THL: Kotihoidon suunnittelun ja johtamisen rakenteita uudistettava – kotihoidon esihenkilö käyttää rekrytointiin keskimäärin noin neljänneksen työajastaan
STT
Kotihoito ei voi nykyisessä muodossaan kannatella tulevaisuuden kasvavia asiakasmääriä, joten suunnittelun ja johtamisen rakenteita on uudistettava, kerrotaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) vanhuspalvelujen laatua ja tilannetta käsittelevässä raportissa.
Kolme neljästä THL:n kyselyyn vastanneista kotihoidon esihenkilöistä arvioi onnistuneensa toiminnan suunnittelussa melko hyvin. Erinomaiseksi onnistumistaan kuvaili vain 14 prosenttia vastaajista.
– Selvityksen mukaan kotihoidon esihenkilö käyttää rekrytointiin keskimäärin 26 prosenttia työajastaan. Neljännes lähiesihenkilöiden työpanoksesta on siis pois muusta johtamisesta, kertoo THL:n johtava tutkija Hanna Alastalo tiedotteessa.
Raportin mukaan vaikeimmaksi koettiin pitkäjänteinen henkilöstösuunnittelu sekä työvuorojen työmäärän tasaisuuden varmistaminen. Vastauksissa esille nousivat myös riittämättömät henkilöstöresurssit, rekrytointihaasteet, suuri vaihtuvuus sekä sijaisten runsas käyttö.
Rekrytointiin runsaasti työaikaa käyttävät esihenkilöt arvioivat johtamistaitonsa keskimääräistä heikommiksi. He myös arvioivat onnistuneensa toiminnan suunnittelussa huonommin kuin he, jotka käyttävät rekrytointiin vähemmän aikaa.
Raportin havaintoja tukee THL:n mukaan tuorein vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskysely. Sen mukaan kotihoidon asiakastyytyväisyys on heikentynyt viimeisen kahden vuoden aikana. Asiakkaat ovat antaneet kielteisempiä arvioita muun muassa avun riittävyydestä, toiveiden huomioimisesta sekä turvallisuuden tunteesta.
THL:n raportti perustuu pääosin iäkkäiden asumispalvelujen, pitkäaikaishoidon ja kotihoidon toimintayksiköiden esihenkilöille tehtyyn Vanhuspalvelujen tila -seurannan kyselyyn. Touko-kesäkuussa 2023 tehtyyn kyselyyn vastasi lähes 2 750 toimintayksikköä, joista 840 oli kotihoidon toimintayksiköitä.