Digitaalinen sote-keskus aloittaa – mobiilisovelluksen voi ladata 3. joulukuuta alkaen
Satakunnan hyvinvointialueen digitaalinen sote-keskus aloittaa toimintansa tiistaina 3. joulukuuta. Asiakkaat pääsevät käyttämään digitaalisen sote-keskuksen palveluita älypuhelimeen ladattavalla Sata-sovelluksella, tai hyvinvointialueen verkkosivuilla sata.fi.
Digitaalisten terveyspalveluiden käyttö tulee olemaan entistä helpompaa omalla älypuhelimella sovelluksen avulla. Digitaalinen sote-keskus tarjoaa satakuntalaisille asuinpaikasta riippumattomia sote-palveluita, sillä tarvitsemansa avun voi saada kätevästi ja turvallisesti, vaikka kotisohvalta.
Digitaalisessa sote-keskuksessa saa yhteyden hoitajaan. Aluksi kysytään muutamalla täsmäkysymyksellä yhteydenoton syytä ja vointia, jonka jälkeen pääsee liittymään chat-keskusteluun hoitajan kanssa. Hoitaja arvioi tilanteen ja tarvittavat jatkotoimet. Jatkohoito voidaan tarpeen mukaan toteuttaa chat-lääkärin vastaanotolla tai omassa sote-keskuksessa.
– Tavoitteena, on että chatin kautta tavoittaa terveydenhuollon ammattilaisen kymmenessä minuutissa. Hoidon tarpeen arviointi hoituu helposti ja tarvitsemansa avun voi saada kätevästi myös kotoa käsin, sanoo ICT- ja digijohtaja Jani Lavonen.
Sovellukseen kirjaudutaan ensimmäisen kerran vahvalla tunnistautumisella (suomi.fi), minkä jälkeen voi käyttää kasvo- tai sormenjälkitunnistusta. Palveluissa voi asioida toisen henkilön puolesta, jos on saanut siihen valtuutuksen. Puolesta asiointi on mahdollista myös huoltajalle alle 12-vuotiaan lapsen asioissa.
Sata-alueen digitaalisten palveluiden palvelutarjonta kehittyy ja laajenee vaiheittain. Tulevaisuudessa sovelluksen kautta voi katsoa omia terveystietoja, kuten laboratoriotuloksia ja kirjauksia sekä tehdä ajanvarauksia ja niihin liittyviä muutoksia.
Mobiilisovellus Sata on ladattavissa sovelluskaupastasi 3. joulukuuta alkaen tai asioi digitaalisessa sote-keskuksessa osoitteessa sata.fi.