Pori Business Festival ei ole perinteinen bisnesseminaari – Porin kaupunki ja Ässät ovat vahvasti mukana
Pori Business Festival tarjoaa rennon paikan verkostoitumiseen ja monipuolisen ohjelman seuraamiseen.
Ari Anteroinen
Porissa järjestetään 15.2. Business Festival Enersense Areenalla. Business Festivalin isäksi tunnustautuva Markus Koskinen kertoo, mistä on kyse.
– Kyseessä ei ole mikään perinteinen seminaari, vaan ajatus lähti siitä, että tehdään business festivaali, missä on erilaisia teemoja, kuten johtajuus, myynti, markkinointi ja eri taidot. Siellä voi seurata niitä esiintyjiä, mitä itseä kiinnostaa, Koskinen avaa.
– Tai sitten voi keskittyä viihdepuoleen tai jäädä verkostoitumaan tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Ohjelmaa on tarjolla laajasti non-stoppina koko päivän ajan.
Business Festival sopii erityisesti yrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville.
– Aikaisemmissa tapahtumissa on paikalla ollut myös tiimejä. Tällainen rennompi tapahtuma on potentiaalinen kohde lähteä firman omalla porukalla tai vaikka kutsua asiakkaita paikalle, Koskinen jatkaa.
– Se on oiva paikka myös eri päättäjien tapaamisille. Tiiminvetäjiä, esihenkilöitä, toimitusjohtajia ja muita. Johtajuusteema houkuttelee heitäkin.
Tapahtuman suolana Koskinen pitää sitä, että paikalle voi tulla omana itsenään.
– Ei tarvitse miettiä pukukoodia ja muuta. Laaja ohjelma houkuttelee laajaa yleisöä.
Business Festival tarjoaa rennon ympäristön verkostoitua ja kuulla mielenkiintoisia puhujia. Kuvassa sukelluskouluttaja Katri Johansson kertoo operaatioiden johtajuusopeista Helsingin tapahtumassa. Kuva: Business Forum
Ensimmäinen Business Festival järjestettiin viime vuoden maaliskuussa Tampereella.
– Elokuussa oli Helsingissä kesäisempi tapahtuma ja sitten oltiin Turun Logomossa lokakuussa. Ennen Poria on tapahtuma vielä Seinäjoella, Koskinen kertoo.
Porin kaupunki on ollut koko kiertueen ajan mukana kertomassa esimerkiksi Porisuhdeneuvoja-kampanjasta.
– Porin kaupunki on ollut alusta lähtien tosi aktiivinen. Nyt tässä tavallaan ympyrä sulkeutuu. Porin Ässät on myös tiiviisti mukana. Hekin haluavat tarjota Ässät-yhteisölle mahdollisuuden tulla kehittämään itseään tai yritystään. Taloudellisista hartioista puhuttaessa pitää todeta, että teemme tätä yhdessä paikallisten kanssa. Se on ollut joka paikkakunnalla tosi tärkeä asia, kiittelee Koskinen.
Satakunnan Yrittäjät on Porin tapahtuman yhteistyökumppani.
Miten Business Festivalin puhujat on valikoitu?
– Monissa seminaareissa mennään kärki edellä ja niissä on tunnettuja puhujia. Onhan meilläkin esimerkiksi siellä Porissa Sointu Borg. Mutta monet puhujista ovat sellaisia, joita ei ole vielä totuttu näkemään. Haluamme tuoda uusia kasvoja esille jakamaan omaa ammattitaitoaan ja tietoa, Koskinen mainitsee.
Festivalin budjettia ei Koskinen ei lähde avaamaan.
– Mutta kyllä tämä useamman kymppitonnin juttu on. Lähtökohta on, että kulut saadaan peittoon. Tässä ollaan pyritty saamaan tunnettuutta. Käännetään tämä pikkuhiljaa tuottavaksi liiketoiminnaksi.
Koskinen korostaa, että Business Festival on nimenomaa livetapahtuma.
– Puheenvuoroja ei striimata, eikä tehdä mitään verkkolähetyksiä. Haluamme lisätä ihmisten vuorovaikutusta ja antaa paikan kohtaamisille ja verkoistoitumisille.
Kuvassa kerrotaan Porin kaupungin Porisuhdeneuvojakampanjan videosarjan tuottamisesta ja tuloksista. Vasemmalla Porin Kaupungin markkinointiasiantuntija Marika Virtanen ja oikealla Jenni Parviainen, asiakkuuspäällikkö Koju:lta. Helsingin tapahtumasta.
Yksi Business Festivalin puhujista on modernin myynnin valmentaja Oona Kankkunen.
– Puhun modernin maailman liiketoiminnan kehittämisestä. Myynti pitäisi tänä päivänä olla monikanavaista ja tapahtua myös somessa, Kankkunen aloittaa.
– Social selling ei ole mitään irrallista, vaan modernia myyntiä, jonka alle tulee eri toimintamalleja, joista sosiaalinen myynti yhtenä, Kankkunen tarkentaa.
– Ajatusjohtajuus, mistä myös puhun, linkittyy siihen vankasti, koska se on sellaista näkemyksillistä viestintää ja omalla toimialallaan suunnan näyttämistä sekä erottumista. Sosiaalinen myynti ja ajatusjohtajuus kulkevat usein käsi kädessä.
Kankkusen mukaan ajatusjohtajuus on tietynlainen auktoriteetti ja ansaittu status.
– Joko yksilö tai yritys on onnistunut ansaitsemaan oman toimialan tai aihepiirin ajatusjohtajuutta, eli top of mind -paikan oman yleisön mielessä, Kankkunen täsmentää.
– Status linkittyy asiantuntijuuteen ja näkemyksellisyyteen. Tehdään jotain aidosti ja rohkeasti eri tavalla.
Kankkusen mukaan kuka tahansa ei voi ajatusjohtajan statusta saavuttaa.
– Se vaatii edelläkävijyyttä, visionäärisyyttä ja varsinkin rohkeutta viestiä aidosti omista näkemyksistään ja mielipiteistään. Pitää olla uskallusta laittaa persoona peliin. Kyse on erottumisesta.
Juttuun korjattu 11.1. klo 8.41 Oona Kankkusen nimi oikein sekä käsitteet social selling ja top of mind oikeinkirjoitettuna.