Sa­ta­kun­nan Kaup­pa­ka­ma­ri oli mu­ka­na teet­tä­mäs­sä sel­vi­tys­tä Suo­men len­to­kent­tien alu­e­ta­lous­vai­ku­tuk­sis­ta. Sel­vi­tys jul­kais­tiin vii­me vii­kol­la. Sen mu­kaan Po­rin len­to­lii­ken­teen suo­rat, epä­suo­rat ja vä­lil­li­set ta­lous­vai­ku­tuk­set oli­vat alu­een lii­ke­vaih­toon yli 11 mil­joo­naa eu­roa, in­ves­toin­ti­vai­ku­tuk­set yli 10 mil­joo­naa eu­roa ja työl­li­syys­vai­ku­tus yli sata työ­paik­kaa. Len­to­lii­ken­teen mer­ki­tys on tär­keä eri­tyi­ses­ti vien­tiy­ri­tyk­sil­le, mut­ta Po­rin kent­tä mah­dol­lis­taa myös Il­mai­luo­pis­ton toi­min­nan ja Win­no­van len­to­ko­ne­a­sen­ta­jien kou­lu­tuk­sen. Po­rin kau­pun­ki on va­ran­nut en­si vuo­den len­to­lii­ken­teen tu­ke­mi­seen 1,9 mil­joo­naa eu­roa. Tu­ki­sum­mis­ta on vuo­sien mit­taan pal­jon kes­kus­tel­tu. Vä­hem­män on pu­hut­tu sii­tä, et­tä mitä tu­el­la saa­daan. Hyvä, et­tä sii­tä­kin on nyt tut­kit­tua tie­toa.

Kaup­pa­ka­ma­rin sel­vi­tys tuli krei­vin ai­kaan. Se muis­tut­taa, mi­ten kas­vun edel­ly­tys­ten eteen on myös jul­ki­sen val­lan teh­tä­vä työ­tä. Pel­kil­lä leik­kauk­sil­la ja ve­ron­ko­ro­tuk­sil­la ei nou­se Suo­men, ei­kä edes Po­rin ta­lous. On ol­ta­va pal­jon pu­hut­tu­ja kas­vun eväi­tä. Nii­den avul­la syn­tyy työ­paik­ko­ja. Po­ris­sa pu­hu­taan pa­ras­ta ai­kaa Pori Ener­gi­as­ta ja sen vä­hem­mis­tö­o­suu­den myyn­nin val­mis­te­lus­ta. Il­ma­her­ruus kes­kus­te­lus­sa on asi­aan kiel­tei­ses­ti suh­tau­tu­vil­la. Vä­hem­mis­tö­o­suu­den myyn­tiin liit­tyy epä­var­muus­te­ki­jöi­tä, mut­ta niin liit­tyy yh­tä­lail­la sii­hen, et­tei myy­dä.

Pori Ener­gi­an myyn­ti­pää­tös liit­tyy sel­lai­seen sar­jaan po­liit­ti­sia pää­tök­siä, jos­sa mo­ni­mut­kai­ses­ta asi­as­ta py­ri­tään te­ke­mään yk­sin­ker­tai­nen kyl­lä-tai-ei -asia. Sik­si oli­si hyvä, et­tä pää­tös vä­hem­mis­tö­o­suu­den myyn­nis­tä teh­dään ny­kyi­ses­sä val­tuus­tos­sa en­nen huh­ti­kuun kun­ta­vaa­le­ja. Muu­toin käy niin, et­tä ai­hees­ta tu­lee Po­ris­sa kun­ta­vaa­lien yk­kös­tee­ma. Se peit­tää al­leen kai­ken muun ja eri­tyi­ses­ti sen to­si­a­si­an, et­tä Po­rin ta­lous on vai­keuk­sis­sa. Pa­him­mil­laan ti­lan­ne tu­lee nä­ky­mään pal­ve­lui­den leik­kaa­mi­se­na ja ve­ro­jen ko­ro­tuk­si­na.

Po­rin tu­le­vai­suus on Po­rin päät­tä­jien omis­sa kä­sis­sä vah­vem­min kuin pit­kään ai­kaan. Val­ti­o­no­suuk­sia Pori saa enää vain 13 mil­joo­naa eu­roa vuo­des­sa. Se on pian sa­maa ko­ko­luok­kaa kuin kau­pun­gin lai­no­jen vuo­sit­tai­set kor­ko­me­not. Kun Po­rin toi­min­ta­me­not ovat noin 300 mil­joo­naa eu­roa vuo­des­sa ja val­ti­o­no­suu­det 13 mil­joo­naa, nä­kee jo­kai­nen, et­tä asi­at on pak­ko päät­tää it­se. Jol­lain ta­voin kau­pun­gin ta­lout­ta pi­tää ko­hen­taa ja luo­da myös mah­dol­li­suuk­sia tu­le­vai­suu­sin­ves­toin­neil­le. Nyt ei rii­tä, et­tä pää lai­te­taan Pori Ener­gi­an pen­saa­seen.

Kim Huo­vin­lah­ti

Pää­toi­mit­ta­ja