Po­rin kes­kus­tan iko­ni­sia maa­merk­ke­jä ovat muo­ti­ta­va­ra­ta­lo Rat­su­la ja So­kos ta­va­ra­ta­lo. Mo­lem­mat pai­kal­li­set yri­tyk­set tun­ne­taan pit­käs­tä his­to­ri­as­ta sekä hy­väs­tä laa­dus­ta ja pal­ve­lus­ta. Rat­su­la ker­toi jo vii­me vuon­na muu­tos­neu­vot­te­luis­ta ja Osuus­kaup­pa ker­toi So­kok­sen vas­taa­vis­ta vii­me vii­kol­la. Kun kak­si isoa kes­kus­tan kau­pal­lis­ta toi­mi­jaa ker­to­vat ta­lou­den ter­veh­dyt­tä­mis­toi­mien vält­tä­mät­tö­myy­des­tä, se ker­too pal­jon Po­rin kes­kus­tan ti­lan­tees­ta.

Syyt kes­kus­tan ti­lan­tee­seen ovat mo­ni­nai­set. Ylei­siä syi­tä ovat esi­mer­kik­si verk­ko­kau­pan kas­vu ja ku­lut­ta­jien os­to­voi­man heik­ke­ne­mi­nen. Li­säk­si poik­keuk­sel­li­sen kova inf­laa­tio nos­ti yri­tys­ten omien han­kin­to­jen hin­to­ja, ei­vät­kä ne ole voi­neet nos­taa omia myyn­ti­hin­to­jaan vas­taa­vas­ti. Vii­me vuo­den lop­pu­puo­lel­la voi­maan tul­lut ar­von­li­sä­ve­ron­ko­ro­tus ei ole se­kään yri­tys­ten ti­lan­net­ta hel­pot­ta­nut. Po­ris­sa eri­tyi­nen piir­re on ol­lut li­säk­si se, et­tä kau­pun­gis­sa on kes­kus­tan li­säk­si kol­me muu­ta kau­pal­lis­ta kes­kus­ta eli Mik­ko­la, Puu­vil­la, Her­ra­lah­ti. Näil­le kol­mel­le alu­eel­le isot yri­tyk­set ovat in­ves­toi­neet ja alu­eil­le on nous­sut uu­sia liik­kei­tä. Kes­kus­tas­sa vas­taa­vaa yk­si­tyis­tä in­ves­toin­ti­aal­toa ei ole näh­ty. Se joh­tuu osin sii­tä, et­tä kes­kus­tas­sa on vain muu­ta­ma iso toi­mi­ja, muut ovat pie­niä pai­kal­li­sia. Pori on li­säk­si hy­vin hen­ki­lö­au­to­val­tai­nen kau­pun­ki. Po­ri­lais­ta ku­lut­ta­jaa ei han­ka­loi­ta se, et­tä kau­poil­le kul­je­taan omal­la au­tol­la muu­ta­man ki­lo­met­rin pää­hän kes­kus­tas­ta, kun niis­sä on run­saas­ti il­mais­ta park­ki­ti­laa ja nii­hin on help­po park­kee­ra­ta.

On har­mit­ta­vaa, et­tä Po­rin kes­kus­tan elin­voi­ma on vä­hen­ty­nyt. Se käy il­mi muun mu­as­sa Elä­vät Kau­pun­ki­kes­kus­tat ry:n ti­las­tos­ta, jon­ka mu­kaan Po­rin kes­kus­tas­sa oli vii­me vuon­na eni­ten tyh­jää lii­ke­ti­laa, kun ver­rok­ki­na käy­tet­tiin yli 60 000 asuk­kaan kau­pun­ke­ja. Täs­tä uu­ti­soi Yle­kin vii­me vii­kol­la. Sama tren­di on muu­al­la­kin Suo­mes­sa voi­mis­saan. Poik­keuk­sen täs­tä te­kee Tam­pe­re, jos­sa kes­kus­taan on in­ves­toi­tu val­ta­vas­ti. Kes­kus­tas­sa si­jait­se­van kaup­pa­kes­kus Kos­ki­kes­kuk­sen vie­reen on ra­ken­net­tu Ra­ti­nan kaup­pa­kes­kus, li­säk­si No­kia-aree­na tuo ta­pah­tu­mia kes­kus­taan ja rai­ti­o­tie yh­dis­tää asui­na­lu­eet luon­te­vas­ti kes­kus­taan. Tam­pe­reen esi­merk­ki ker­too sii­tä, et­tä kes­kus­ta-alue voi ol­la myös elä­vä. Se vaa­tii sekä yk­si­tyi­sen et­tä jul­ki­sen toi­mi­jan yh­teis­tä nä­ke­mys­tä sekä ky­kyä teh­dä pää­tök­siä ja in­ves­toin­te­ja.

Kim Huo­vin­lah­ti

Pää­toi­mit­ta­ja