Tiia Jo­ki­sa­lo

Jos­kus yk­sin­ker­tai­nen on toi­mi­vin, sen to­dis­taa esi­mer­kik­si Mölk­ky, simp­pe­li ke­säis­ten mök­ki-il­to­jen seu­ra­pe­li, jon­ka yl­lät­tä­vä­kin maa­il­man­val­loi­tus ete­nee va­kaas­ti.

Jopa noin 95 pro­sent­tia Po­ris­sa val­mis­te­tuis­ta Mölk­ky-pe­leis­tä jat­kaa mat­kaan­sa maa­il­man eri kolk­kiin. Rans­kas­sa, pe­tan­kin lu­va­tus­sa maas­sa, Mölk­ky-pe­lin suo­sio on suu­ri ja peli hä­tyyt­te­lee pe­tan­kin suo­si­o­ta. On­pa Rans­kas­sa jopa sil­le omis­tet­tu baa­ri.

Toi­saal­ta sa­man­lais­ta pö­hi­nää ra­kas­te­tun hal­ko­pe­lin ym­pä­ril­lä on Ja­pa­nis­sa­kin. Tac­ti­cin toi­mi­tus­joh­ta­ja Lau­ri Nie­mi­nen tie­tää ker­toa, et­tä maas­sa muun mu­as­sa jär­jes­te­tään Mölk­ky MM-ki­so­ja, kou­lu­te­taan Mölk­ky-joo­ga oh­jaa­jia, ja pe­lis­tä teh­dään niin ikään lau­lu­ja ja te­le­vi­sio-oh­jel­mia.

Alun­pe­rin Mölk­ky ei ole Tac­ti­cin ke­hit­tä­mä peli, vaan yri­tys os­ti sen oi­keu­det vuon­na 2016 ja näin pe­lin maa­il­man­val­loi­tus saat­toi to­sis­saan al­kaa. Uu­sin tun­net­tu Tac­tic-tuo­te­per­hee­seen kuu­lu­va merk­ki on Plas­to, joka lie­nee tut­tu jo­kai­sel­le suo­ma­lai­sel­le.

– Plas­to tun­ne­taan iko­ni­sis­ta las­ten­tuot­teis­taan, joi­den taus­tal­la huo­kuu Tac­ti­cin kans­sa ja­et­ta­vat ar­vot, eli kes­tä­vyys ja py­sy­vyys. On ol­lut ilo lu­kea esi­mer­kik­si pa­laut­tei­ta, jois­sa ky­sy­tään 1980-lu­vul­la os­tet­tuun Plas­to-tuot­tee­seen va­ra­ren­gas­ta nyt rik­ki men­neen ti­lal­le, Nie­mi­nen hy­myi­lee.

Tacticin toimitusjohtaja Lauri Nieminen iloitsee siitä, että lautapelit ovat pitäneet pintansa. Kuva: Tiia Jokisalo

Tacticin toimitusjohtaja Lauri Nieminen iloitsee siitä, että lautapelit ovat pitäneet pintansa. Kuva: Tiia Jokisalo

Tac­ti­cin omis­ta pe­leis­tä tun­ne­tuim­pia lie­nee Kimb­le, jon­ka ta­ri­na sai al­kun­sa Tac­ti­cin pe­rus­ta­jan Aar­ne Hel­ja­kan au­to­tal­lis­ta Van­hal­ta­koi­vis­tol­ta.

Peli tuli Suo­meen, kun per­heen Ame­ri­kan-su­ku­lai­set tu­li­vat vie­rai­lul­le ja toi­vat mu­ka­naan Troub­le-ni­mi­sen lau­ta­pe­lin. Per­heen lap­set oli­vat pe­lis­tä ko­vin in­nois­saan ja lii­ke­mie­he­nä Aar­ne Hel­jak­ka sai ide­an tuo­da pe­lin Suo­men mark­ki­noil­le. Hän teet­ti pe­lis­tä muo­tit, hank­ki val­mis­tu­soi­keu­det ja ni­me­si sen Kimb­lek­si. Kan­si­ku­vaan pää­tyi Hel­ja­kan poi­ka Mark­ku Hel­jak­ka.

Vuo­sien ai­ka­na moni asia on muut­tu­nut ja eri­tyi­ses­ti tek­no­lo­gia uu­dis­ta­nut val­ta­vas­ti maa­il­maa ja ole­mis­tam­me, mut­ta lau­ta­pe­leil­lä on sil­ti vank­ka ja­lan­si­ja.

– On mie­len­kiin­tois­ta, et­tä vaik­ka di­gi­taa­li­set pe­lit ovat kas­va­neet rä­jäh­dys­mäi­ses­ti, sil­ti lau­ta­pe­lien suo­sio on sii­nä rin­nal­la kas­va­nut, Nie­mi­nen ker­too.

Kan­sain­vä­li­ses­ti lau­ta­pe­lien tar­jon­ta on val­tai­sa ja uu­tuuk­sia pus­ke­taan mark­ki­noil­le suu­rel­la vo­lyy­mil­la.

– Ha­lu­am­me luo­da kes­tä­viä tuot­tei­ta ja sik­si ma­te­ri­aa­lit mie­ti­tään tark­kaan, em­me ha­lua tuo­da maa­il­maan li­sää ker­ta­käyt­töis­tä muo­vik­rää­sää. Kun muo­via käy­te­tään, teem­me sen kes­tä­mään ai­kaa.

Tac­tic­kin jul­kai­see vuo­sit­tain lu­kui­sia lau­ta­pe­le­jä ja moni niis­tä on saa­nut esi­mer­kik­si Vuo­den peli -tit­te­lin. Mut­ta kai­kis­ta ei suin­kaan sil­ti tule Ali­ak­sen tai Kimb­len ve­roi­sia klas­si­koi­ta. Vaa­tii oi­ke­an­lais­ta vai­nua tuo­da ku­lut­ta­jil­la tuot­tei­ta, jois­sa on heil­le ar­voa.

Toki me­nes­tyk­sek­käil­lä tuot­teil­la on tie­tyt piir­teet, mut­ta sil­ti se on ai­na hie­man ar­pa­pe­liä.

– Jos­kus sitä ajat­te­lee, et­tä täs­tä tu­lee se seu­raa­va hit­ti, ei­kä niin käy­kään ja toi­saal­ta jo­kin toi­nen peli voi yl­lät­tää suo­si­ol­laan. Toki se, et­tä pe­lis­tä tu­lee iki­vih­reä klas­sik­ko, vaa­tii ai­kaa ja kär­si­väl­li­syyt­tä, Nie­mi­nen sa­noo.