Saa­ra-Mii­ra Kok­ko­nen / STT

Hin­ta­ve­toi­nen os­ta­mi­nen on yleis­ty­nyt ta­lou­del­li­sen epä­var­muu­den ja ku­lut­ta­jien hei­ken­ty­neen os­to­voi­man ta­kia, ar­vi­oi Kau­pan liit­to.

Kau­pan lii­ton mu­kaan 61 pro­sent­tia 18–79-vuo­ti­ais­ta ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta ker­too te­ke­vän­sä os­tok­sia usein en­nen kaik­kea hin­nan pe­rus­teel­la. Edel­li­sen, kak­si vuot­ta sit­ten teh­dyn sel­vi­tyk­sen mu­kaan osuus oli 56 pro­sent­tia.

Useim­min hin­ta on os­tosk­ri­tee­ri­nä al­le 35-vuo­ti­ail­la nai­sil­la: kol­me nel­jäs­tä vas­taa­jas­ta ker­toi sen ole­van tär­kein kri­tee­ri.

Sel­vi­tyk­seen vas­tan­neis­ta val­ta­o­sa eli yli 70 pro­sent­tia ha­lu­ai­si suo­sia kaup­po­ja, jot­ka työl­lis­tä­vät, in­ves­toi­vat ja mak­sa­vat ve­ro­ja Suo­meen. Mak­su­val­mius täs­tä on kui­ten­kin hei­kom­paa, sil­lä al­le puo­let on val­mii­ta mak­sa­maan sen ta­kia kal­liim­pia hin­to­ja.

Kau­pan lii­ton sel­vi­tys suo­ma­lais­ten vas­tuul­li­suu­sa­sen­teis­ta jul­kais­tiin nyt nel­jät­tä ker­taa.

Asen­ne­tut­ki­muk­sen on to­teut­ta­nut Kan­tar TNS verk­ko­pa­nee­lis­saan tä­män vuo­den tou­ko­kuus­sa. Vas­taa­ji­na oli noin 3 000 ai­kuis­ta man­ner­suo­ma­lais­ta.

Suo­ma­lais­ten kaup­po­jen suo­si­mi­seen vai­kut­taa myös tuo­te­tur­val­li­suus. Kol­me nel­jäs­tä vas­taa­jas­ta ker­too os­ta­van­sa tuo­te­tur­val­li­suu­se­päi­ly­jen vuok­si tuot­teen mie­luum­min Suo­mes­ta tai eu­roop­pa­lai­ses­ta verk­ko­kau­pas­ta kuin aa­si­a­lai­ses­ta.

Täs­tä huo­li­mat­ta kii­na­lais­ten verk­ko­kaup­po­jen ja mark­ki­na­paik­ko­jen suo­sio on lä­hes kol­min­ker­tais­tu­nut al­ku­vuo­teen 2023 ver­rat­tu­na.

Kau­pan liit­to ker­too teh­neen­sä tou­ko­kuus­sa ko­eos­tok­sia kii­na­lai­ses­ta mark­ki­na­pai­kas­ta Te­mus­ta tes­ta­tak­seen tuo­te­tur­val­li­suut­ta. Yk­si­kään ti­la­tus­ta 14 tuot­tees­ta ei oli­si täyt­tä­nyt eu­roop­pa­lai­sel­le myy­jäl­le ase­tet­tu­ja vaa­ti­muk­sia, liit­to ker­too.

Ylei­sim­min on­gel­mia oli pak­kaus- ja tuo­te­mer­kin­nöis­sä sekä puut­teel­li­sis­sa hoi­to- ja käyt­tö­oh­jeis­sa. Li­säk­si kuu­den tuot­teen tes­ti­tu­lok­sis­sa ylit­tyi­vät vaa­ral­lis­ten ai­nei­den raja-ar­vot. Yk­si tuo­te oli val­miik­si käyt­tö­kel­vo­ton.

Vaik­ka hin­ta­ve­toi­nen os­ta­mi­nen on yleis­ty­nyt, val­ta­o­sa vas­taa­jis­ta on val­mis mak­sa­maan kor­ke­am­paa hin­taa kes­tä­vis­tä ja kier­rä­tet­tä­vis­tä tuot­teis­ta, ku­ten huo­ne­ka­luis­ta tai elekt­ro­nii­kas­ta.

Mak­su­ha­luk­kuus kes­tä­vis­tä vaat­teis­ta on hie­man hei­kom­paa: run­sas puo­let suo­ma­lai­sis­ta on ha­luk­kai­ta mak­sa­maan kal­liim­paa hin­taa vaat­tei­den kes­tä­vyy­des­tä.

Vas­taa­jis­ta joka nel­jäs ker­too usein os­ta­van­sa käy­tet­ty­jä tuot­tei­ta se­cond hand -kau­pois­ta, kirp­pu­to­reil­ta tai ver­kon mark­ki­na­pai­koil­ta ja Fa­ce­book-ryh­mis­tä. Va­jaa puo­let vas­taa­jis­ta te­kee näin vain har­voin, jos ol­len­kaan. Ah­ke­rim­pia se­cond hand -os­ta­jia ovat al­le 35-vuo­ti­aat nai­set.

Ky­se­lys­sä sel­vi­tet­tiin myös suo­ma­lais­ten aja­tuk­sia vas­tuul­li­sis­ta yri­tyk­sis­tä.

Tär­keim­mik­si kri­tee­reik­si nou­si­vat ve­ro­jen mak­su sekä työl­lis­tä­mi­nen ja in­ves­toin­nit Suo­mes­sa. Tä­män jäl­keen tär­keim­mäk­si nou­si­vat yri­tyk­sen pyr­ki­mys hii­li­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mi­seen sekä ih­mi­soi­keuk­sien val­von­ta koko han­kin­ta­ket­jus­sa.

Al­le 35-vuo­ti­ail­la ih­mi­soi­keu­det ovat nous­seet kaik­kein tär­keim­mäk­si ohi hii­li­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mi­sen ja il­mas­ton­muu­tok­sen hil­lit­se­mi­sen. Yli 50-vuo­ti­aat pai­not­ta­vat ve­ro­jen mak­sun sekä Suo­mes­sa työl­lis­tä­mi­sen ja in­ves­toi­mi­sen mer­ki­tys­tä.

Hyvä työ­nan­ta­ja­po­li­tiik­ka taas on eri­tyi­sen tär­ke­ää al­le 35-vuo­ti­ail­le ja 50–60-vuo­ti­ail­le nai­sil­le sekä 35–50-vuo­ti­ail­le mie­hil­le.