Is­tuin lou­naal­la po­ri­lais­ten kol­le­goi­de­ni kans­sa ja ky­syin, mitä miel­tä he ovat Po­rin ta­voit­tees­ta kas­vaa 90 000 asuk­kaan kau­pun­gik­si. Olin va­rau­tu­nut pe­rin­tei­seen po­ri­lai­seen re­a­lis­miin, mut­ta vas­tauk­set yl­lät­ti­vät: “Ei­hän tuo ole ta­voi­te ei­kä mi­kään.” Oli­ko pes­si­mis­mi vaih­tu­nut suo­ras­taan yli­mie­li­sek­si op­ti­mis­mik­si? Täl­lai­nen it­se­var­muus tun­tui ole­van kau­ka­na po­ri­lai­ses­ta vaa­ti­mat­to­muu­des­ta, mut­ta sai mi­nut poh­ti­maan: on­ko Pori to­del­la kas­va­va kau­pun­ki, vai on­ko ta­voi­te enem­män­kin toi­ve­a­jat­te­lua?

On help­po to­de­ta, et­tä 10 000 asuk­kaan li­säys vuo­teen 2040 men­nes­sä on epä­re­a­lis­ti­nen. Syn­ty­vyys ei tue kas­vua, ja maa­han­muut­to rat­kai­see pal­jon. Mut­ta en­tä jos täl­lä ker­taa meil­lä on oi­ke­as­ti syy­tä us­koa muu­tok­seen?

Rä­jäh­dys­mäi­nen in­ves­toin­ti Po­riin eli ra­ken­net­ta­va uu­si TNT-rä­jäh­de­teh­das on yli 200 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­nin li­säk­si merk­ki sii­tä, et­tä alu­eel­le us­kal­le­taan teh­dä iso­ja pää­tök­siä. Tämä teh­das tuo suo­ria työ­paik­ko­ja ja syn­nyt­tää uut­ta ky­syn­tää lo­gis­tii­kal­le, ke­mi­an­te­ol­li­suu­del­le sekä mo­nil­le muil­le tu­ki­a­loil­le. Kun puo­lus­tus­mi­nis­te­ri Ant­ti Häk­kä­nen sa­noi “Pori on si­jain­nil­taan ja tur­val­li­suus­te­ki­jöil­tään op­ti­maa­li­sin paik­ka Eu­roo­pan suu­rim­mal­le tro­tyy­li­teh­taal­le”, se on sel­vä sig­naa­li: Pori ja Sa­ta­kun­ta ovat nous­seet stra­te­gi­ses­ti mer­kit­tä­väk­si alu­eik­si. Tämä ei ole ai­no­as­taan pai­kal­li­nen uu­ti­nen – tämä on kan­sain­vä­li­nen lii­kah­dus. Eu­roop­pa kär­sii rä­jäh­dy­sai­ne­pu­las­ta, ja Po­rin teh­das on rat­kai­se­mas­sa sitä. Se tar­koit­taa sitä, et­tä kau­pun­gis­ta tu­lee en­tis­tä tär­ke­äm­pi osa kan­sain­vä­lis­tä tuo­tan­to­ket­jua ja maan­puo­lus­tuk­sen huol­to­var­muut­ta. Ja mitä se tar­koit­taa käy­tän­nös­sä? Se tar­koit­taa, et­tä Pori ei enää ole vain hil­jai­nen kes­ki­ko­koi­nen kau­pun­ki, joka yrit­tää py­syä kas­vu­kes­kus­ten pe­räs­sä. Nyt tääl­lä teh­dään pää­tök­siä, joil­la on laa­jem­pia vai­ku­tuk­sia.

Kyl­lä, Pori tar­vit­see ve­to­voi­mai­sia osaa­mis­kes­kuk­sia, työ­paik­ko­ja ja in­ves­toin­te­ja, jot­ta 90 000 asuk­kaan ta­voi­te voi­si to­teu­tua. Pi­de­tään huo­li, et­tä uu­si teh­das ei jää yk­sit­täi­sek­si ta­pauk­sek­si. Se on sig­naa­li muil­le toi­mi­joil­le sii­tä, et­tä Sa­ta­kun­taan kan­nat­taa in­ves­toi­da. Meil­lä on jo use­am­pi sa­ta­ma, lo­gis­tiik­ka­yh­tey­det ja val­miu­det vas­taa­not­taa uut­ta te­ol­li­suut­ta. Ja meil­lä on stra­te­gi­ses­ti aja­tel­len lois­ta­va si­jain­ti. Nyt on näh­tä­vis­sä kään­ne. Tämä teh­das, yh­des­sä mui­den in­ves­toin­tien kans­sa, voi ol­la al­ku uu­del­le. Sa­ta­kun­nas­sa on ai­na osat­tu teh­dä töi­tä, ja nyt sil­le työl­le on ky­syn­tää. Jos in­ves­toin­nit jat­ku­vat ja seu­dun elin­kei­no­e­lä­mä tu­kee kas­vua, Sa­ta­kun­ta voi to­del­la ol­la tu­le­vai­suu­des­sa kas­vun maa­kun­ta. Kyse ei ole sii­tä, on­ko kas­vu mah­dol­li­nen, vaan sii­tä, teem­me­kö sii­tä tot­ta.

Ma­ria Jo­ki­nen

Ai­to Sääs­tö­pan­kin pai­kal­lis­joh­ta­ja