Heli Laak­ko­nen / STT

Vuon­na 2040 Suo­mes­sa vä­es­tön mää­rä kas­vaa ta­sai­ses­ti, mut­ta sa­mal­la las­ten mää­rä vä­he­nee no­pe­as­ti ja iäk­käi­den ih­mis­ten lu­ku­mää­rä kas­vaa vah­dil­la. Maa­han­muu­ton vuok­si vä­es­tön mää­rä kas­vaa eri­tyi­ses­ti suu­ris­sa kau­pun­geis­sa, mut­ta pie­nem­mil­lä paik­ka­kun­nil­la vä­es­tö vä­he­nee voi­mak­kaas­ti.

Näin en­nus­taa kon­sult­tiyh­tiö MDI tuo­rees­sa vä­es­tö­en­nus­tees­saan vuo­sil­le 2023–2040.

– Maa­han­muu­ton mer­ki­tys on sen ta­kia suu­ri, et­tä seu­raa­vien 20 vuo­den ai­ka­na se on ai­noa te­ki­jä, joka voi vah­vis­taa Suo­men työ­i­käi­sen vä­es­tön ke­hi­tys­tä, sa­noo MDI:n asi­an­tun­ti­ja Ras­mus Aro STT:lle.

Aron mu­kaan maa­han­muut­to ei pys­ty kor­jaa­maan alu­eel­li­ses­ti eriy­ty­nyt­tä ke­hi­tys­tä, jos maa­han­muut­ta­jat ei­vät jää asu­maan myös pie­nem­mil­le paik­ka­kun­nil­le. Kuin­ka maa­han­muut­ta­jat sit­ten saa­tai­siin kiin­nos­tu­maan myös syr­jäi­sem­mil­lä seu­duil­la asu­mi­ses­ta?

Aron mu­kaan työl­lis­ty­mis­mah­dol­li­suu­det vail­li­nai­sel­la­kin suo­men kie­len tai­dol­la ja elä­män so­si­aa­li­set puo­let, ku­ten ko­tiu­tu­mi­nen paik­ka­kun­nal­le, ovat tär­kei­tä te­ki­jöi­tä. Mo­net maa­han­muut­ta­jat ovat Aron mu­kaan kiin­nos­tu­nei­ta asu­maan alu­eil­la, jois­sa on jo jon­kin ver­ran maa­han­muut­ta­ja­taus­tai­sia ih­mi­siä. Myös mah­dol­li­nen syr­jin­tä esi­mer­kik­si työn­haus­sa tai muus­sa elä­mäs­sä kan­nus­taa muut­ta­maan pois.

Maa­han­muut­ta­ja­taus­tais­ten ih­mis­ten in­nok­kuus muut­taa pää­kau­pun­ki­seu­dul­le ker­too Aron mu­kaan sii­tä, et­tä Suo­mes­sa ei ole tois­tai­sek­si täy­sin on­nis­tut­tu maa­han­muut­ta­jien ko­tout­ta­mi­ses­sa.

– Kyl­lä se ka­rua kiel­tä pu­huu, et­tä meil­lä on mo­nia maa­kun­tia, jois­ta yli puo­let maa­han­muut­ta­jis­ta muut­taa muu­al­le Suo­meen.

Aro ker­too, et­tä vain Uu­si­maa ja vä­häi­ses­sä mää­rin Var­si­nais-Suo­mi saa­vat muut­to­voit­toa maan si­säl­lä muut­ta­vis­ta maa­han­muut­ta­jis­ta. Jopa Pir­kan­maa oli 2010-lu­vul­la muut­to­tap­pi­oa­lue maa­han­muut­ta­jien suh­teen.

– Ris­ki ei ole sii­nä, pär­jää­vät­kö suu­ret kau­pun­git, vaan se, py­sy­vät­kö muut paik­ka­kun­nat pin­nal­la myös tu­le­vai­suu­des­sa, Aro va­roit­taa.

Aro sa­noo, et­tä Suo­mi on eri­tyi­sen han­ka­las­sa maa­han­muut­to­ti­lan­tees­sa mui­hin poh­jois­mai­hin ver­rat­tu­na. Suo­mes­sa maa­han­muut­ta­ja­taus­tai­set ih­mi­set ovat kes­kit­ty­neet asu­maan pää­kau­pun­ki­seu­dul­le poik­keuk­sel­li­sen san­koin jou­koin.

