Maa­rit Kaut­to

Suu­ret eri­kois­kul­je­tuk­set ovat jo muu­ta­man vii­kon ajan he­rät­tä­neet huo­mi­o­ta vt2:lla. Ky­sees­sä on ope­raa­tio, jos­sa val­ta­via maa­tuu­li­voi­ma­loi­den kom­po­nent­te­ja kul­je­te­taan Po­rin Sa­ta­mas­ta Män­ty­luo­dos­ta Sä­ky­län Kor­pi­le­von­mä­en alu­eel­le. Il­ma­tar ra­ken­taa Kor­pi­le­von­mä­keen kuu­den tur­bii­nin tuu­li­puis­toa.

Kom­po­nen­tit ovat saa­pu­neet kol­mel­la eri lai­vauk­sel­la Viet­na­mis­ta, Kii­nas­ta ja Tur­kis­ta. Lai­vo­jen pur­ka­mi­sis­ta, kom­po­nent­tien siir­rois­ta sa­ta­man si­säl­lä, va­ras­toin­nis­ta ja ajo­neu­vo­ka­lus­ton las­tauk­sis­ta on vas­tan­nut Ol­mar Pori. Kul­je­tuk­set hoi­taa kul­je­tus­lii­ke Ha­va­tor Oy.

Ol­mar Po­rin ope­ra­tii­vi­nen pääl­lik­kö Pert­ti Nordq­vist ker­too, et­tä sa­ta­mas­ta on läh­te­nyt koh­ti Sä­ky­lää 3 – 7 kom­po­nent­tia päi­väs­sä. Kul­je­tuk­set jat­ku­vat vie­lä koko en­si vii­kon.

– Ras­kaim­mat kom­po­nen­tit pai­na­vat sa­ta­tu­hat­ta ki­loa. Isois­ta myl­lyis­tä on kyse, sil­lä nii­den na­pa­kor­keus on 169 met­riä ja pyyh­käi­sy­kor­keus 250 met­riä. Tä­män ko­kois­ten tuu­li­voi­ma­loi­den osien kul­je­tus sa­ta­mas­ta ra­ken­nus­pai­kal­le kes­tää kaik­ki­aan kuu­kau­den ver­ran, Nordq­vist sel­vit­tää.

Vt2:lla on pu­ret­tu vä­li­ai­kai­ses­ti por­taa­le­ja eri­kois­kul­je­tus­ten vuok­si. Isot re­kat kul­ke­vat let­kas­sa ja saat­to­au­to­ja tar­vi­taan niin edes­sä, vä­lis­sä kuin pe­räs­sä­kin.

– Jon­kin ver­ran kul­je­tuk­sis­ta on hait­taa muul­le lii­ken­teel­le. Re­kat ei­vät ete­ne nor­maa­lia maan­tie­no­peut­ta, vaik­ka suh­teel­li­sen no­pe­as­ti kul­ke­vat­kin, Nordq­vist to­te­aa.

Ol­mar Po­ril­la on ol­lut vas­taa­van­lai­nen pro­jek­ti ai­kai­sem­min­kin tänä vuon­na, kun se vas­ta­si Oo­sin­sel­kä 2:n tuu­li­myl­ly­kom­po­nent­tien kul­je­tuk­sis­ta Män­ty­luo­dos­ta Po­rin ja Eu­ra­jo­en ra­jal­le. Ol­mar tar­jo­aa lo­gis­tiik­ka­pal­ve­lu­ja, jot­ka kes­kit­ty­vät stra­te­gi­siin me­ren­kul­ku­koh­tei­siin. Yri­tys ope­roi Po­ris­sa sekä Män­ty­luo­don et­tä Tah­ko­luo­don sa­ta­mis­sa.

– Män­ty­luo­dos­sa olem­me eri­kois­tu­neet ras­kai­den kom­po­nent­tien kä­sit­te­lyyn. Meil­lä on hy­vät nos­tu­rit ja uu­det, isot ku­rot­ta­jat, joil­la pys­tym­me te­hok­kaas­ti ja tur­val­li­ses­ti siir­tä­mään val­ta­via kap­pa­lei­ta. Ja meil­lä on esi­mer­kik­si tuu­li­myl­ly­jen osien kul­je­tuk­ses­sa yk­si iso etu puo­lel­lam­me, ni­mit­täin vt2 al­kaa suo­raan sa­ta­man por­til­ta, kau­pal­li­nen joh­ta­ja Ju­ha­na Köyk­kä sum­maa ja jat­kaa:

– Tuu­li­voi­ma­loi­den osal­ta ke­hi­tys on vii­me vuo­si­na ol­lut no­pe­aa. Kä­sit­te­lem­me yhä suu­rem­pia ja ras­kaam­pia kom­po­nent­te­ja. Ja, jos Po­rin edus­tal­le suun­ni­tel­lut me­ri­tuu­li­puis­tot to­teu­tu­vat, ovat nii­den myl­lyt vie­lä mon­ta ker­taa isom­pia.