Valtavat erikoiskuljetukset herättävät huomiota vt2:lla – sata tonnia painavat tuulimyllyjen komponentit matkaavat Mäntyluodosta Säkylään
Maarit Kautto
Suuret erikoiskuljetukset ovat jo muutaman viikon ajan herättäneet huomiota vt2:lla. Kyseessä on operaatio, jossa valtavia maatuulivoimaloiden komponentteja kuljetetaan Porin Satamasta Mäntyluodosta Säkylän Korpilevonmäen alueelle. Ilmatar rakentaa Korpilevonmäkeen kuuden turbiinin tuulipuistoa.
Komponentit ovat saapuneet kolmella eri laivauksella Vietnamista, Kiinasta ja Turkista. Laivojen purkamisista, komponenttien siirroista sataman sisällä, varastoinnista ja ajoneuvokaluston lastauksista on vastannut Olmar Pori. Kuljetukset hoitaa kuljetusliike Havator Oy.
Olmar Porin operatiivinen päällikkö Pertti Nordqvist kertoo, että satamasta on lähtenyt kohti Säkylää 3 – 7 komponenttia päivässä. Kuljetukset jatkuvat vielä koko ensi viikon.
– Raskaimmat komponentit painavat satatuhatta kiloa. Isoista myllyistä on kyse, sillä niiden napakorkeus on 169 metriä ja pyyhkäisykorkeus 250 metriä. Tämän kokoisten tuulivoimaloiden osien kuljetus satamasta rakennuspaikalle kestää kaikkiaan kuukauden verran, Nordqvist selvittää.
Vt2:lla on purettu väliaikaisesti portaaleja erikoiskuljetusten vuoksi. Isot rekat kulkevat letkassa ja saattoautoja tarvitaan niin edessä, välissä kuin perässäkin.
– Jonkin verran kuljetuksista on haittaa muulle liikenteelle. Rekat eivät etene normaalia maantienopeutta, vaikka suhteellisen nopeasti kulkevatkin, Nordqvist toteaa.
Olmar Porilla on ollut vastaavanlainen projekti aikaisemminkin tänä vuonna, kun se vastasi Oosinselkä 2:n tuulimyllykomponenttien kuljetuksista Mäntyluodosta Porin ja Eurajoen rajalle. Olmar tarjoaa logistiikkapalveluja, jotka keskittyvät strategisiin merenkulkukohteisiin. Yritys operoi Porissa sekä Mäntyluodon että Tahkoluodon satamissa.
– Mäntyluodossa olemme erikoistuneet raskaiden komponenttien käsittelyyn. Meillä on hyvät nosturit ja uudet, isot kurottajat, joilla pystymme tehokkaasti ja turvallisesti siirtämään valtavia kappaleita. Ja meillä on esimerkiksi tuulimyllyjen osien kuljetuksessa yksi iso etu puolellamme, nimittäin vt2 alkaa suoraan sataman portilta, kaupallinen johtaja Juhana Köykkä summaa ja jatkaa:
– Tuulivoimaloiden osalta kehitys on viime vuosina ollut nopeaa. Käsittelemme yhä suurempia ja raskaampia komponentteja. Ja, jos Porin edustalle suunnitellut merituulipuistot toteutuvat, ovat niiden myllyt vielä monta kertaa isompia.