Jämijärvi: Autopurkamo tekee kasvavaa varaosakauppaa netissä
Jämijärveläisestä maalaismaisemasta lähtee auton osia ympäri maailmaa.
Maarit Anttila
Tuomo Hintun yrityksen sähköpostiin on juuri kilahtanut tilaus Toyotan lämmityslaitteen kennosta Norjasta. Hän on myös saanut parista varaosasta tarjouspyynnöt Ranskasta ja Espanjasta.
Jämijärvellä sijaitsevan autojen varaosaliikkeen markkinat ovat verkkokaupan ansiosta globaalit ja varastosta lähtee tavaraa myös ulkomaille.
Maanantai on yleensä viikon paras myyntipäivä. Verkkokaupasta on päivän aikana jo tilattu monenlaista tavaraa, kuten ovia, lasia, takalaita ja virtalukko.
Yritys kertoo verkkosivuillaan, että varastosta löytyy yli 60 000 osaa.
Varaosien verkkokauppa on kasvava osa liiketoimintaa.
– Verkkokaupan rooli on kasvanut, vaikka se on ollut toiminnassa vasta muutaman vuoden. Asiakkaita ohjataan nykyään mielellään suoraan verkkokauppaan tekemään ostoksia, yrittäjä Tuomo Hinttu kertoo.
Verkkomyynnin kannalta ei Hintun mukaan juuri ole merkitystä, missä yritys sijaitsee.
Jämijärven Hintuntiellä sijaitsevassa yrityksessä ollaan keskellä kumpuilevaa pohjoissatakuntalaista maalaismaisemaa. Viereisen laitumen Ylämaan karja on Hintun sekä hänen puolisonsa Saritan. Karjanhoidosta tilalla vastaa kuitenkin enimmäkseen Tuomo Hintun isä Timo.
Varaosaliikkeen tilat ovat erikoisuus, sillä myymälästä voi autotarvikkeiden ohella ostaa myös naudanlihaa eri muodoissaan.
– Tänne oli hyvä järjestää tilamyynti, kun joku on aina paikalla.
Tuomo Hinttu perusti yrityksensä vuonna 2005 maatilan yhteyteen. Autoharrastaja purki ensin autoja iltatöinä, mutta alkoi sitten miettiä, olisiko siitä liikeideaksi asti.
Hinttu on innokas ralliharrastaja ja kisaa vapaa-aikanaan ympäri Suomea BMW-merkkiluokassa. Häneltä voi myös vuokrata ralliauton.
– Ralliharrastus on hienoa vastapainoa tiiviille työlle ja niitä harvoja asioita, joissa pääsee töistä hetkeksi irti.
VaraosaHinttu työllistää seitsemän henkeä. Toiminnan perusta on autojen purkaminen. Pihassa on röykkiöittäin elämänsä päätepisteessä olevia kulkupelejä: pääasiassa hyötyajoneuvoja eli maastureita ja pakettiautoja mutta myös henkilöautoja. Sähköautoja autojen hautuumaalle ei vielä ole päätynyt, mutta hybridejä kyllä.
Autot päätyvät romuttamolle eri reittejä. Lunastusautoja esimerkiksi hankitaan kahden eri myyntiportaalin kautta vakuutusyhtiöiltä.
– Autot puretaan varaosiksi kysynnän ja resurssien mukaan.
Romuautoista entistä suurempi osa pitää kierrättää. Uudelleen käyttöä sanelee EU:n ELV-direktiivi, ja kierrätysprosentti on 95. Se ei vielä toteudu. Autosta jäljelle jäävät metalliosat menevät sulatukseen, mutta kaikki auton muoviosat eivät Hintun mukaan vielä ole kierrätettävissä.