Onko nykymalli riittävä SuomiAreenalle ja Pori Jazzille?
Porin kesän kaksi ehdotonta huipputapahtumaa ovat SuomiAreena ja Pori Jazz. Pori ei olisi kansallisesti mielenkiintoinen kesäkaupunki ilman näitä kahta tapahtumaa. Pori Jazz on ollut kevään aikana monesta syystä julkisuudessa. SuomiAreenan osalta on odotettu MTV:n ja Porin kaupungin välisen jatkosopimuksen julkistamista. Porilaisten etu on, että molemmat tapahtumat ovat ja kehittyvät jatkossakin Porissa.
Suuret suomalaiset festivaalit ovat nykyisin lähes kaikki osakeyhtiöitä tai sitten suoraan kaupungin omistuksessa kuten Helsingin Juhlaviikot tai Turun Musiikkijuhlat. Yhdistyspohjaisia isoja ja ammattimaisia festivaaleja ovat Suomessa vain Joensuun Ilosaarirock ja Pori Jazz. Ensi kuun puolivälissä Joensuussa kokoontuu kuitenkin Joensuun Popmuusikoiden yhdistys ylimääräiseen kokoukseen. Se käsittelee sitä, pitääkö Ilosaarirockin liiketoiminta yhtiöittää. Asia on mielenkiintoinen myös porilaisten kannalta. Jos Ilosaarirock yhtiöittää liiketoimintansa, on Pori Jazz sen jälkeen ainoa yhdistyspohjainen ammattimainen festivaali Suomessa.
Pori Jazzin ”omistaa” Pori Jazz 66 ry:n jäsenistö. Jos festivaali on taloushaasteiden edessä, niin yhdistyspohjaisen omistajan resurssien rajallisuus tulee vastaan. Pääomien puute vaikeuttaa myös tapahtuman pitkäaikaista suunnittelua, kehitystyötä ja tappiovuosista nousua.
Moni saattaa kysyä, onko yhtiöpohjainen omistus myös uhka. Turun Ruisrock oli pitkään Turun Soitannollisen Seuran, myöhemmin Turun kaupungin musiikkilautakunnan ja sen jälkeen Turun musiikkijuhlasäätiön ylläpitämä festivaali. Tämän vuosituhannen alusta Ruisrockista on vastannut Vantaan Festivaalit Oy. Sopimusteknisesti on varmistettu, että tapahtuma pidetään ja sitä kehitetään Turun Ruissalossa. Uusi omistaja on laittanut festivaalin talouden kuntoon ja Ruisrockista on kasvanut kävijämäärällä mitattuna Suomen suurimpia festivaaleja. Kategorisesti ei voi siis sanoa, että yhtiöpohjalta järjestettävä festivaali olisi tuomittu epäonnistumaan tai sen alueellisuus olisi uhattu.
Pori Jazzin osalta omistuspohjan laajentaminen ja pääomien hankkiminen on sen omassa kädessä. Pääomaa kuitenkin tarvitaan, jotta tapahtumalla on Porissa hyvä tulevaisuus. Samaa pohdintaa on syytä käydä SuomiAreenan osalta. Onko Porille riittävää, että tapahtuman tulevaisuus on kahden järjestäjätahon yhteistyösopimuksen varassa vai pitäisikö siihen luoda kiinteämpi rakenne?
Kim Huovinlahti
Päätoimittaja