– Tämä on eri­tyi­ses­ti Suo­men haas­te. Esi­mer­kik­si Ruot­sis­sa mo­net kes­ki­suu­ret kau­pun­git pors­kut­ta­vat ihan hy­vin eteen­päin ja mo­net maa­seu­tu­kun­nat­kin pär­jää­vät ai­ka hy­vin. Sama kos­kee jos­sain mää­rin Tans­kaa ja eri­tyi­ses­ti Nor­jaa.

Tämä joh­tuu Aron mu­kaan sii­tä, et­tä mui­hin Poh­jois­mai­hin on muu­tet­tu muu­al­ta pal­jon pi­dem­pään kuin Suo­meen, mikä on osal­taan pi­tä­nyt yl­lä nuo­rem­paa vä­es­tö­ra­ken­net­ta. Maa­han­muut­to myös ja­kaan­tuu ta­sai­sem­min muis­sa Poh­jois­mais­sa suur­ten kau­pun­kien ja mui­den paik­ko­jen vä­lil­lä. Li­säk­si syn­ty­vyys ei ole las­ke­nut muis­sa Poh­jois­mais­sa yh­tä reip­paas­ti kuin Suo­mes­sa.

Suo­mi on siis ai­ka­moi­ses­sa lie­mes­sä.

– Tämä on sil­lä lail­la erit­täin haas­ta­vaa, et­tä tämä ajaa Suo­men pal­jon vai­ke­am­paan ti­lan­tee­seen kuin muut Poh­jois­maat, jos mie­ti­tään vaik­ka mai­den vä­lis­tä kil­pai­lu­ky­kyä, Aro sa­noo.

MDI on teh­nyt en­nus­teen myös vaih­to­eh­dol­le, jos­sa maa­han­muut­to hii­pui­si vä­häi­sek­si tai hy­vin vä­häi­sek­si. Maa­han­muut­ta­jia saa­pui­si en­nus­tees­sa Suo­meen sa­man ver­ran kuin 2010-lu­vul­la, mikä joh­tai­si ti­lan­tee­seen, jos­sa vä­es­tö­ke­hi­tys py­säh­tyi­si tai kään­tyi­si en­sim­mäis­tä ker­taa ti­las­to­his­to­ri­as­sa py­sy­väs­ti ne­ga­tii­vi­sek­si. Tämä joh­tui­si sii­tä, et­tä kuol­lei­den mää­rä oli­si koko ajan suu­rem­pi kuin syn­ty­nei­den mää­rä.

Myös työ­i­käi­nen vä­es­tö pie­ne­ni­si il­man mer­kit­tä­vää maa­han­muut­toa.

– Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä to­den­nä­köi­ses­ti työ­voi­man ke­hi­tys heik­ke­nee. Se ei tar­koi­ta, et­tä työ­voi­ma vält­tä­mät­tä vä­he­nee, jos työl­li­syy­sas­te nou­see mer­kit­tä­väs­ti, mut­ta se ei voi nous­ta lo­put­to­miin. Sik­si näi­hin isoi­hin muu­tok­siin jou­du­taan vas­taa­maan mah­dol­li­ses­ti pie­nem­mäl­lä ja pie­ne­ne­väl­lä työ­i­käi­sel­lä vä­es­töl­lä. Tämä sit­ten hei­jas­tuu sii­hen, löy­tyy­kö tar­peek­si osaa­vaa työ­voi­maa ja on­ko Suo­mi hou­kut­te­le­va koh­de tu­le­vai­suu­den in­ves­toin­nil­le, Aro poh­tii.

Hä­nen mu­kaan­sa las­ten mää­rän ro­mah­ta­mi­nen ja vä­es­tön voi­ma­kas ikään­ty­mi­nen ovat ke­hi­tys­kul­ku­ja, jot­ka ovat edes­sä joka ta­pauk­ses­sa maa­han­muu­ton mää­räs­tä huo­li­mat­ta. Aro sa­noo, et­tä kou­lu­luo­kat pie­ne­ne­vät mo­nes­sa kun­nas­sa ma­ta­lan syn­ty­vyy­den vuok­si, vaik­ka maa­han­muut­to jat­kui­si run­saa­na.

