Po­rin tai­de­mu­se­on vuo­den 2025 näyt­te­ly­oh­jel­ma ni­voo yh­teen tai­teen ny­ky­het­keä ja eri­lai­sia his­to­ri­oi­ta, toi­mi­juuk­sia ja ri­tu­aa­le­ja

Po­rin tai­de­mu­seo avau­tuu uu­del­leen ylei­söl­le mu­se­o­ra­ken­nuk­sen pe­rus­kor­jauk­sen jäl­keen 31.1.2025. Pe­rus­kor­jauk­seen si­säl­tyy hei­nä­kuus­sa 2021 ta­pah­tu­neen tu­li­pa­lon ai­heut­ta­mien vau­ri­oi­den kor­jaa­mi­nen. Li­säk­si tai­de­mu­se­on ra­ken­nus­fy­si­kaa­li­sen toi­min­nan osal­ta kriit­ti­set ra­ken­ne­o­sat sekä ra­ken­nuk­sen ta­lo­tek­niik­kaa pal­ve­le­via va­rus­tei­ta ja lait­tei­ta on uu­sit­tu. Pe­rus­kor­jauk­ses­sa pa­ran­net­tiin myös ti­lo­jen es­teet­tö­myyt­tä ja toi­min­nal­li­suut­ta.

Tai­de­mu­seo ko­ros­taa ava­jais­vuo­den näyt­te­ly­oh­jel­mas­saan tai­de­te­os­ten ja tai­teen koh­taa­mi­sen ai­nut­ker­tais­ta luon­net­ta, joka syn­tyy tai­teen pa­riin ha­keu­tu­vien omas­ta ha­lus­ta ja kiin­nos­tuk­ses­ta. Tai­de­mu­se­on näyt­te­ly­ti­lat – suu­ri Hal­li, kol­meen eril­li­seen ti­laan ja­kau­tu­va Sii­pi ja tai­de­mu­se­o­ra­ken­nuk­seen siir­ty­vä Po­ri­gi­nal-gal­le­ria – an­ta­vat raa­mit tai­teen mer­ki­tys­tä kos­ke­vil­le nä­ke­myk­sil­le ja tul­kin­noil­le.

Uu­si näyt­te­ly­oh­jel­ma avau­tuu tai­de­muo­to­jen vä­li­siä ra­jo­ja ve­nyt­tä­väl­lä Circ­le-yh­ty­een näyt­te­lyl­lä ni­mel­tä Pis­te. Avant­gar­de-ää­ni­tai­teen ja rock-mu­sii­kin eri gen­re­jen vä­li­maas­tos­sa työs­ken­te­le­vä Circ­le on po­ri­lai­nen il­miö, joka tun­ne­taan tois­tei­sen mo­nu­men­taa­li­ses­ta ja veis­tok­sel­li­ses­ta mu­sii­kis­taan sekä trans­si­no­mai­sis­ta per­for­ma­tii­vi­sis­ta live-esi­tyk­sis­tä.

Po­rin tai­de­mu­se­on suu­reen näyt­te­ly­hal­liin­sa ti­laa­ma teos esit­tää Circ­len tai­teel­li­sen ee­tok­sen ti­lal­li­ses­sa esi­ty­sym­pä­ris­tös­sä. Te­ok­seen sä­vel­let­ty ää­ni­maa­il­ma, veis­tos­ten ge­o­met­ri­set muo­dot sekä ylei­söä osal­lis­ta­va toi­min­nal­li­suus luo­vat ti­lan vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le, jos­sa tai­teen, elä­män, te­ki­jyy­den ja kat­so­juu­den raja-ai­dat häl­ve­ne­vät.

Mais­ti­ai­se­na näyt­te­lys­tä Circ­le kon­ser­toi Po­rin tai­de­mu­se­on suu­res­sa näyt­te­ly­hal­lis­sa 16.11.2024. Sa­mal­la juh­lis­te­taan mu­se­o­ra­ken­nuk­sen pe­rus­kor­jauk­sen val­mis­tu­mis­ta.

