Plusprint kasvaa nuorekkaalla otteella
Innovatiivisuus, modernius ja mahdollisuuksiin tarttuminen ovat mahdollistaneet Ulvilasta lähtöisin olevan Plusprintin kasvutarinaa viimeisten seitsemän vuoden aikana. Näin ainakin, jos on uskominen yhtiön liiketoimintajohtajana toimivaa Tommi Laaksosta.
Ja miksei olisi, sillä miehen hypätessä Plusprintin kelkkaan seitsemän vuotta sitten, työllisti yritys viisi henkilöä noin 650000 euron liikevaihdolla. Vuonna 2023 yrityksen liikevaihto lähenteli jo 3,5 miljoonaa ja kasvua pyritään jopa hidastamaan.
Miksi kovassa kasvussa oleva yritys sitten hidastaisi tietoisesti kasvukäyräänsä? Siihen Laaksosella on selkeä näkemys.
-Olemme parhaina vuosina kasvaneet 45 prosentin vuositahtia ja jokainen kova kasvuvuosi on vaatinut myös satojen tuhansien eurojen investointeja, useita rekrytointeja sekä paljon uuden opettelua. Nyt teimme strategisen päätöksen hallitummasta kasvusta. Tavoitteena on kouluttaa henkilökuntamme entistäkin paremmin käyttämään nykyistä konekantaamme ja tehostaa eri prosesseja, jotta tuloksentekokyky kasvaa tulevaisuutta silmällä pitäen, kertoo Laaksonen.
Kokonaisvaltaisesti parempaa tekemistä
Yritys on ottanut ympäristöasiat huomioon alkuaskelista lähtien, mutta myös vastuullisuus on elintärkeä arvo Plusprintille. Pelkät lupaukset ja korulauseet eivät Plusprintin perustajan Jari Kuivalaisen mukaan riitä, vaan sanojen takana pitää pystyä seisomaan ja tekoja pitää tehdä.
-Teemme paljon konkreettisia tekoja, joista osoituksena esimerkiksi Ekokompassi-sertifikaatti ja kutsu alamme ainoana edustajana Elinkeinoelämän keskusliiton vastuullisuustyöryhmään. Haluamme aidosti olla hyvä työpaikka, joka tekee hyviä tekoja myös ympärilleen ja ympäristölle, pohtii Kuivalainen.
Tänä vuonna yritys on lisäksi perustanut vastuullisuustyöryhmän sekä aloittanut hiilijalanjäljen laskentaprosessin. Vielä tärkeämpänä Kuivalainen pitää yhteiskuntavastuun toteutumista.
-Haluamme olla suomalainen yritys, joka tuo työtä suomalaisille. Lisäksi haluamme mahdollistaa varsinkin lasten ja nuorten hyvinvointia, josta kantautuu ikäviä uutisia. Autamme sen minkä voimme, lisää Kuivalainen.
Vastuullisuusajattelussa Plus-print luottaa ESG-malliin, joka perustuu ympäristövastuun lisäksi sosiaaliseen ja hallinnolliseen vastuuseen. Kuivalainen muistuttaakin, että yritys ei voi toimia vastuullisesti ottamalla huomioon vain yksittäisiä tekijöitä toiminnassaan, vaan kokonaispaketin on oltava kunnossa.
Konekanta Suomen kärkeä
Plusprint on ollut etulinjassa digitaalisen painamisen murroksessa. Yritystä voi jopa kutsua oman alansa edelläkävijäksi. Tommi Laaksonen tietää, että digipainaminen ei ole vain tulevaisuutta, sillä se on nykypäivää.
-Olemme alusta lähtien olleet nimenomaan digitaaliseen painamiseen erikoistunut yritys. Digipainatusprosessit mahdollistavat nopeamman ja edullisemman tuotannon pienissä ja keskisuurissa painosmäärissä. Olemme opetelleet painatusprosessit vuosien saatossa ja olemme nyt monella tapaa edellä kilpailijoita. Lisäksi olemme panostaneet konekantaamme valtavasti ja haluamme laitteiston olevan huippuluokkaa, jotta pystymme palvelemaan vaativia asiakkaitamme.
Yrityksen konekanta onkin mittava. Tuotantotiloista löytyy muun muassa useampi suuri Ricohin digipainolinjasto, valtava määrä erilaisia jälkikäsittelylaitteita sekä henkilöauton kokoisia pöytämallisia tuotantolaitteita, jotka pauhaavat ajoittain melko kovaäänisestikin.
-Kyseessä on tasotulostimia ja tasoleikkureita, joilla tuotamme muun muassa kylttejä, opasteita ja muita levytulosteita, opastaa suurkuvatuotannon esimies Teemu Lehtisaari.
