Ari An­te­roi­nen

AU­TO­TOP Oy on yri­tyk­sen ni­me­nä ol­lut käy­tös­sä vuo­des­ta 2018, mut­ta sa­mas­sa ti­las­sa Huit­ti­sis­sa Pun­ka­lai­tu­men­tien var­rel­la tämä au­to­maa­laa­mo on toi­mi­nut jo 1990-lu­vul­ta läh­tien.

– Edes­men­nyt mie­he­ni aloit­ti au­to­maa­laa­mo­y­rit­tä­jä­nä täs­sä pai­kas­sa vuon­na 1999. 2012 hän palk­ka­si en­sim­mäi­sen työn­te­ki­jän. Ti­laa rem­pat­tiin ja laa­jen­net­tiin. Ra­ken­nus­han on al­ku­jaan van­ha maa­ti­lan ko­ne­hal­li, Satu Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­ki ker­too.

Nyt yrit­tä­jä Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­en li­säk­si töis­sä on nel­jä hen­ki­löä, jois­ta kol­me on au­to­maa­la­ri­na ja yk­si on yh­dis­tet­ty töi­den vas­taa­not­ta­ja ja pel­ti­sep­pä.

– Mie­he­ni sai­ras­tui 2017 syö­pään, mut­ta pyö­rit­ti yri­tys­tä vie­lä voi­ma­va­ro­jen­sa mu­kaan. Hoi­to­jen jäl­keen syö­pä oli muu­ta­man kuu­kau­den pois­sa mut­ta sit­ten se tuli ta­kai­sin. Hän me­neh­tyi 2020 al­ku­vuo­des­ta. Tätä en­nen hän oli ky­sy­nyt mi­nul­ta, voi­sin­ko ku­vi­tel­la jat­ka­va­ni yri­tys­tä, Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­ki jat­kaa.

Alan kou­lu­tus­ta Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­el­lä ei ol­lut, muu­ta kuin se, mitä si­vus­ta puo­li­so­na seu­ran­nee­na oli näh­nyt. 2016 al­ka­en hän oli kui­ten­kin teh­nyt oman työn ohes­sa yh­ti­ön las­ku­tus­ta.

– Mie­hel­le­ni ei ol­lut tär­kein­tä se, et­tä AU­TO­TOP yri­tyk­se­nä säi­lyi­si, vaan se et­tä hy­vil­lä työn­te­ki­jöil­lä oli­si töi­tä jat­kos­sa­kin. En­hän sii­nä koh­das­sa voi­nut muu­ta sa­noa kuin, et­tä jos hän luu­lee mi­nun tä­hän pys­ty­vän, il­man muu­ta jat­kai­sin yri­tys­tä. Nyt on täs­sä nel­jä ja puo­li vuot­ta ol­tu.

– Mies to­te­si myös, et­ten jät­täi­si tois­ta työ­tä­ni IT-alan kon­sult­ti­na, sil­lä kä­sil­lä teh­tä­vä työ, jota au­to­maa­laus on, ei vält­tä­mät­tä ole mi­kään ra­ha­sam­po. Ta­voit­tee­na on se, et­tä pal­kat saa­daan mak­set­tua noil­le huip­pu­tyy­peil­le, jot­ka tääl­lä töis­sä ovat, Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­ki avaa.

Satu Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­ki to­te­aa, et­tä hän on pyr­ki­nyt kai­kin ta­voin jat­ka­maan yri­tys­tä niil­lä kor­keil­la kri­tee­reil­lä ja laa­tu­vaa­ti­muk­sil­la, mi­ten mie­hen­sä­kin teki.

– Sil­lä tiel­lä ol­laan ja se on hyvä tie. Toi­vot­ta­vas­ti näin voim­me jat­kaa pit­kään.

Jarno Punkka hiontapuuhissa. Kaikki yrityksen työntekijät ovat Satu Laurolinna-Metsämäen edesmenneen puolison palkkaamia ja jatkavat entisissä tehtävissään. Kuva: Ari Anteroinen

Jarno Punkka hiontapuuhissa. Kaikki yrityksen työntekijät ovat Satu Laurolinna-Metsämäen edesmenneen puolison palkkaamia ja jatkavat entisissä tehtävissään. Kuva: Ari Anteroinen

AU­TO­TOP on mai­nos­s­lo­ga­nin­sa mu­kaan pin­ta­vau­ri­oi­den am­mat­ti­lai­nen.

– Maa­laus on se pää­jut­tu. Val­ta­o­sa töis­tä on va­kuu­tu­syh­ti­öi­den mak­sa­mia ko­la­ri­kor­jauk­sien maa­lauk­sia. Iso osa töis­tä tu­lee meil­le pai­kal­li­sil­ta pel­ti­kor­jaa­moil­ta, joil­la ei it­sel­lä ole maa­laa­moa. Eli toi­mim­me hei­dän ali­hank­ki­ja­na, ker­too Satu Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­ki.

– Maa­lauk­sen vaih­to­eh­to­na pie­nem­piin lom­moi­hin, sil­loin kun maa­li­pin­ta ei ole vi­ot­tu­nut, on PDR-oi­kai­su (Paint­less Dent Re­pair), mis­sä me­tal­li­ke­peil­lä tai lii­ma­nu­peil­la oi­kais­taan pel­tiä. Va­kuu­tu­syh­ti­öt tyk­kää­vät sii­tä pal­jon, kun se on kus­tan­nus­te­ho­kas. Li­säk­si teem­me muo­vi­kor­jauk­sia ja pel­ti­o­sien pin­ta­oi­kai­su­ja.

Automaalari Arto Sulkanen viimeistelemässä pakettiauton maalaustyötä lokasuojan sisäosan ruostesuojauksella. Satu Laurolinna-Metsämäki kehuu työntekijöitään huipputyypeiksi. Kuva: Ari Anteroinen

Automaalari Arto Sulkanen viimeistelemässä pakettiauton maalaustyötä lokasuojan sisäosan ruostesuojauksella. Satu Laurolinna-Metsämäki kehuu työntekijöitään huipputyypeiksi. Kuva: Ari Anteroinen

Asi­ak­kai­ta tu­lee pää­o­sin Sas­ta­ma­lan, Sä­ky­län, Pun­ka­lai­tu­men ja tie­ten­kin Huit­tis­ten alu­eel­ta.

– Myös Ko­ke­mä­el­tä ja Har­ja­val­las­ta on tul­lut, li­sää Lau­ro­lin­na-Met­sä­mä­ki.