Pelin tekeminen vei mennessään
Korona-aika herätti terapeuttikaksikossa pelinkehittäjän. Pian Impro-peli hakee joukkorahoitusta.
Sanna Jääskeläinen
Virpi Hopeakangas ja Samuel Hilli ovat ratkaisukeskeisiä terapeutteja ja terapia- ja hyvinvointipalveluja tarjoavan Tulenkantajat Oy:n osakkaita. Porin vanhalla kauppaopistolla sijaitseva terapiakeskus hiljeni koronan takia. Jotain oli keksittävä tilalle.
– Lähdimme tuotteistamaan osaamistamme, he kertovat.
Ensimmäinen tuote oli tunnekortit, joita käytetään muun muassa terapiassa. Usein tunnekorttien kuvat ovat piirroksia, mutta Tulenkantajien korteissa valokuvia.
– Emme löytäneet kortteja, joissa olisi aitoja ihmisiä. Siksi teimme ne itse ja kuvasimme toisiamme, Samuel kertoo.
Korttien jälkeen lähti liikkeelle isompi projekti eli lautapeli. Idean syntyhistoria juontaa Samuelin jouluun nelisen vuotta sitten.
– Etsin itselleni joululahjaksi terapiapeliä. En löytänyt mistään ja palasin pettyneenä kotiin. Sitten keksin, että voin tehdä pelin itse!
Samuel alkoi suunnitella ja siskonsa teki pelille graafisen ulkoasun. Jouluaattona perhe pääsi pelaamaan.
– Viime marraskuussa pidimme Tulenkantajien pikkujoulut, joihin päätin parannella peliä ja tuoda sen testattavaksi. Vein uuden version myös suvulle kokeiltavaksi jouluna. Kaikki tykkäsivät.
Niinpä tammikuussa 2021 asia kirkastui Samuelille avantouintireissulla: Peli pitää viedä markkinoille!
Virpi innostui heti projektista, samoin muut Tulenkantajien osakkaat. Tavoitteeksi otettiin kehittää pelin idea valmiiksi ja hakea sille joukkorahoitusta. Tähtäin laitettiin kansainvälisille markkinoille.
– Yhdysvaltalainen Kickstarter on johtava joukkorahoitusalusta, joten halusimme sinne. Sitä varten piti löytää USA:sta yritys, joka voisi viedä pelin alustalle. Suhteilla löytyi onneksi sopiva henkilö ja elokuussa Impro on siellä mukana.
Joukkorahoituksessa yritys kerää ennakkokiinnityksiä eli ihmisiä, jotka sitoutuvat ostamaan valmiin tuotteen. Jos tavoite ei toteudu, sitoutujien ei tarvitse maksaa mitään.
– Tavoitteemme on 15 000 dollaria, jolla saisimme tuotannon käyntiin.
Pelin tekeminen on ollut sekä hauskaa että haastavaa. Projektin laajuus tosin yllätti.
– Pelin sisällön laatiminen oli ominta osaamisaluettamme ja siinä sai käyttää luovuutta. Mutta sen lisäksi muuta työtä ja selvitettävää on ollut yllättävän paljon, Virpi kertoo.
Omista verkostoista löytyi onneksi eri alojen osaajia, joten niin grafiikka kuin vaikkapa videot syntyivät. Lähipiiristä löytyi myös kokemusta joukkorahoitusprojekteista.
– Ilman näitä lämpimiä kontakteja emme olisi pystyneet tätä projektia toteuttamaan. Suuret kiitokset heille kaikille, kaksikko sanoo.
Impro – Hullunhauska seurapeli lupaa pelaajille hauskoja hetkiä tunteiden ja tilanteiden parissa. Idea oli kehittää peli, joka yllättää, osallistaa ja jossa omaa vuoroa ei tarvitse odotella, koska kaikki pelaajat osallistuvat peliin myös kanssapelaajien vuorolla. Peli haastaa testaamaan itseä viidessä eri aihealueessa: tehtävä, luovuus, itsetuntemus, tunne ja mielenterveys.
– Ilo, nauru ja hauskuus ovat hyvä juttu. Haluamme rikkoa tabuja, mielenterveysasioista voi puhua, avoimuus on hyväksi. Olemme vetäneet pelissä tilanteet yliampuviksi, absurdeiksi, yrittäneet löytää hauskoja puolia. Musta huumori on mukana, kaksikko kertoo.
Testipelaajia on ollut mukana paljon eri maissa, testiversiot tehtiin suomeksi ja englanniksi.
– Olemme parannelleet peliä palautteen avulla. Nyt pelin säännötkin ovat jo sellaiset, ettei niistä tule ammattilaisilta huomauttamista, Samuel kertoo.
– Ja siitä huomaa onnistuneensa, kun pelaajia alkaa naurattaa. Olemme onnistuneet synnyttämään iloa, se on hienoa.
Impro-pelin sivut löytää somessa @improtheboardgame ja netissä www.improgame.com. Tekijät esittelevät projektiaan myös Porispere-festivaalilla.
– Kysyimme Harri Vilkunalta ja hän heti toivotti meidät sinne tervetulleiksi. On niin hienoa, kun kaikki haluavat jeesata ja osallistua!