Win­No­va on mu­ka­na val­ta­kun­nal­li­ses­sa Nuor­ten vaa­lit –ta­pah­tu­mas­sa, joka jär­jes­te­tään pre­si­den­tin­vaa­lien yh­tey­des­sä. Nuor­ten vaa­leis­sa ää­nes­te­tään sa­mo­ja eh­dok­kai­ta kuin var­si­nai­sis­sa vaa­leis­sa. Ää­nes­tä­mi­nen on mah­dol­lis­ta Win­No­van al­le 18-vuo­ti­ail­le opis­ke­li­joil­le Win­No­van ti­lois­sa 10.-11.1.2024.

Nuor­ten vaa­lit on Suo­men suu­rin de­mok­ra­ti­a­kas­va­tus­ta­pah­tu­ma lap­sil­le ja nuo­ril­le pe­rus­kou­luis­sa, toi­sen as­teen op­pi­lai­tok­sis­sa, nuo­ri­so­toi­min­nas­sa ja kai­kis­sa nuor­ten ryh­mis­sä ym­pä­ri maan. Vaa­li­tu­los il­moi­te­taan val­ta­kun­nal­li­seen ään­ten­las­kuun. Nuor­ten vaa­li­tu­lok­sen jul­kis­taa Suo­men nuo­ri­so­a­lan kat­to­jär­jes­tö Al­li­ans­si yh­teis­työs­sä Ylen kans­sa.

Win­No­vas­sa Po­ris­sa ja Rau­mal­la ää­nes­te­tään kes­ki­viik­ko­na 10.1. ja tors­tai­na 11.1. kel­lo 9-15, Ul­vi­las­sa ää­nes­tys­päi­vä on tors­tai 11.1. kel­lo 9-12 ja paik­ka opis­ke­li­ja­ra­vin­to­la Met­sä­täh­ti.

Win­No­van yh­teis­kun­nal­lis­ten ai­nei­den leh­to­rit Jen­ni Jo­ki­nen ja Eli­na Pa­ta­na ovat sitä miel­tä, et­tä Nuor­ten vaa­lit on tär­keä osa de­mok­ra­ti­a­kas­va­tus­ta. Yk­si de­mok­ra­ti­an pe­rus­teis­ta on yh­den­ver­tai­nen mah­dol­li­suus vai­kut­taa yh­teis­kun­taan, jos­ta yh­te­nä esi­merk­ki­nä on ylei­nen ja yh­tä­läi­nen ää­ni­oi­keus täy­si-ikäi­sil­le kan­sa­lai­sil­le.

– Kaik­ki ei­vät kui­ten­kaan ha­lua ai­na käyt­tää ää­ni­oi­keut­taan vaa­liu­ur­nil­la. Eri­tyi­ses­ti nuo­rem­mat ää­ni­oi­keu­te­tut jät­tä­vät usein tä­män kan­sa­lai­soi­keu­den käyt­tä­mät­tä. Ta­voit­tee­na Nuor­ten vaa­leis­sa on­kin tu­tus­tut­taa nuo­ret vaa­lei­hin, eh­dok­kai­siin ja de­mok­ra­ti­aan. On tär­ke­ää an­taa heil­le konk­reet­ti­nen ko­ke­mus ää­nes­tä­mi­ses­tä. Me opet­ta­jat huo­leh­dim­me sii­tä, et­tä opis­ke­li­joil­la on ym­mär­rys pre­si­dent­ti-ins­ti­tuu­ti­os­ta ja pre­si­dent­tieh­dok­kais­ta.

– Ha­lu­am­me osal­tam­me tu­kea am­mat­tiin val­mis­tu­vien nuor­ten vai­kut­ta­mi­so­saa­mis­ta ja –ha­lua. Nuor­ten vaa­leis­sa an­ne­taan mah­dol­li­suus to­del­lis­ta ti­lan­net­ta si­mu­loi­vaan ää­nes­tys­ko­ke­muk­seen, jot­ta kyn­nys käyt­tää omaa ää­ni­oi­keut­ta täy­si-ikäi­se­nä ma­dal­tui­si, Jo­ki­nen ja Pa­ta­na to­te­a­vat.

Mo­nis­sa val­ti­ois­sa de­mok­ra­ti­a­ke­hi­tys on taan­tu­nut tai sii­hen ai­na­kin on pyr­ki­myk­siä. De­mok­ra­ti­an ar­vos­tus ja tila heik­ke­ne­vät krii­sien kes­kel­lä, kun sa­maan ai­kaan sitä eri­tyi­sen pal­jon tar­vit­tai­siin tuo­maan oi­keu­den­mu­kai­suut­ta ja tur­vaa kan­sa­lai­sil­le. Ja juu­ri sik­si de­mok­ra­ti­an puo­lus­ta­mi­nen on tär­ke­ää.

– Am­ma­til­li­ses­sa op­pi­lai­tok­ses­sa am­mat­tiin opis­ke­lun li­säk­si opis­kel­laan myös yleis­si­vis­tä­viä tai­to­ja. Yk­si yh­teis­ten tut­kin­to­jen osa-alue on Yh­teis­kun­nas­sa ja kan­sa­lai­se­na toi­mi­mi­nen, jon­ka si­säl­töi­hin kuu­lu­vat esi­mer­kik­si de­mok­ra­ti­an pe­rus­teet, osal­li­suus ja vai­kut­ta­mi­nen, yh­teis­kun­nan toi­mi­jat ja toi­min­not sekä ku­lut­ta­juus ja ta­lou­den pe­rus­teet, opet­ta­jat ker­to­vat.