Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen joh­ta­jat ovat hä­mil­lään ja poh­ti­vat, mitä leik­kauk­set omal­le op­pi­lai­tok­sel­le mer­kit­se­vät.

– Kyl­lä 120 mil­joo­nan leik­kaus on iso pet­ty­mys niin hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti kuin or­ga­ni­saa­ti­on ta­sol­la, sa­noo Win­No­van toi­mi­tus­joh­ta­ja Juha Miik­ku­lai­nen.

Hän ar­vi­oi leik­kauk­sia val­ta­kun­nan mi­tas­sa suu­rik­si. Kaik­ki­aan toi­sen as­teen am­ma­til­li­seen kou­lu­tuk­seen me­nee vuo­sit­tain kak­si mil­jar­dia eu­roa. Sata mil­joo­naa mer­kit­see sii­nä vii­den pro­sen­tin leik­kaus­ta.

Ope­tus ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö su­pis­taa am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­seen suun­nat­ta­vaa opis­ke­li­ja­vuo­si­mää­rää, joka nä­kyy suo­raan ra­hoi­tuk­ses­sa.

– Meil­lä ei vie­lä ole sääs­tö­pää­tök­siä tai edes suun­ni­tel­mia ole­mas­sa. Kun saam­me tar­kem­mat oh­jeet OKM:ltä, pi­tää sit­ten toi­mia bud­jet­ti­raa­mien mu­kaan. Toki pi­tää käy­dä läpi, mi­ten löy­däm­me uu­sia, te­hok­kaam­pia ta­po­ja teh­dä asi­oi­ta, Miik­ku­lai­nen poh­tii.

Pal­jon muu­ta ei ole teh­tä­vis­sä kuin su­pis­taa kou­lu­tuk­sen tar­jon­taa suh­tees­sa pie­nen­ty­vään opis­ke­li­ja­vuo­si­mää­rään, kos­ka mui­ta sääs­tet­tä­viä ku­lu­e­riä ei lai­tok­ses­sa mer­kit­tä­väs­ti ole.

Hy­vää on se, et­tä op­pi­vel­vol­lis­ten kou­lu­tus taa­taan jat­kos­sa­kin. Lo­pul­lis­ta las­ken­ta­mal­lia ei ole vie­lä käy­tös­sä, mut­ta ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö on in­di­koi­nut ra­hoi­tus­leik­kaus­ten koh­dis­tu­van jo am­ma­til­li­sen tai kor­ke­an as­teen tut­kin­non suo­rit­ta­nei­siin eli hen­ki­löi­hin, joil­la on ole­mas­sa jo ai­em­pi tut­kin­to. Ai­kuis­kou­lu­tus­tu­kea on ai­em­min myön­net­ty työn­te­ki­jäl­le tai yrit­tä­jil­le am­ma­til­lis­ta ke­hit­ty­mis­tä tu­ke­viin opin­toi­hin. Hal­li­tus on jo ai­em­min lo­pet­ta­nut ai­kuis­kou­lu­tus­tu­en, ja sitä ei voi enää saa­da syk­syl­lä 2024 ja sen jäl­keen al­ka­viin opin­toi­hin.

Miik­ku­lai­nen pi­tää lin­jauk­sia ää­rim­mäi­sen ko­vi­na, ei­vät­kä ne pal­ve­le ta­voi­tet­ta, et­tä mah­dol­li­sim­man moni työ­i­käi­nen oli­si töis­sä tai kou­lu­tuk­ses­sa.

Hän huo­maut­taa, et­tei maa­il­ma ole staat­ti­nen. Pai­no­tuk­set toi­mi­a­loil­la vaih­te­le­vat ja di­gi­ta­li­saa­tio sen kuin kiih­tyy koko ajan.

– Pi­tää muis­taa, et­tä am­mat­te­ja mene al­ta ja uu­sia syn­tyy koko ajan. Se vaa­tii uu­del­leen kou­lut­tau­tu­mis­ta eli uu­den am­ma­tin tai tai­don opis­ke­le­mis­ta. Myös ny­kyis­ten am­mat­tien uu­det vaa­ti­muk­set vaa­ti­vat jat­ku­vaa täy­den­nys­kou­lu­tus­ta. Mi­ten ko­neen­kul­jet­ta­ja tai työs­tö­ko­neen käyt­tä­jä hal­lit­see uu­den tie­to­tek­nii­kan ja ky­ke­nee so­vel­ta­maan sitä par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la? Jat­kos­sa ko­ko­nais­ten am­mat­ti- ja eri­koi­sam­mat­ti­tut­kin­to­jen suo­rit­ta­mi­sen si­jaan saa­te­taan siir­tyä mal­liin, jos­sa tut­kin­non osien mer­ki­tys kas­vaa.

Miik­ku­lai­sel­ta löy­tää pal­jon esi­merk­ke­jä eri­lai­sis­ta am­ma­teis­sa, jois­sa osaa­mis­ta pi­tää tois­tu­vas­ti päi­vit­tää.

Suo­men työt­tö­myy­sas­te nou­si jo yli kah­dek­san pro­sen­tin, kun se muu­ta­ma vuo­si sit­ten las­ki 6,4 pro­sent­tiin ja työl­lis­ten mää­rä meni yli 75 pro­sen­tin. Työt­tö­myyt­tä kas­vat­taa nyt eten­kin heik­ko ta­lous­suh­dan­ne. Hei­kos­ta ti­lan­tees­ta huo­li­mat­ta useil­la aloil­la ko­e­taan pu­laa osaa­vas­ta työ­voi­mas­ta.

Yk­si kes­kei­nen työl­lis­ty­mi­sen es­te on osaa­mis­va­je. Juu­ri ai­kuis­kou­lu­tus ja uu­del­leen kou­lut­tau­tu­mi­nen oli­si­vat nii­tä avai­na­si­oi­ta ti­lan­teen ko­hen­ta­mi­seen. Miik­ku­lai­sen mie­les­tä uu­del­leen kou­lut­tau­tu­mis­ta ei voi sä­lyt­tää vain työ­nan­ta­jil­le tai vie­lä vä­hem­män työt­tö­mil­le it­sel­leen. Jo­kai­sel­la työ­nan­ta­jal­la ei ole mah­dol­li­suut­ta si­toa re­surs­se­ja kou­lu­tuk­seen ja ope­tuk­sel­li­seen osaa­mi­seen kai­va­taan kou­lu­tus­kump­pa­nia, vaik­ka it­se työn te­ke­mi­seen liit­ty­vät asi­at hal­li­taan. Moni kou­lu­tus vaa­tii myös iso­ja in­ves­toin­te­ja. Miik­ku­lai­nen ot­taa esi­mer­kik­si met­sä­ko­ne­si­mu­laat­to­rit ja vas­taa­van kal­tai­set han­kin­nat. Hän nä­kee yh­te­nä hy­vä­nä reit­ti­nä työl­lis­ty­mi­seen op­pi­so­pi­mus­kou­lu­tuk­sen.

– Ta­paus­koh­tai­ses­ti se voi­si ol­la hyvä rat­kai­su, Miik­ku­lai­nen päät­te­lee.