Po­rin tai­de­mu­se­on pe­rus­ta­na ovat pro­fes­so­ri Mai­re Gul­lich­se­nin (1907–1990) elä­män­työ ja hä­nen ni­me­ään kan­ta­van tai­de­sää­ti­ön ko­ko­el­ma. Tä­män pää­o­sin suo­ma­lais­ta mo­der­nia tai­det­ta kä­sit­tä­vän ko­ko­el­man esit­te­le­mi­seen on nyt omis­tet­tu oma py­sy­vä näyt­te­ly­ti­lan­sa tai­de­mu­se­on Sii­ves­sä. Ava­jais­vuo­den näyt­te­ly Mai­re Gul­lich­sen ja mo­der­nis­min kään­ne­koh­dat aset­taa esil­le ko­ko­el­man klas­si­koi­ta uu­den­lai­sis­sa vii­te­ke­hyk­sis­sä rin­nas­tet­tui­na har­vem­min näyt­teil­lä ol­lei­den ko­ko­el­ma­te­os­ten kans­sa.

He­le­ne Schjerf­bec­kin pel­kis­tet­ty il­mai­su, Mag­nus Enc­kel­lin tai El­len Thes­lef­fin vä­ri­kyl­läi­set maa­lauk­set, Sam Van­nin abst­rak­tit ase­tel­mat sekä Lars-Gun­nar Nordst­rö­min konst­ruk­ti­vis­mi ovat kaik­ki suo­ma­lai­sen tai­teen merk­ki­paa­lu­ja 1900-lu­vun mur­ros­vai­heis­sa.

Ava­jai­soh­jel­mas­sa Sii­ven toi­sen puo­len täyt­tää va­li­koi­ma Kris­ti­an ja Kir­si Gul­lich­se­nin tai­de­mu­se­ol­le lah­joit­ta­man AD HOC -ko­ko­el­man te­ok­sis­ta. Sa­mal­la tuo­daan esiin vuon­na 1981 avau­tu­neen tai­de­mu­se­o­ra­ken­nuk­sen al­ku­pe­räi­set muu­tos­työt suun­ni­tel­leen ark­ki­teh­ti Kris­ti­an Gul­lich­se­nin (1932–2021) mer­ki­tys­tä Po­rin tai­de­mu­se­on his­to­ri­as­sa. Näyt­te­lyyn on va­li­koi­tu otos te­ok­sia, jot­ka ko­ros­ta­vat abst­rak­tia ajat­te­lua mo­der­nin tai­teen ja ark­ki­teh­tuu­rin kes­ki­ös­sä.

Sii­ven vaih­tu­vien näyt­te­lyi­den ti­las­sa avau­tuu ke­säl­lä po­ri­lai­sen ku­va­tai­tei­li­jan Lau­ra Lil­jan näyt­te­ly. Lil­ja yh­dis­te­lee te­ok­sis­saan kä­si­te­tai­teen käy­tän­tö­jä po­liit­tis­ten sym­bo­lien pur­ka­mi­seen. Lil­ja esit­tää näyt­te­lys­sä vii­mei­sim­piä töi­tään, jois­sa käy­te­tyis­tä kuor­ma­lii­nois­ta val­mis­te­tut ins­tal­laa­ti­o­te­ok­set muis­tut­ta­vat klas­si­sen mai­se­ma- ja vä­ri­kent­tä­maa­lauk­sen tra­di­ti­ois­ta.

Sii­ven pie­ni näyt­te­ly­huo­ne, jos­sa si­jait­see mu­se­on 2000-lu­vun alun laa­jen­nus­töi­den yh­tey­des­sä löy­ty­neen 1600-lu­vun van­han ki­vi­kel­la­rin ar­ke­o­lo­gi­set jään­teet, kes­kit­tyy näyt­te­lyi­hin, jot­ka nos­ta­vat esiin eri­tyi­siä te­maat­ti­sia kon­teks­te­ja tai tai­teen te­o­ri­oi­ta. Tämä pi­tää si­säl­lään kat­sauk­sia ny­ky­tai­teen lä­hi­his­to­ri­aan, uu­del­leen­lu­en­to­ja ja nos­to­ja tai­de­mu­se­on omas­ta näyt­te­ly­his­to­ri­as­ta sekä ajan­koh­tai­sia ny­ky­tai­teen il­mi­öi­tä. Oh­jel­man avaa­va Ad­ri­an Pi­pe­rin klas­sik­ko­te­os Funk Les­sons (1983) on per­for­mans­si­do­ku­men­taa­ti­on muo­toon ra­ken­tu­nut vi­de­o­te­os. Ke­säl­lä kuu­ba­lai­sen Mar­ta Mar­ía Peréz Bra­von 1980–90-lu­ku­jen tait­tee­seen si­joit­tu­vat va­lo­ku­va­sar­jat mu­se­on omis­ta ko­ko­el­mis­ta kos­ket­ta­vat äi­tiy­den tee­mo­ja.