Ari An­te­roi­nen, Lai­ti­la

Vil­le Ny­hol­min kul­jet­ta­ma lai­ti­la­lai­sen Mu­nax Oy:n täys­pe­rä­vau­nul­li­nen Sca­nia li­puu ka­nan­mu­nan­tuot­ta­jan ti­lal­le. Si­ni­siin muo­vi­ken­noi­hin ja truk­ki­lai­voil­le pa­ka­tut mu­nat odot­ta­vat kul­jet­ta­jaan­sa. Usein on myös kah­vit tai jopa ruo­ka pöy­däs­sä val­mii­na odo­tet­tua vie­ras­ta var­ten.

– Olen ol­lut Mu­na­xin lei­vis­sä rei­lut kym­me­nen vuot­ta. Sain ar­mei­jas­sa ki­pi­nän kul­je­tu­sa­laan ja tu­lin sit­ten tän­ne, kun paik­ka va­pau­tui. En ole ka­tu­nut, ker­too täs­sä kuus­sa 33 vuot­ta täyt­tä­vä mies.

– Työn suo­la on se, et­tä on pal­jon ih­mis­kon­tak­te­ja ja saa ol­la suo­ma­lai­sen maa­ta­lou­den kans­sa te­ke­mi­sis­sä. Tä­män kaut­ta on tul­lut mon­ta ys­tä­vää.

Myös ajo­jär­jes­te­li­jä­nä toi­mi­va Ny­holm on läh­töi­sin Lai­ti­las­ta, mut­ta asuu nyt per­hei­neen Rau­man Ver­mun­ti­las­sa pien­ti­lan omis­ta­ja­na.

Ville Nyholm kertoo yhden kananmunalavan painavan keskimäärin 700 kiloa.

Ville Nyholm kertoo yhden kananmunalavan painavan keskimäärin 700 kiloa.

Ny­ol­min mu­kaan työs­sä ei ku­lu­neen kym­me­nen vuo­den ai­ka­na ole ol­lut mi­tään rat­kai­se­vaa muu­tos­ta.

– Pe­rus­kaa­va on py­sy­nyt sa­ma­na. Ko­ne­a­pua on tul­lut enem­män mu­kaan. Nyt on säh­kö­käyt­töi­siä la­van­siir­to­vau­nu­ja, kun en­nen oli fyy­sis­tä pump­pu­kär­ry­työ­tä.

Ny­hol­min työ on ai­ka sään­nöl­lis­tä.

– Toki lii­ken­tees­sä on ai­na muut­tu­jia. Mut­ta tiet­tyi­nä päi­vi­nä käy­dään tiet­ty­jen tuot­ta­jien luo­na.

Kananmunat pysyvät kuljetuksissa ehjinä. Lastattaessa ja ratin takana rauhallisuus on valttia, tietää Ville Nyholm.

Kananmunat pysyvät kuljetuksissa ehjinä. Lastattaessa ja ratin takana rauhallisuus on valttia, tietää Ville Nyholm.

Ka­lus­to on elin­tar­vi­ke­a­joon tar­koi­tet­tua, eli FRC-luo­ki­tel­tua läm­pö­ti­la­sää­del­tyä kul­je­tus­ka­lus­toa. Ka­nan­mu­nien kul­je­tus­läm­pö­ti­la on 14 as­tet­ta.

– Pe­rä­lau­ta­nos­tin pi­tää ol­la. Se on mei­dän työ­ka­lu, mil­lä la­vat nos­te­taan.

Maa­ti­lal­la muo­vi­ken­noi­hin pa­ka­tut mu­nat odot­ta­vat mu­na­huo­nees­sa las­taa­mis­ta au­toon.

– Me ha­em­me ne vä­hin­tään ker­ran vii­kos­sa ja viem­me vaih­dos­sa puo­les­taan puh­tai­ta ken­no­ja, vä­li­le­vy­jä ja muo­vi­la­vo­ja. Näin hy­gie­nia py­syy bi­o­tur­val­li­ses­ti tar­vit­ta­val­la ta­sol­la. Teh­dään kaik­ki, mitä vaan voi­daan, jot­ta tuo­te on tur­val­li­nen.

