Maa­rit Ant­ti­la

Tuo­mo Hin­tun yri­tyk­sen säh­kö­pos­tiin on juu­ri ki­lah­ta­nut ti­laus To­yo­tan läm­mi­tys­lait­teen ken­nos­ta Nor­jas­ta. Hän on myös saa­nut pa­ris­ta va­ra­o­sas­ta tar­jous­pyyn­nöt Rans­kas­ta ja Es­pan­jas­ta.

Jä­mi­jär­vel­lä si­jait­se­van au­to­jen va­ra­o­sa­liik­keen mark­ki­nat ovat verk­ko­kau­pan an­si­os­ta glo­baa­lit ja va­ras­tos­ta läh­tee ta­va­raa myös ul­ko­mail­le.

Maa­nan­tai on yleen­sä vii­kon pa­ras myyn­ti­päi­vä. Verk­ko­kau­pas­ta on päi­vän ai­ka­na jo ti­lat­tu mo­nen­lais­ta ta­va­raa, ku­ten ovia, la­sia, ta­ka­lai­ta ja vir­ta­luk­ko.

Yri­tys ker­too verk­ko­si­vuil­laan, et­tä va­ras­tos­ta löy­tyy yli 60 000 osaa.

Va­ra­o­sien verk­ko­kaup­pa on kas­va­va osa lii­ke­toi­min­taa.

– Verk­ko­kau­pan roo­li on kas­va­nut, vaik­ka se on ol­lut toi­min­nas­sa vas­ta muu­ta­man vuo­den. Asi­ak­kai­ta oh­ja­taan ny­ky­ään mie­lel­lään suo­raan verk­ko­kaup­paan te­ke­mään os­tok­sia, yrit­tä­jä Tuo­mo Hint­tu ker­too.

Verk­ko­myyn­nin kan­nal­ta ei Hin­tun mu­kaan juu­ri ole mer­ki­tys­tä, mis­sä yri­tys si­jait­see.

Jä­mi­jär­ven Hin­tun­tiel­lä si­jait­se­vas­sa yri­tyk­ses­sä ol­laan kes­kel­lä kum­pui­le­vaa poh­jois­sa­ta­kun­ta­lais­ta maa­lais­mai­se­maa. Vie­rei­sen lai­tu­men Ylä­maan kar­ja on Hin­tun sekä hä­nen puo­li­son­sa Sa­ri­tan. Kar­jan­hoi­dos­ta ti­lal­la vas­taa kui­ten­kin enim­mäk­seen Tuo­mo Hin­tun isä Timo.

Va­ra­o­sa­liik­keen ti­lat ovat eri­koi­suus, sil­lä myy­mä­läs­tä voi au­to­tar­vik­kei­den ohel­la os­taa myös nau­dan­li­haa eri muo­dois­saan.

– Tän­ne oli hyvä jär­jes­tää ti­la­myyn­ti, kun joku on ai­na pai­kal­la.

Tuo­mo Hint­tu pe­rus­ti yri­tyk­sen­sä vuon­na 2005 maa­ti­lan yh­tey­teen. Au­to­har­ras­ta­ja pur­ki en­sin au­to­ja il­ta­töi­nä, mut­ta al­koi sit­ten miet­tiä, oli­si­ko sii­tä lii­kei­de­ak­si as­ti.

Hint­tu on in­no­kas ral­li­har­ras­ta­ja ja ki­saa va­paa-ai­ka­naan ym­pä­ri Suo­mea BMW-merk­ki­luo­kas­sa. Hä­nel­tä voi myös vuok­ra­ta ral­li­au­ton.

– Ral­li­har­ras­tus on hie­noa vas­ta­pai­noa tii­viil­le työl­le ja nii­tä har­vo­ja asi­oi­ta, jois­sa pää­see töis­tä het­kek­si ir­ti.

Va­ra­o­sa­Hint­tu työl­lis­tää seit­se­män hen­keä. Toi­min­nan pe­rus­ta on au­to­jen pur­ka­mi­nen. Pi­has­sa on röyk­ki­öit­täin elä­män­sä pää­te­pis­tees­sä ole­via kul­ku­pe­le­jä: pää­a­si­as­sa hyö­ty­a­jo­neu­vo­ja eli maas­tu­rei­ta ja pa­ket­ti­au­to­ja mut­ta myös hen­ki­lö­au­to­ja. Säh­kö­au­to­ja au­to­jen hau­tuu­maal­le ei vie­lä ole pää­ty­nyt, mut­ta hyb­ri­de­jä kyl­lä.

Au­tot pää­ty­vät ro­mut­ta­mol­le eri reit­te­jä. Lu­nas­tu­sau­to­ja esi­mer­kik­si han­ki­taan kah­den eri myyn­ti­por­taa­lin kaut­ta va­kuu­tu­syh­ti­öil­tä.

– Au­tot pu­re­taan va­ra­o­sik­si ky­syn­nän ja re­surs­sien mu­kaan.

Ro­mu­au­tois­ta en­tis­tä suu­rem­pi osa pi­tää kier­rät­tää. Uu­del­leen käyt­töä sa­ne­lee EU:n ELV-di­rek­tii­vi, ja kier­rä­tysp­ro­sent­ti on 95. Se ei vie­lä to­teu­du. Au­tos­ta jäl­jel­le jää­vät me­tal­li­o­sat me­ne­vät su­la­tuk­seen, mut­ta kaik­ki au­ton muo­vi­o­sat ei­vät Hin­tun mu­kaan vie­lä ole kier­rä­tet­tä­vis­sä.