-seuranta/
Harjavallassa ollaan valppaina muun muassa Business Finlandin suuntaan ja seurataan, millaisia mahdollisia investointeja voitaisiin saada. Tuleviin teollisuuslaitoksiin varaudutaan jo kaavoittamalla. Prehti esittelee valmistelussa olevaa kaavaa valtatien 2 ja junaradan eteläpuolelle, johon suurteollisuusalue voi jatkossa laajeta. Kaupungilla nähdään kilpailuetuna se, että kaava on valmiina. Ylipäätään Harjavallassa on opitti reagoimaan nopeasti: kaavoitusprosessit ovat maan lyhyimpien joukossa ja päättävät lautakunnat kokoontuvat joustavasti tarpeen mukaan. Suurteollisuuden yhteistyöryhmä on jo vanha perinne, mutta toimivaksi todettu. Ryhmässä on sekä päättäjien että yritysten edustajia.
Kuusela muistuttaa, että valmisteluja investointien houkuttelemiseksi tehdään verovaroin ja niissä on tietenkin aina myös riski, etteivät ne toteudu.
– Basfin tehdastontista kaupunki on saanut kulunsa pois, mutta tulevaisuutta varjostaa riski, että muistakin hankkeista valitetaan. Maailmalla seurataan tilannetta tarkasti ja monet yritykset näkevät jo, että valitusten takia on liian riskialtista yrittää investoida Suomeen.
Kilpailu investoinneista on kovaa ja esimerkiksi Yhdysvalloissa on tarjolla valtion tukeakin. Natoon liittyminen lisäsi Suomen turvallisuutta investointikohteena, mutta Harjavallassa toivotaan myös vakautta.
– Muuten miljardien investoinnit voivat mennä sivu suun. Olemme tässä yhdessä koko Satakunnan ja koko Suomen kanssa. Tänne saadut investoinnit ovat meidän kaikkien hyväksi.