Vesa-Pek­ka Jär­ve­lä

Reko Ra­ja­la teki seit­se­män vuot­ta sit­ten roh­ke­an rat­kai­sun. Au­to­pe­su­laa pyö­rit­tä­nyt Kari Va­ris teki vuon­na 2018 Ra­ja­lal­le hou­kut­te­le­van ja hie­man yl­lät­tä­vän­kin eh­do­tuk­sen. Oli­si­ko pa­ri­kymp­pi­sel­lä po­ri­lai­sel­la ha­luk­kuut­ta läh­teä yrit­tä­jän vaa­ti­val­le po­lul­le?

– Muu­ta­ma viik­ko sii­nä meni eh­do­tus­ta poh­dis­kel­les­sa, mut­ta lo­pul­ta rat­kai­su oli sel­keä. Tun­nis­tin toki yrit­tä­jyy­den mo­net haas­teet. Pa­pe­ri­työt, muu by­rok­ra­tia ja pit­kät työ­päi­vät ei­vät pe­lot­ta­neet, jo­ten tar­tuin ti­lai­suu­teen – en­kä ole pää­tös­tä­ni ka­tu­nut. En edes ko­ro­nan var­jos­ta­mi­na ai­koi­na, sa­noo Ra­ja­la.

Tänä päi­vä­nä Au­to­pe­su­la R. Ra­ja­la työl­lis­tää omis­ta­jan­sa li­säk­si kuu­si mo­ti­voi­tu­nut­ta työn­te­ki­jää.

– Työt ovat ilah­dut­ta­vas­ti vuo­sien saa­tos­sa li­sään­ty­neet, ja niin on myös hen­ki­lös­tön mää­rä. Työs­sä viih­ty­mi­nen on meil­le tär­ke­ää, ja sii­hen olem­me­kin pa­nos­ta­neet vah­vas­ti. Se on myös yk­si yri­tyk­sen ar­vois­ta. Mui­ta ovat täs­mäl­li­syys, luo­tet­ta­vuus, asi­a­kas­läh­töi­syys, kor­ke­a­laa­tui­suus ja eri­no­mai­nen asi­a­kas­pal­ve­lu. Niis­tä kai­kis­ta pi­dem­män tiu­kas­ti kiin­ni, va­kuut­taa Ra­ja­la.

Luo­tet­ta­vuu­des­taan ja ri­pey­des­tään tun­ne­tun po­ri­lai­sy­ri­tyk­sen toi­mi­ti­lat si­jait­se­vat Her­ra­lah­den Kor­juun­tiel­lä.

– Vuo­den­vaih­tees­sa saam­me käyt­tööm­me isom­mat, 350 ne­li­öt ti­lat, kun muu­tam­me Hel­men­tiel­le Sa­ta­kun­nan Au­to­ta­lon en­ti­siin ti­loi­hin.

Au­to­pe­su­la R. Ra­ja­lan asi­a­kas­kun­ta muo­dos­tuu pää­o­sin pai­kal­li­sis­ta au­to­liik­keis­tä, ja niis­sä myyn­nis­sä ole­vien ajo­neu­vo­jen pe­suis­ta.

– Eri­to­ten Au­to­ta­lo Pelt­ta­rin, J. Rin­ta-Jou­pin, K-Au­ton ja Ka­mu­xin kans­sa teh­tä­vä yh­teis­työ on täl­lä het­kel­lä mei­dän eh­do­ton tu­ki­ran­kam­me. Nii­den pro­sen­tu­aa­li­nen osuus asi­a­kas­kun­nas­ta on noin 95. Myös yk­si­tyi­sa­si­ak­kaat saa­vat luon­nol­li­ses­ti meil­tä ko­ko­nais­val­tai­set pe­su­pal­ve­lut, ja hei­tä toi­vom­me asi­ak­kaik­sem­me en­tis­tä enem­män, ker­too Ra­ja­la.

Reko Rajalan mukaan yrityksen toiminta perustuu korkeaan laatuun, täsmälliseen asiakaspalveluun ja ripeään toimintaan.

Reko Rajalan mukaan yrityksen toiminta perustuu korkeaan laatuun, täsmälliseen asiakaspalveluun ja ripeään toimintaan.

Au­to on ra­hal­li­nen in­ves­toin­ti, jos­ta kan­nat­taa huo­leh­tia. Huol­to­toi­miin kuu­luu myös ajo­neu­von pesu – niin ul­koa kuin si­sä­ti­lo­jen osal­ta. Ra­ja­la muis­tut­taa, et­tä au­ton puh­taus on to­del­la tär­ke­ää sekä ajo­neu­vol­la kul­ke­vien fyy­si­sen hy­vin­voin­nin et­tä viih­ty­vyy­den kan­nal­ta.

– Au­ton pe­se­mi­nen on to­del­la tär­ke­ää, myös muis­ta­kin kuin ul­ko­nä­öl­li­sis­tä syis­tä. Au­to on ai­na iso ra­hal­li­nen si­joi­tus, jos­ta kan­nat­taa huo­leh­tia. Esi­mer­kik­si au­ton maa­li­pin­ta py­syy kun­nos­sa, kun sitä pe­see sään­nöl­li­ses­ti.

Hä­nen mu­kaan­sa au­ton sään­nöl­li­nen ja ym­pä­ri­vuo­ti­nen pesu kan­nat­taa suo­rit­taa vä­hin­tään ker­ran kuu­kau­des­sa ja jopa use­am­min. Sii­nä ajas­sa au­toon tart­tu­nut lika ei ole eh­ti­nyt pint­tyä, ja sen saa puh­dis­tet­tua hel­pos­ti pois. Ko­vin moni ei kui­ten­kaan nou­da­ta tär­ke­ää oh­jet­ta, vaan saat­taa ve­nyt­tää au­ton pe­sua mo­nil­la kuu­kau­sil­la.

– Au­ton si­säil­man raik­kaus on tär­ke­ä­tä fyy­si­sen hy­vin­voin­nin kan­nal­ta, sekä on­han au­tos­sa nyt viih­dyt­tä­väm­pää ol­la, kun au­tos­sa ei ole tunk­kais­ta ha­jua. Au­ton si­säil­ma ei kui­ten­kaan ai­na pysy raik­kaa­na, jos sii­tä ei huo­leh­di.

Asi­ak­kail­taan pal­jon po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta saa­neen yri­tyk­sen toi­min­nas­sa huo­mi­oi­daan eko­lo­gi­set nä­kö­kul­mat. Ra­ja­la pyr­kii sii­hen, et­tä vas­tuul­li­sen yri­tyk­sen eko­lo­gi­nen ja­lan­jäl­ki oli­si mah­dol­li­sim­man pie­ni.

– Ha­lu­am­me ol­la kai­kel­la ta­paa alal­lam­me pa­ras au­to­pe­su­la­y­ri­tys. Sii­hen liit­tyy olen­nai­ses­ti myös ym­pä­ris­tö­vas­tuu. Ym­pä­ris­tön­suo­je­luun kuu­luu muun mu­as­sa se, et­tä la­jit­te­lem­me omat ros­kam­me. Au­to­ja ei myös­kään käy­te­tä tur­ha­käyn­nil­lä tar­peet­to­mas­ti, Ra­ja­la ker­too.