Maa­rit Kaut­to

Po­ri­lai­nen As­ta­lan Kiin­teis­tö­pal­ve­lu on toi­mi­nut jä­te­a­lal­la yli 50 vuot­ta. Per­hey­ri­tyk­sen pe­rus­ti Timo As­ta­la ja ty­tär Lee­na As­ta­la jat­kaa toi­min­taa nyt toi­ses­sa su­ku­pol­ves­sa. Yri­tyk­sen asi­a­kas­kun­ta on vuo­sien saa­tos­sa koko ajan laa­jen­tu­nut. Ny­ky­ään As­ta­lal­la on nel­jä jä­te­au­toa. Per­hee­seen kuu­lu­vien kah­den työn­te­ki­jän li­säk­si yri­tyk­sel­lä on kol­me ul­ko­puo­lis­ta kul­jet­ta­jaa.

– En­sin ke­rä­sim­me pa­pe­ria ja pah­via, sit­ten mu­kaan tu­li­vat me­tal­li, lasi, muo­vi ja kaik­ki kau­pun­gin jä­te­huol­to­mää­räys­ten mu­kai­set ja­keet. Vuo­sien saa­tos­sa jä­te­huol­to­a­la on ko­ke­nut mo­nia muu­tok­sia ja kaik­kiin olem­me toi­min­tam­me pys­ty­neet so­peut­ta­maan. Kul­je­tam­me jät­tei­tä hy­vin mo­ni­puo­li­ses­ti ja jous­ta­vas­ti, Lee­na As­ta­la sum­maa.

Täl­lä het­kel­lä jä­te­huol­lon jär­jes­tel­mä Po­rin seu­dul­la on sel­lai­nen, et­tä kah­dek­san kun­nan pe­rus­ta­ma kun­nal­li­nen jä­te­huol­to­yh­tiö Ke­rää­mö Oy vas­taa pak­kaus­jät­tei­den, ku­ten muo­vi­pak­kaus­ten, kar­ton­gin, la­sin ja me­tal­lin sekä bi­o­jät­teen kul­je­tuk­sis­ta. Se­ka­jät­teen kul­je­tuk­ses­ta vas­taa­van yri­tyk­sen ko­ti­ta­lou­det ja ta­lo­yh­ti­öt voi­vat kil­pai­lut­taa ja va­li­ta it­se.

Jo­kin ai­ka sit­ten Po­rin seu­dun jä­te­huol­to­ja­os­to il­moit­ti val­mis­te­le­van­sa sel­vi­tys­työn aloit­ta­mis­ta se­ka­jät­teen kul­je­tus­ten siir­tä­mi­ses­tä kun­nal­li­seen jät­teen­kul­je­tus­jär­jes­tel­mään, jos­sa kun­ta kil­pai­lut­taa alu­eit­tain se­ka­jät­teen kul­je­tuk­set. Pai­kal­li­sil­le jä­te­huol­to­y­ri­tyk­sil­le jär­jes­tet­tiin asi­as­ta kes­kus­te­lu­ti­lai­suus lo­ka­kuun alus­sa.

”Miksi toimiva sekajätehuollon järjestelmä pitäisi purkaa ja ottaa askel menneeseen”, ihmettelevät Leena Astala (vasemmalla) ja asiakas Sari Kujansuu-Hekkala.

”Miksi toimiva sekajätehuollon järjestelmä pitäisi purkaa ja ottaa askel menneeseen”, ihmettelevät Leena Astala (vasemmalla) ja asiakas Sari Kujansuu-Hekkala.

Maarit Kautto

Lee­na As­ta­lan mu­kaan kun­nan jär­jes­tä­mään se­ka­jät­teen kul­je­tuk­seen siir­ty­mi­nen tie­täi­si mo­nil­le pie­nil­le, pai­kal­li­sil­le jä­te­a­lan yri­tyk­sil­le kuo­li­nis­kua, niin myös As­ta­lan Kiin­teis­tö­pal­ve­lul­le. As­ta­la ko­ros­taa, et­tä kun­nan eli Po­rin seu­dun ta­pauk­ses­sa Ke­rää­mön kil­pai­lu­tuk­ses­sa ei pie­nil­lä pai­kal­li­sil­la toi­mi­joil­la ole si­jaa.

– Kil­pai­lu­tuk­ses­sa ura­kat teh­dään jo läh­tö­koh­tai­ses­ti niin vaa­ti­vik­si laa­jo­jen alu­ei­den ja ka­lus­ton osal­ta, et­tä pie­nil­lä toi­mi­joil­la ei ole mi­tään mah­dol­li­suuk­sia. Esi­mer­kik­si bi­o­jät­teen kul­je­tuk­sis­ta teh­tiin vain kak­si urak­ka-alu­et­ta. Niin­pä bi­o­jät­teen ja myös pak­kaus­jät­teen kul­je­tuk­set me­ni­vät­kin sit­ten val­ta­kun­nal­li­ses­ti toi­mi­val­le jä­til­le, Ver­dis Oy:lle, jon­ka emo­yh­tiö on noin 2000 hen­keä työl­lis­tä­vä poh­jois­mai­nen Ver­dis Group.

