Frida Aho­nen / STT

Suo­ma­lai­set nel­jäs- ja kah­dek­sas­luok­ka­lai­set me­nes­ty­vät luon­non­tie­teis­sä ver­rat­tain hy­vin ja ma­te­ma­tii­kas­sa­kin kan­sain­vä­lis­tä kes­ki­ta­soa pa­rem­min. Tämä käy il­mi tä­nään jul­kis­te­tun kan­sain­vä­li­sen tut­ki­muk­sen tu­lok­sis­ta.

Vuon­na 2023 TIMSS-tut­ki­muk­ses­sa (Trends in In­ter­na­ti­o­nal Mat­he­ma­tics and Scien­ce Study) sekä pe­rus­kou­lun nel­jäs­luok­ka­lais­ten et­tä kah­dek­sas­luok­ka­lais­ten ma­te­ma­tii­kan osaa­mi­nen oli sa­maa ta­soa kuin vuon­na 2019. Sen si­jaan luon­non­tie­teis­sä sekä nel­jäs- et­tä kah­dek­sas­luok­ka­lais­ten osaa­mis­ta­so oli las­ke­nut edel­li­ses­tä nel­jän vuo­den ta­kai­ses­ta tut­ki­muk­ses­ta.

Ver­rat­tu­na vuo­teen 2011 sekä ma­te­ma­tii­kan et­tä luon­non­tie­tei­den osaa­mi­nen on kui­ten­kin hei­ken­ty­nyt. Tuol­loin suo­ma­lai­set nel­jän­nen ja kah­dek­san­nen vuo­si­luo­kan op­pi­laat osal­lis­tui­vat TIMSS-tut­ki­muk­seen en­sim­mäi­sen ker­ran.

Tut­ki­mus mit­taa osal­lis­tu­ja­mai­den ma­te­ma­tii­kan ja luon­non­tie­tei­den ope­tus­suun­ni­tel­mien mu­kais­ta osaa­mis­ta joka nel­jäs vuo­si. Vuon­na 2023 tut­ki­muk­sen nel­jän­nen vuo­si­luo­kan ar­vi­oin­tiin osal­lis­tui 59 maa­ta ja kah­dek­san­nen vuo­si­luo­kan ar­vi­oin­tiin 44 maa­ta.

TIMSS-tut­ki­mus­ta koor­di­noi kan­sain­vä­li­nen IEA-jär­jes­tö (The In­ter­na­ti­o­nal As­so­ci­a­ti­on for the Eva­lu­a­ti­on of Edu­ca­ti­o­nal Ac­hie­ve­ment). Suo­mes­sa tut­ki­muk­sen to­teut­ti Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tos yh­teis­työs­sä ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön kans­sa.

Tut­ki­muk­ses­ta il­me­ni, et­tä op­pi­lai­den vä­li­set osaa­mi­se­rot ovat edel­leen kas­vus­sa.

– Huo­les­tut­ta­vin­ta tu­lok­sis­sa on heik­ko­jen osaa­jien en­tis­tä hei­kom­pi suo­riu­tu­mi­nen. Ai­kai­sem­min Suo­men kou­lu­jär­jes­tel­män vah­vuus oli, et­tä myös hei­koim­mat op­pi­laat pär­jä­si­vät suh­teel­li­sen hy­vin. Nyt näyt­täi­si sil­tä, et­tä hei­koim­pien op­pi­lai­den tu­ke­mi­seen tu­li­si jat­kos­sa kiin­nit­tää en­tis­tä enem­män huo­mi­o­ta, tut­ki­muk­sen yk­si koor­di­naat­to­reis­ta, yli­o­pis­to­tut­ki­ja Jou­ni Vet­ten­ran­ta sa­noo tie­dot­tees­sa.

Tyt­tö­jen ja poi­kien osaa­mi­ses­sa ei ol­lut mer­kit­tä­viä ero­ja.

Per­he­taus­ta sen si­jaan vai­kut­tai­si tut­ki­muk­sen mu­kaan ole­van yh­tey­des­sä osaa­mi­seen. Tu­lok­set osoit­ta­vat osaa­mi­sen ole­van sitä pa­rem­paa, mitä kor­ke­am­pi on per­heen so­si­oe­ko­no­mi­nen ase­ma ja mitä pa­rem­mat ovat ko­din opis­ke­lu­re­surs­sit.

Tut­ki­mus mit­taa myös op­pi­lai­den asen­net­ta opis­ke­luun. Suo­ma­lai­sop­pi­lai­den asen­teet ma­te­ma­tii­kan ja luon­non­tie­tei­den opis­ke­lua koh­taan ovat ol­leet ai­em­mis­sa TIMSS-tut­ki­muk­sis­sa heik­ko­ja, ja vuo­den 2023 tut­ki­mus­tu­los­ten mu­kaan ne ovat hei­ken­ty­neet en­ti­ses­tään.