Tuotantotiloissa kiertäessä silmiin pistää monipuolisuus, mutta myös työtahti, joka on ajoittain jopa hektisen näköistä. Yhdellä koneella tulostetaan ison tunnetun brändin katalogeja, toisella taas kaikkien tunnistamia varoituskylttejä, joita näkee jokaisessa kiinteistössä.
Toisaalla taas tarkistetaan autoteippien värisävyä ja valmistellaan teippikokonaisuutta asentajalle. Nykyaikaisen tuotanto-operaattorin on oltava varsinainen moniosaaja.
Myyntijohtaja uskoo kehittymiseen
Tammikuussa 2024 myyntijohtajana aloittanut Janina Merisalo, 27, on yksi Plusprintin nuoremman polven osaajista, mutta päättäväinen nainen ei anna iän tai uuden työkuvan haitata.
Päinvastoin, yrityksen tavoitteena on ollut jo pitkään ravistella jämähtänyttä painoalaa uudistetulla ja nuorekkaalla otteella. Tämän tietää myös Merisalo, joka haluaa tuoda alalle nimenomaan tuoreita näkökulmia, jotka auttavat kehittämään yritystä seuraavalle tasolle.
-Tuon toki akateemista näkemystä yritykseemme, mutta kaikessa tekemisessäni pyrin ongelmanratkaisuun ja käytännönläheisyyteen. Myyntiä pitää jatkuvasti kehittää nykyaikaisempaan suuntaan ja kaiken keskiössä pidämme aina asiakkaan. Itse pidän tärkeimpänä ominaisuutenani intohimoa kehittää ja kehittyä. Koskaan ei ole valmis yksilönä, mutta ei myöskään yrityksenä. Tämä sama mentaliteetti näkyy Plusprintin toiminnassa ja siksi uskon että pystymme nousemaan vielä aivan uusille tasoille tulevina vuosina, pohtii Merisalo.
Tuore myyntijohtaja on seurannut aktiivisesti alaa nyt kolmen vuoden ajan, joiden aikana on työskennellyt Plusprintissa. Merisalo onkin huomannut jo lyhyen otannan aikana selkeän muutoksen alalla, kun isot toimijat muuttavat toimintojaan monialayhtiöiksi ja perinteiset painotalot lopettavat toimintaansa.
-Alalla on käynnissä raju muutos. Lyhyessä ajassa omista yhteistyökumppaneistamme on lopettanut viisi yritystä. Alalla toimivien yritysten määrä on supistunut alle puoleen noin kymmenessä vuodessa ja ala on siirtymässä vahvasti digitaalisen painamisen suuntaan. Olemme oikeassa veneessä, mutta ikävän monelle on käynyt toisin, harmittelee Merisalo.
Tulevaisuuden haaveina Merisalolla on kehittää osaamistaan johtajana, vaikka kehuja sateleekin useammasta suunnasta.
-Janina on luontainen johtaja, sillä hän pyrkii aina tekemään asiat paremmin kuin ne edes pitäisi tehdä. Muut seuraavat tätä mentaliteettia ja pyrkivät myös ylittämään itsensä. Tämä on ominaisuus, jota ei voi oppia kirjoista, kehuu Merisalon esimies Tommi Laaksonen.
Plusprint yrityksenä
• Perustettu 2012.
• Liikevaihto 3,3 miljoonaa euroa.
• Työntekijämäärä 20.
• Tuotekategoriat: paperiset ja kartonkiset tuotteet, kyltit, opasteet, valomainokset, banderollit, teollisuustarrat, auto- ja ikkunateipit, diginäytöt, pakkaukset ja messuosastot
• Avainlippuyritys, Ekokompassisertifikaatti, Suomen ainoa painotalo Elinkeinoelämän keskusliiton vastuullisuustyöryhmässä
• Plusprintin Mieti ennen kuin painat – kampanja on tavoittanut ihmisiä ennätyspaljon. Muun muassa Youtubesta löytyvillä videoilla on yhteensä lähes 1,5 miljoonaa katselukertaa.
Janina Merisalo
• Ikä: 27
• Työnkuva: Myyntijohtaja
• Koulutus: Tuleva kauppatieteiden maisteri, pääaineina johtaminen ja organisointi
• Harrastukset: Jooga, viini ja äänikirjat
• Muuta: Päätyi Plusprintiin töihin vakuutettuaan nykyisen esimiehensä kesätöissä paikallisessa urheiluseurassa. Jo 15-vuotiaana poikkeuksellista osaamista esittänyt ja vastuuta kantanut nuori nainen teki Tommi Laaksoseen lähtemättömän vaikutuksen ja vuosien päästä Laaksonen ottikin yhteyttä pyytäen Merisaloa haastatteluun.