Pet­ra Sö­der

Työ­suh­de­pyö­räi­ly on li­sään­ty­nyt hui­mas­ti vii­me ai­koi­na. Yri­tys­ten tar­jo­a­ma työ­suh­de­pyö­rä­e­tu on ny­ky­ään yhä use­am­man työn­te­ki­jän saa­ta­vil­la.

Po­ri­lai­nen kiin­teis­tön­vä­lit­tä­jä ja yrit­tä­jä Rii­na Vä­li­maa on saa­nut muu­ta­ma viik­ko sit­ten työ­suh­de-etu­na uu­den säh­kö­pyö­rän.

– Oli­han tä­hän ti­lai­suu­teen pak­ko tart­tua. Tä­män hin­tais­ta pyö­rää ei eh­kä muu­ten oli­si tul­lut os­tet­tua, Vä­li­maa poh­tii.

Hy­vin va­rus­tel­tu­jen säh­kö­pyö­rien hin­nat vaih­te­le­vat muu­ta­mas­ta tu­han­nes­ta jopa kym­me­neen tu­han­teen eu­roon. Vä­li­maan työ­paik­ka Kiin­teis­tön­vä­li­tys Ot­so sol­mi le­a­sing-so­pi­muk­sen py­rä­liik­keen kans­sa ja yri­tys aut­toi oi­ke­an työ­suh­de­pyö­rän va­lit­se­mi­ses­sa.

– Saim­me pyö­rä­liik­keen kaut­ta kai­ken tar­vit­ta­van pyö­räi­ly­ky­pä­räs­tä pyö­rän­luk­koon sekä tar­kan opas­tuk­sen pyö­rän käyt­töön, Vä­li­maa ker­too tyy­ty­väi­se­nä yh­teis­työs­tä.

Säh­kö­pyö­räl­lä aja­mi­nen vaa­tii hie­man enem­män tek­niik­kaa kuin ta­val­li­sel­la pyö­räl­lä pol­ke­mi­nen. Va­lit­ta­va­na on use­am­pi ajo­vaih­to­eh­to täys­säh­kö­a­vus­tuk­ses­ta ihan ta­val­li­seen pol­ke­mi­seen. Vä­li­maan säh­kö­pyö­rän kan­ta­vuus on yli 100 ki­lo­met­riä.

– Aluk­si ajat­te­lin ta­val­lis­ta pyö­rää, mut­ta Ul­vi­las­ta Po­riin pol­kies­sa var­sin­kin len­to­ken­tän suo­ral­la tun­tuu ole­van ai­na vas­ta­tuu­li, jo­ten säh­kö­pyö­rä hie­man aut­taa pol­ke­mi­ses­sa, Vä­li­maa hy­myi­lee.

Työ­suh­de­pyö­räs­tä vä­hen­ne­tään sata eu­roa kuus­sa Vä­li­maan pal­kas­ta ja koko sum­ma on vä­hen­nys­kel­poi­nen ve­ro­tuk­ses­sa. Vuo­si­ta­sol­la ve­ro­tuk­ses­sa voi siis vä­hen­tää työ­suh­de­pyö­rän ku­lu­ja 1 200 eu­ron edes­tä. Le­a­sing­so­pi­muk­sel­la han­kit­tu pyö­rä tu­lee 20–40 pro­sent­tia edul­li­sem­mak­si kuin suo­raan os­tet­tu­na.

– Kun pyö­rä on muu­ta­mas­sa vuo­des­sa mak­set­tu, voi sen lu­nas­taa pie­nel­lä sum­mal­la it­sel­leen. Jos työ­paik­ka vaih­tuu, pyö­rän voi myy­dä eteen­päin tai siir­tää uu­teen työ­paik­kaan, Vä­li­maa ker­too.

Vä­li­maa on har­ras­ta­nut nuo­rem­pa­na moot­to­ri­pyö­räi­lyä ja pyö­räil­lyt pal­jon, jo­ten säh­kö­pyö­räi­ly si­joit­tuu so­pi­vas­ti näi­den kah­den vä­li­maas­toon.

– Tämä so­vel­tuu hy­vin yh­tei­sek­si har­ras­tuk­sek­si 9-vuo­ti­aan poi­ka­ni kans­sa. Käym­me pal­jon yh­des­sä pyö­räi­le­mäs­sä. Poi­ka to­sin pol­kee vie­lä il­man säh­köä, Vä­li­maa sa­noo.

Työ­mat­ko­ja Vä­li­maa ei ole vie­lä eh­ti­nyt tait­taa uu­den kar­he­al­la pyö­räl­lään ja pyö­rä on saa­nut odo­tel­la toi­mis­ton suo­jis­sa. Tes­ti­a­jo­ja to­sin on jo ak­tii­vi­ses­ti suo­ri­tet­tu.

Suun­ni­tel­mis­sa Vä­li­maal­la on tait­taa mat­kat jat­kos­sa pyö­räl­lä toi­mis­to­päi­vi­nä.

– Asun­to­näyt­tö­päi­vi­nä on niin kii­reis­tä, et­tä sil­loin ei oi­kein eh­di pyö­räl­lä joka paik­kaan, mut­ta ker­ran vii­kos­sa oli­si tar­koi­tus pyö­räil­lä työ­mat­ka Ul­vi­las­ta Po­riin, Vä­li­maa suun­nit­te­lee.

Työ­suh­de­pyö­räi­lys­sä Vä­li­maa nä­kee pal­jon hy­viä puo­lia. Lii­kun­ta tu­lee esi­mer­kik­si jat­kos­sa suo­ri­tet­tua kä­te­väs­ti työ­mat­koil­la ja se tu­kee työs­sä jak­sa­mis­ta.

– Kii­rei­sen ar­jen kes­kel­lä ei eh­di oi­kein liik­ku­maan. Tämä on hie­no jut­tu hyö­ty­lii­kun­nan nä­kö­kul­mas­ta ja tie­ten­kin va­paa-ajal­la tu­lee pyö­räil­tyä enem­män, Vä­li­maa sum­maa.

Kak­si muu­ta­kin työn­te­ki­jää Vä­li­maan työ­pai­kal­la on hank­ki­nut työ­suh­de­pyö­rän.

– Veik­kaan, et­tä lo­put­kin tu­le­vat pian pe­räs­sä, Vä­li­maa nau­rah­taa.