Junamotin purku oli edunvalvonnan malliesimerkki – Samalla kävi ilmi, mikä merkitys on omalla vaalipiirillä ja maakuntaliitolla
Kim Huovinlahti
Kaakkois-Suomessa tapahtui helmikuun alussa raiderikko, joka vaurioitti laajasti junakalustoa ja VR pysäytti kaukoliikenteen hetkeksi koko maassa. Kun muualla maassa kaukoliikenne palautui, jätettiin Satakunta maan ainoana kolkkana täydelliseen junamottiin. Pori-Tampere -välin junayhteydet eivät ole vieläkään palautuneet täysin normaalille tasolle.
Satakunnan totaalinen junamotti olisi kestänyt liki kuukauden elleivät maakunnan edunvalvojat olisi yhdessä alkaneet vaikuttaa niin VR-Yhtymään kuin liikenneministeriinkin. Junamotti yllätti junankäyttäjien ohella myös maakunnan edunvalvojat.
– Olimme alussa täysin mediatietojen ja kansalaisten yhteydenottojen varassa, VR ei tiedottanut Satakunnan kaukoliikenteen keskeytyksestä meille maakuntaliittoonkaan, sanoo Satakuntaliiton maakuntajohtaja Kristiina Salonen.
Yksi Satakuntaliiton tehtävistä on maakunnan edunvalvonta.
Saloselle Satakunnan junamotti alkoi selvitä sunnuntain 18.2. ja maanantain 19.2. aikana.
– Sosiaalisessa mediassa ja mediassa alkoivat ongelmat nousta esiin ja pian kävi ilmi, että Pori-Tampere -yhteys oli koko maassa ainut, jossa junavuorot keskeytettiin kokonaan.
Salonen sanoo, että kun tämä tieto saavutti hänet ja muut satakuntalaiset päättäjätahot, muuttui junamotin tilannekuva.
– Silloin ongelmasta tuli alueellinen, jopa maakunnallinen. Tiistaina 20.2. alkoi hahmottua, että kyseessä on maakunnallinen asia. Satakuntaliiton johto, maakuntahallitus ja Porin kaupungin johtoryhmä taisivat kaikki tiistaina pohtia keinoja vaikuttaa asiaan. Kyseessähän on meidän ainut henkilöjunaliikenteen ratayhteys.
Satakuntaliitossa asian selvitystä alkoi saman tien tehdä erityisasiantuntija Marika Luoma. Hän selvitti tilannekuvaa ja niitä mahdollisuuksia, miten junayhteyksien palauttamiseen voidaan vaikuttaa. Tuolloin elettiin VR:n ilmoituksen varassa, että junayhteydet olisivat täysin poikki Satakunnan osalta aina maaliskuun 11. päivään asti.
Tiistaina ja keskiviikkona lähti iso pyörä pyörimään. Satakuntaliitto ja Porin kaupunki kävivät läpi erilaisia keinoja, miten valtionyhtiö VR:n päätökseen voisi vaikuttaa. Molemmat toimijat näkivät viisaaksi alkaa vaikuttaa VR:ään sekä suoraan että kansanedustajien kautta.
– Hallituspuolueiden paikallisten kansanedustajien kautta pystymme vaikuttamana suoraan vastuuministereihin, muistuttaa Salonen.
Perussuomalaisten porilainen kansanedustaja Petri Huru olikin yhteydessä niin liikenneministeri Lulu Ranteeseen (ps.) kuin tämän valtiosihteeriinkin. Maakuntajohtaja Salonen ja Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna olivat myös suoraan yhteydessä VR:n johtoon. Viesti oli kaikilla sama: Totaalisulku pitää ainakin saada pois ja osittain junavuorot Tampereelle toimimaan.
– Suorat keskustelut VR:n kanssa olivat hyvin ratkaisuhakuisia. Kävimme läpi mm. tiedottamisen ongelmat ja vuorojen pysäyttämisen pitkänkin aikavälin vaikutuksia.
Asia poiki eduskunnassa myös kaksi kirjallista kysymystä. Toisen niistä teki keskustan euralainen kansanedustaja Eeva Kalli ja toisen Sdp:n porilainen edustaja Krista Kiuru yhdessä raumalaisen edustajan Juha Viitalan kanssa. Kansanedustaja Matias Marttinen (kok.) vaikutti myös suoraan omilla kontakteillaan VR:n johtoon.
– Hallituspuolueen ja oppositiopuolueen kansanedustajilla on erilaisia tapoja vaikuttaa asiaan. Molemmat tavat olivat tässä asiassa tärkeitä. Ja vaikkei kaikkien edustajien nimiä listata tässä, olen aivan varma, että myös muut hallituspuolueiden kansanedustajamme ovat asiaa nostaneet esiin omissa ryhmäkokouksissaan torstaina tai ministereitä eduskunnan käytävillä nähdessään. Se työ on usein vaikuttavaa, mutta täysin suurelta yleisöltä piilossa olevaa työtä.
Salonen ja Inna julkaisivat myös yhteisen kannanoton junavuorojen palauttamiseksi.
– Vaikka uskon suoraan vaikuttamiseen, niin kannanotto toi julkisuuden kautta esiin sen, että teemme koko ajan töitä junayhteyden palauttamiseksi. Olimme Laurin kanssa todella tiiviisti noiden päivien aikana yhteydessä, jotta pysyimme perillä siitä, keihin ja mihin asioihin toinen oli jo saanut yhteyttä. Iso kiitos kuuluu myös Porille panoksesta vaikuttamiseen!
Kun viikko oli kulunut Porin radan totaalisulusta, VR ilmoitti, että se palauttaa osan vuoroista. Salonen sanoo, että satakuntalaisten vaikuttamisella oli tähän aivan keskeinen merkitys.
– Ilman satakuntalaisten yhdessä vaikuttamista näin ei olisi käynyt. Tästä voimme olla tyytyväisiä.