– Kun­nis­sa jou­du­taan val­mis­tau­tu­maan sel­lai­seen tu­le­vai­suu­teen, et­tä pe­rus­kou­lui­käi­siä on jopa vii­den­nes tai nel­jän­nes vä­hem­män kuin ai­em­min.

Maa­han­muut­ta­jien mää­rä voi Aron mu­kaan vä­hen­tyä, jos Suo­men kan­sain­vä­li­nen ve­to­voi­ma heik­ke­nee tai työ- ja kou­lu­tus­pe­räi­sen maa­han­muu­ton vaa­ti­muk­sia ki­ris­te­tään mer­kit­tä­väs­ti. Sa­moin vai­ku­tus­ta on hä­nen mu­kaan­sa sil­lä, jos ul­ko­mail­ta tul­lei­den opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mi­nen teh­dään vai­ke­am­mak­si.

Aro sa­noo, et­tä po­li­tiik­ka­toi­mil­la on to­del­la suu­ri vai­ku­tus maa­han­muut­toon.

– Sen ta­kia väi­tän, et­tä kaik­ki maa­han­muu­ton ske­naa­ri­ot ovat mah­dol­li­sia. Jos Suo­mi teh­dään epä­hou­kut­te­le­vak­si maa­han­muut­ta­jil­le tai maa­han­muut­to teh­dään vai­ke­ak­si, niin kyl­lä­hän se tot­ta kai vai­kut­taa ne­ga­tii­vi­ses­ti tä­hän ta­soon.

Aro sa­noo, et­tä toi­saal­ta vii­mei­set pari vuot­ta ovat osoit­ta­neet, et­tä Suo­mi on hou­kut­te­le­va maa työn tai kou­lu­tuk­sen pe­räs­sä Suo­meen muut­ta­vil­le. Vaik­ka Uk­rai­nas­ta tul­lei­den mää­rää ei huo­mi­oi­tai­si, työ- ja opis­ke­lu­pe­räis­ten maa­han­muut­ta­jien mää­rä on kas­va­nut pal­jon vii­me vuo­si­na.

Pää­mi­nis­te­ri Pet­te­ri Or­pon (kok.) hal­li­tus on tuo­mas­sa syk­syl­lä edus­kun­taan use­am­pia maa­han­muut­to­po­li­tiik­kaa ki­ris­tä­viä esi­tyk­siä. Syk­syl­lä on tar­koi­tus an­taa esi­mer­kik­si esi­tys kan­sa­lai­suus­lain muu­tos­ten toi­ses­ta osas­ta. Sil­lä ki­ris­tet­täi­siin kan­sa­lai­suu­den saa­mi­sen edel­ly­tyk­siä muun mu­as­sa tiu­ken­ta­mal­la nuh­teet­to­muu­se­del­ly­tyk­siä ja pa­laut­ta­mal­la var­si­nai­nen toi­meen­tu­lo­e­del­ly­tys.

Hal­li­tus on li­säk­si esit­tä­nyt muun mu­as­sa niin kut­sut­tua kol­men kuu­kau­den sään­töä, jon­ka myö­tä työt­tö­mäk­si jää­nyt, työ­pe­räi­sel­lä oles­ke­lu­lu­val­la Suo­mes­sa asu­va maa­han­muut­ta­ja pois­tet­tai­siin maas­ta, jos hän ei saa kol­men kuu­kau­den ku­lu­es­sa uut­ta työ­tä.

Työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­ri Ar­to Sa­to­sen (kok.) mu­kaan sään­tö kos­ki­si ai­no­as­taan nii­tä, jot­ka ovat ol­leet maas­sa al­le kak­si vuot­ta työn­te­ki­jän oles­ke­lu­lu­val­la. Eri­tyi­sa­si­an­tun­ti­joil­la raja oli­si kuu­si kuu­kaut­ta, ku­ten myös kai­kil­la, jot­ka ovat ol­leet maas­sa yli kak­si vuot­ta.

Työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riö ker­toi elo­kuun lo­pus­sa, et­tä työ- ja kou­lu­tus­pe­rus­teis­ten oles­ke­lu­lu­pa­ha­ke­mus­ten mää­rä on nous­sut hie­man tänä vuon­na. En­sim­mäis­tä työ­lu­paa haki vuo­den al­ku­puo­lis­kol­la rei­lut 9 000 ih­mis­tä, kun vuot­ta ai­em­min ha­ki­joi­ta oli rei­lut 8 760.