Median keskittyminen jatkuu nyt Satakunnassa – Samalla päätösvalta valuu maakunnan ulkopuolelle ja median moniäänisyys kapenee
Sanoma kasvoi Satakunnassa, kun se osti Länsi-Suomen.
Helsingin Sanomiakin kustantava Sanoma Media Finland ilmoitti viime viikolla ostaneensa raumalaisen Marva Median. Marva Media on kustantanut sanomalehti Länsi-Suomea ja kaupunkilehti Raumalaista. Alaa seuraaville kauppa ei tullut yllätyksenä. Marva Median ympärillä on käyty ostoneuvotteluita vuosien ajan. Aiemmin kaupanehdot eivät ole kuitenkaan kauppoihin johtaneet. Nyt sekä alan että yhtiön näkymät saivat aikaan sen, että kauppa syntyi. Samalla raumalainen perhesomisteinen mediayhtiö muuttui liikevaihdolla mitattuna osaksi Suomen suurinta mediayhtiötä ja samalla Marva Median toimintaa ohjaa jatkossa pörssiyhtiön toimintamalli.
Satakuntalaisen mediakentän kannalta kauppa oli merkittävä. Maakunnan suurin paikallinen mediayhtiö muuttui osaksi suuren kustantajan laajaa tuotevalikoimaa. Jatkuvuutta taanneet omistajakasvot poistuivat. Sanoma ja sen julkaisut ovat jo kertoneet oman tulkintansa kaupasta. Viesti on ollut ennalta arvattu. Alalla pärjääminen vaatii jatkossa kovia panostuksia digitalisaatioon ja se, että Sanoma omistaa sekä Satakunnan Kansan että Länsi-Suomen vahvistaa alueellista ääntä Satakunnassa.
Länsi-Suomen osto ei ole ensimmäinen suuren konsernin tekemä sanomalehtiostos tällä vuosikymmenellä Suomessa. Muista kaupoista näkee, mitä niistä on seurannut. Ostaja hakee tuottoa. Maksettu kauppahinta pitää saada tienattua muutamassa vuodessa. Muualla tämä on tarkoittanut henkilöstön karsimista, yhteisten juttujen lisääntymistä ja paikallisuuden vähentymistä. Jos näin ei kävisi Länsi-Suomen osalta, se olisi poikkeus.
Sanoma Media Finlandin liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta sanoikin jo viime viikolla Suomen Lehdistölle, että hypoteesi on, että Länsi-Suomi ja Raumalainen tulevat osaksi Sanoman Satakunnan yhteistoimitusta, mutta asiat ovat vasta suunnitteilla. Hypoteesi kuulostaa uskottavalta. Lehtiyhtiöiden tehostamistoimien myötä on lisäksi esimerkiksi yhdistetty itsenäisiä lehtiä. Näinhän kävi, kun Seinäjoella ilmestynyt Ilkka ja Vaasassa ilmestynyt Pohjalainen yhdistyivät yhdeksi ja samaksi Ilkka-Pohjalainen -lehdeksi vuonna 2020.
Suomen mediakenttä on keskittynyt tällä vuosituhannelle vauhdilla. Sanoma osti Alma Medialta vuonna 2020 Pirkanmaalta Aamulehden, Satakunnasta Satakunnan Kansan ja molemmilta alueilta paikallisia lehtiä. Media kantaa yleensä huolta markkinoiden toimivuudesta, seuraa kriittisesti monopolien toimintaa ja erityisen huolestunut se on median moniäänisyydestä. Usein tuntuu, että ainoa ala, jossa mediaa ei häiritse keskittyminen onkin media-ala itse. Siinä keskittyminen nähdään pelkästään myönteisenä asiana. Kustantajan pörssitiedotteeseen kirjoittamat näkemykset yhdentymisen hyödyistä toistetaan toimituksissa sellaisinaan eteenpäin. Median normaali kriittisyys jää uupumaan.
Länsi-Suomen erityinen arvo on ollut siinä, että se on ollut oman alueensa tukena ja tuonut Rauman alueen tarpeita esiin. Se on omista lähtökohdistaan ja itsenäisesti päättänyt, mistä uutisoi ja millä kulmalla. Pieni jännite Rauman ja Porin välillä on ollut Satakunnassa lisäarvo – kirittäjä, ei rasite. Se on tuonut maakuntaan erityisyyttä ja useamman talousalueen. Jatko näyttää, miten tässä käy.
Kun Marva Median kauppa toteutuu, Satakunnan Viikko on Satakunnan suurin paikallinen ja yksityinen mediatalo. Kustannamme neljää printtimediaa ja yhtä verkkomediaa. On lukijan ja ilmoittajan etu, että maakunnassa on vaihtoehtoja.
Kim Huovinlahti
Päätoimittaja