Alu­eel­li­nen jä­te­huol­to­ja­os­to pe­rus­te­lee sel­vi­tys­tar­vet­ta uu­del­la jä­te­lail­la, jon­ka mu­kaan kun­nan jär­jes­tä­mä ja kil­pai­lut­ta­ma jät­teen­kul­je­tus on pe­rus­mal­li. Laki kui­ten­kin mah­dol­lis­taa myös vaih­to­eh­toi­sen mal­lin, eli täl­lä het­kel­lä Po­rin seu­dul­la käy­tös­sä ole­van kiin­teis­tön hal­ti­jan mal­lin.

– Pe­rus­te­lui­na oli myös, et­tä kun­nal­li­nen mal­li nos­tai­si kier­rä­ty­sas­tet­ta. En ym­mär­rä mi­ten kier­rä­ty­sas­tee­seen vai­kut­taa se, hoi­taa­ko jät­tei­den ke­räyk­sen kun­ta vai yk­si­tyi­nen jä­te­huol­to­a­lan am­mat­ti­lai­nen. Kier­rä­ty­sas­te nou­see vel­voit­tei­ta ki­ris­tä­mäl­lä ja me pys­tym­me kyl­lä näi­hin vel­voit­tei­siin vas­taa­maan.

Lee­na As­ta­la us­koo ja toi­voo, et­tä päät­tä­jät ym­mär­täi­si­vät pi­tää pai­kal­lis­ten pien­ten ja kes­ki­suur­ten yri­tys­ten puol­ta. Sa­ta­kun­nas­sa on mo­nia pie­niä jä­te­a­lan yri­tyk­siä, joit­ka ovat työl­lis­tä­jiä ja ta­sa­ver­tai­sia ve­ron­mak­sa­jia.

– Mitä jär­keä on jä­te­huol­lon osal­ta pa­la­ta men­nei­syy­teen, jos­sa kun­nan omis­ta­mal­la yh­ti­öl­lä on mo­no­po­li­a­se­ma? Se es­tää va­lin­nan­va­pau­den ja vaa­ra­na on myös hin­to­jen nou­su. Vii­me vuo­si­na­han mo­no­po­le­ja on ni­me­no­maan py­rit­ty pur­ka­maan, Lee­na As­ta­la to­te­aa.

Sam­po­lan Läm­pö ja Huol­to Oy on ol­lut As­ta­lan Kiin­teis­tö­pal­ve­lun asi­a­kas jo vuo­sia. Toi­mi­tus­joh­ta­ja Jyr­ki Kö­nö­sen mu­kaan asi­a­kas­suh­de on toi­mi­nut moit­teet­ta puo­lin ja toi­sin.

– Jos se­ka­jät­teen­kin osal­ta siir­ryt­täi­siin kun­nal­li­seen jär­jes­tel­mään, vei­si se lei­vän mo­nel­ta pie­nel­tä yk­si­tyi­sel­tä yrit­tä­jäl­tä ja oli­si il­man muu­ta as­kel taak­se­päin.

– Ta­lo­yh­ti­öl­le se mer­kit­si­si hy­vin to­den­nä­köi­ses­ti isom­paa jä­te­huol­to­las­kua, kun kil­pai­lu­tuk­sen mah­dol­li­suut­ta ei enää oli­si. Ke­rää­mö vain sa­ne­li­si, kuka se­ka­jät­teet kul­jet­taa ja sen kans­sa kaik­kien oli­si elet­tä­vä, Kö­nö­nen sum­maa.

Po­ri­lai­sen Sari Ku­jan­suu-Hek­ka­lan per­heen jät­tei­den kul­je­tuk­sis­ta As­ta­lan Kiin­teis­tö­pal­ve­lu on vas­tan­nut jo 17 vuot­ta. Sa­rin mu­kaan pal­ve­lu on ol­lut jous­ta­vaa ja myös ih­mis­lä­heis­tä.

– Oli­si­han se to­del­la höl­möä ryh­tyä pur­ka­maan toi­mi­vaa jär­jes­tel­mää. Kun­ta­lai­se­na ha­lu­an säi­lyt­tää mah­dol­li­suu­te­ni vai­kut­taa jä­te­huol­lon ku­lui­hin kil­pai­lut­ta­mal­la ja käyt­tä­mäl­lä ha­lu­a­maa­ni pal­ve­lun­tar­jo­a­jaa, Sari Ku­jan­suu-Hek­ka­la ki­teyt­tää.