Muutto Ulvilaan siivitti kasvuun
Juhlavuottaan viettävä SataMaito teki ennätystuloksen niin liikevaihdossa kuin tuotantomäärässäkin.
Sanna Jääskeläinen
Mitä kuuluu SataMaidolle?
– Hyvää kuuluu, sanoo toimitusjohtaja Anniina Honkanen.
– Olemme kovasti kasvaneet. Kun muutimme Ulvilaan kuusi vuotta sitten, muuttovuosi meni pienemmällä volyymilla, mutta sen jälkeen ovat kasvaneet sekä liikevaihto että litrat. Viime vuosi oli historiamme suurin, ennätysten vuosi.
SataMaidon liikevaihto oli viime vuonna 53 miljoonaa euroa. Pakattuja litroja kertyi Ulvilassa 52 miljoonaa eli yhteensä 65 miljoonaa purkkia maitoa, maitojuomia, kermoja, piimää ja jogurttia. Marraskuussa 2023 tuli täyteen 120 vuotta osuusmeijeritoimintaa Satakunnassa.
Yleisesti Suomessa nestemäisten maitotuotteiden kulutus on ollut laskussa. SataMaidon tuotekehitystyö kantaa tässä hedelmää, kun tuotanto- ja myyntimäärät kasvoivat.
– Siihen on vaikuttanut moni asia. Nyt on muuton jälkeen saatu tilat ja laitteet viritettyä kuntoon. Mutta koko ketjun täytyy olla kunnossa, että tuotteet saadaan markkinoille eli tuotannon toimivuuden lisäksi on oltava riittävästi raaka-ainetta ja asiakkaita, Honkanen sanoo.
SataMaito on pysynyt ajan hermolla monellakin mittarilla tarkasteltuna. Meijeri on kiinnittänyt jo pitkään huomiota lehmien hyvinvointiin maitotiloillaan. Yksi avain valtakunnallisen kysynnän kasvuun on ESL-tuotantomenetelmä eli korkeapastörointi, jonka ansiosta SataMaidon maito- ja kermatuotteet säilyvät pitempään.
Jogurtti tuli uutena tuotteena mukaan pari vuotta sitten. SataMaidon kaupallinen johtaja Kari Karpale kertoo, että pian Ulvilaan muuton jälkeen alkoi tuotekehitys ja nyt markkinoilla on kaksi jogurttimakua: maustamaton ja vanilja.
– Koko markkinassa jogurtti on pieni pisara, mutta se täydentää tuotevalikoimaamme. Jogurtti on saanut hyvän vastaanoton kuluttajilta ja tuotteena se on jo kannattava, hän sanoo.
Maito tulee Ulvilan meijeriin 104 lähitilalta, joista suurin osa on Satakunnassa. Maakunnan maidontuotanto painottuu Pohjois-Satakuntaan.
Satamaidolla työskennellään jatkuvasti hiilipäästöjen vähentämiseksi. Asian eteen on jo tehty paljon: SataMaito käyttää biokaasua, sähkö tulee hiilidioksidivapaasti tuotettuna, pakkausmateriaalit ovat biopohjaisia ja hiilineutraaleja. Honkanen kertoo, että vastuullisuus on heille laajempi käsite kuin vain hiilineutraalius.
– Haluamme toimia vastuullisesti myös taloudellisesti. Liiketoiminnan kannattavuus koko ruokaketjussa on edellytys toiminnan jatkuvuudelle ja kaikelle vastuullisuustyölle. Laaja-alainen vastuullisuus käsittää lisäksi sosiaalisen vastuun, työturvallisuuden, työsuojelun, huoltovarmuuden, terveellisen ruuan tuotannon, vihreän siirtymän ja eläinten hyvinvoinnin, hän luettelee.
SataMaidon liikevaihdossa on kolme lähes tasavahvaa osiota: maidot, laktoosittomat maitojuomat ja kermat. Rasvattomat tuotteet ovat saaneet Sydänmerkin.
– Näen, että korkea laatu ja hyvä toimitusvarmuus ovat tuoneet meille kilpailuetua ja kasvua viime vuosien aikana, Honkanen sanoo.
120-vuotisjuhlavuottaan Osuuskunta SataMaito on juhlistanut enemmän sisäisesti henkilöstön ja tuottajien eli omistajiensa kesken.
– On tärkeää myös kaupoissa näkyä juhlavuoden kautta ja näyttää, että meillä on näin pitkä perinne täällä, Karpale sanoo.
Honkanen kehottaa miettimään maailmaa 120 vuotta sitten.
– Siitä tähän päivään on koettu monia mullistuksia maailmalla mukaan lukien viime vuosien tapahtumat. Ylisukupolvisella osuustoiminnalla yhdessä maitotilojen kanssa olemme luotsanneet yrityksen yli näiden mullistusten ja uskon, että niin teemme tulevaisuudessakin. Osuuskunnat ovat olleet luomassa kuluttajien luottamusta siihen, että suomalainen ruoka on turvallista käyttää – se ei ole maailmassa itsestäänselvyys, eikä ole syntynyt sattumalta, vaan pitkäjänteisen työn tuloksena, hän sanoo.