Nopean ja helpon ostamisen pysähdyspaikka
Ulvilan uusi S-market ja sen viereen tuleva Hesburger Drive-in alkavat hahmottua Friitalaan. Uusi kauppapaikka palvelee niin ohikulkijoita kuin ulvilalaisia asiakasomistajia.
Satakunnan Osuuskaupan uusimman rakennushankkeen tontilla Friitalassa työt ovat olleet käynnissä jo monta kuukautta. Nyt perustukset ovat valmiit ja seinät ja katto nousevat paikoilleen niin S-marketissa kuin sen viereen tulevassa rakennuksessa, johon sijoittuvat Herburger Drive-in-ravintola, ABC Carwash ja ABC Sähkölataus sekä ABC polttoainepalvelut.
– Rakennusten runkovaihe on nyt parhaillaan käynnissä ja sen jälkeen alamme asentaa seinä- ja kattoelementtejä. Sisäpuolisten rakenteiden rakentamiseen on tavoitteena päästä kesäkuussa, työnjohtaja Heikki Korpi Astora Rakennus Oy:stä esittelee.
Uudet palvelut avautuvat asiakkaille marraskuussa. Ideana on, että Friitalaan avautuu nopean ja helpon ostamisen kauppa ja pysähtymispaikka ohikulkijoille. Uudet esimiehet ovat jo päässeet mukaan suunnitteluun.
– Valtatien liittymät ovat lähellä, joten tähän on ohikulkijoiden helppo pysähtyä. Kun tulet syömään Hesburgeriin, voit samalla pesettää autosi tai ladata sähköautosi akkua, ravintolapäällikkö Minna Hirvikoski kertoo.
Uusi Hesburger-ravintola on Satakunnan Osuuskaupan ensimmäinen Drive-In-ravintola.
– Vaikka kyseessä on Drive-in, tulee sisätiloihin 56 asiakaspaikkaa. Lisäksi ravintolaan tulee terassi, johon mahtuu 24 henkilöä syömään. Työntekijöitä tullaan palkkaamaan vähintään 12, hän luettelee.
Myös S-marketin esimies Miia Valtanen ja ryhmäpäällikkö Merja Perttula-Vuori odottavat uuden kaupan rakentumista innolla. He ovat päässeet jo miettimään tulevan kaupan toimintoja.
– Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus, kun pääsemme uuden myymälän rakennustyöhön ja suunnitteluun mukaan sorasta alkaen, Perttula-Vuori iloitsee.
S-marketissa tulee korostumaan asiakasomistajien toiveet. Valikoimassa ne erottuvat Sinun toiveesi –tuotteina, jotka on asiakkaiden toiveista lisätty S-Market Ulvilan valikoimaan. Myös paistopiste on asiakkaiden toivoma.
– Haluamme kuunnella asiakkaita ja luoda kaupan, jossa on mahdollisimman osuva valikoima. Olemme valikoiman suunnittelussa lähteneet liikkeelle alueen asiakasomistajien ostokäyttäytymisen analysoimisesta, Valtanen selittää.
Valikoimassa erottuvat myös lähiruoka ja toiminnoissa nopean ostamisen palvelut, kuten ruoan verkkokauppa, pikakassat sekä Postin pakettiautomaatti.
– Satakunta on Suomen ruoka-aitta, joten paikallisuus tulee näkymään valikoimassa. Ruoan verkkokauppa on kasvanut todella paljon ja kasvaa viikko viikolta edelleen. S-marketin aulaan tulee ruoan verkkokaupan noutolokerikko, josta voi hakea valmiiksi kerätyt ostokset, Perttula-Vuori sanoo.
Satakunnan Osuuskaupan uudessa toimipisteessä korostuu myös vastuullisuus. Ennen kaikkea se näkyy energiatehokkuudessa, joka on huomioitu jo rakennusvaiheessa. Rakennuksiin on rakennettu maalämpö ja jäähdytys tapahtuu sillä samalla tekniikalla.
– Lisäksi S-marketin katto tulee täyteen aurinkopaneeleja, jolloin uudessa myymälässä ollaan lähes omavaraisia käytettävän energian suhteen. Energiatehokkuus on huomioitu myös kaikissa kalusteissa ja kylmälaitteissa, Heikki Korpi sanoo.
Vastuullisuus näkyy myös siinä, että rakennusvaiheesta tehdään hiilijälkilaskelma, jossa suunniteltua hiilijalanjälkeä verrataan toteutuneeseen.
– Olemme kiinnittäneet erityistä huomiota ekologisuuteen. Esimerkiksi perustukset on valettu vihreästä betonista, joka on ympäristöä vähemmän kuormittavaa kuin tavallinen betoni.