Mu­na­xil­la on tuot­ta­jia Var­si­nais-Suo­mes­ta Poh­jan­maal­le saak­ka.

– On päi­viä, jol­loin aje­taan vä­hän ja päi­viä, jol­loin aje­taan enem­män. Se tuo työ­hön vaih­te­le­vuut­ta. Meil­lä on myös eri toi­mi­pis­tei­tä. Lai­ti­lan li­säk­si on toi­mi­pis­teet Kus­ta­vis­sa ja My­nä­mä­es­sä.

Yh­teen la­vaan me­nee 10 800 ka­nan­mu­naa. Yk­si la­val­li­nen mu­nia pai­naa 550–800 ki­loa.

– Se riip­puu sii­tä, min­kä ikäi­nen mu­ni­nut kana on ja min­kä ko­kois­ta mu­naa se tuot­taa. La­vat pai­na­vat kes­ki­mää­rin sel­lai­set 700 ki­loa, Ny­holm avaa.

Kun rek­ka on täyn­nä, pal­jon­ko on kuor­maa?

– Yh­dis­tel­mään mah­tuu 50 la­vaa. Sil­loin mu­nia oli­si kyy­dis­sä 540 000 kap­pa­let­ta. Kuor­mal­la on sil­loin pai­noa noin 35 000 ki­loa, Ny­holm las­kee.

Me­nee­kö mu­nia kul­je­tuk­ses­sa rik­ki?

– Täy­tyy tuot­taa pet­ty­mys ja to­de­ta, et­tä ei mene, Ny­holm nau­rah­taa.

– Ka­nan­mu­na­kus­kin tär­kein työ­ka­lu on rau­hal­li­nen luon­ne. Pi­tää ol­la las­ta­tes­sa rau­hal­li­nen sii­nä kuin aja­es­sa­kin.

Ka­nan­mu­na­la­vat toi­mi­te­taan Mu­na­xin pak­kaa­moon, mis­tä mu­nat läh­te­vät sit­ten eri­ko­koi­sis­sa pah­vi­ken­no­ra­si­ois­sa eteen­päin kaup­poi­hin.

– Muut aja­vat ne kaup­poi­hin läh­te­vät kuor­mat, Ny­holm huo­maut­taa.

Jos sitä päi­vät pit­kät kul­jet­taa ka­nan­mu­nia, niin mais­tu­vat­ko mu­nat kus­kil­le it­sel­leen?

– Kyl­lä vie­lä mais­tuu. Pais­tet­tu­na ja kei­tet­ty­nä.

Min­kä­lai­se­na Vil­le Ny­holm nä­kee elin­tar­vi­ke­kul­je­tu­sa­lan tu­le­vai­suu­den?

– Tek­no­lo­gia ke­hit­tyy au­tois­sa koko ajan. On­han meil­lä jo nyt hä­tä­jar­ru­a­vus­ti­met, kais­ta­vah­dit ja vir­keys­ti­laa kont­rol­loi­daan. On hy­vät au­to­maat­ti­vaih­teis­tot ja muut.

– Säh­kö isois­sa kuor­ma-au­tois­sa on vie­lä iso ky­sy­mys­merk­ki. Akus­to pai­nai­si pal­jon ja ajo­mat­kat jäi­si­vät pie­nek­si. Eh­kä kan­ta­vuus­kuor­mat jäi­si­vät myös pie­nik­si, poh­dis­ke­lee Ny­holm.

Ky­sy­tään vie­lä päät­teek­si, mikä on Ny­hol­min uran ko­ho­koh­ta?

– Eh­dot­to­mas­ti se, kun löy­sin kah­dek­san vuot­ta sit­ten Mu­na­xin pak­kaa­mol­ta it­sel­le­ni vai­mon!