Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Ka­si­tien var­teen on il­mes­ty­nyt lu­kui­sia uu­sia lii­ken­teen val­von­ta­ka­me­roi­ta. Nii­den avul­la yli­no­peu­det voi­daan ha­vai­ta en­tis­tä pi­dem­mäl­tä tie­o­suu­del­ta. Ka­me­rat ovat he­rät­tä­neet mo­nen­lai­sia aja­tuk­sia au­toi­li­joi­den kes­kuu­des­sa.

– Mi­nus­ta ne ovat ai­van tur­hia ka­pi­nei­ta, sa­noo Rau­mai­rin kul­je­tu­sy­rit­tä­jä Juk­ka Pie­ti­lä.

Hän on aja­nut vuo­si­kym­me­niä len­to­tak­sia ja Val­ta­tien 8 lii­ken­ne on tul­lut hä­nel­le to­del­la tu­tuk­si. Pie­ti­län ar­vio on, et­tä kes­ki­no­peu­det jää­vät täl­lä tie­o­suu­del­la 60–70 ki­lo­met­riin tun­nis­sa. Syy­kin on sel­vä.

– Tie on eten­kin aa­mul­la ja il­ta­päi­väl­lä töi­den jäl­keen to­del­la vil­kas. Se hi­das­taa aja­mis­ta, kun vie­lä ohi­tus­kais­tat ovat val­ta­van ly­hyi­tä. Ei esi­mer­kik­si kah­den re­kan ohit­ta­mi­nen on­nis­tu, vaan pi­tää ajaa pe­räs­sä rau­hal­lis­ta vauh­tia.

Raumairin yrittäjä Jukka Pietilä ja hänen tyttärensä Ella Viita eivät pidä uusia nopeusvalvontakameroita juurikaan turvallisuutta parantavina.

Raumairin yrittäjä Jukka Pietilä ja hänen tyttärensä Ella Viita eivät pidä uusia nopeusvalvontakameroita juurikaan turvallisuutta parantavina.

Hä­nen mie­les­tään on toki hyvä asia, et­tä Ka­si­tiel­le on ra­ken­net­tu li­sää ohi­tus­kais­to­ja ja tie­tä on muu­ten­kin pa­ran­nel­tu. Muun mu­as­sa pääl­lys­tys­tä on uu­sit­tu.

– Jo en­nen Ol­ki­luo­to kol­mo­sen ra­ken­nus­töi­den al­ka­mis­ta koko Ka­si­tie oli­si pi­tä­nyt ra­ken­taa ne­li­kais­tai­sek­si eli kak­si kais­taa suun­taan­sa. Sil­lä oli­si ol­lut vai­ku­tus­ta sekä tur­val­li­suu­teen et­tä lii­ken­teen su­ju­vuu­teen.

Pie­ti­län muis­tut­taa, mi­ten Ka­si­tiel­lä on pal­jon ras­kas­ta lii­ken­net­tä, joka pal­ve­lee alu­eel­li­sen te­ol­li­suu­den tar­pei­ta. Juu­ri ras­kas lii­ken­ne tuo su­ju­vuu­teen on­gel­mia tie­o­suuk­sil­la, jois­sa ei ole kuin yk­si kais­ta suun­taan­sa. Hän ei ha­lua moit­tia ras­kaan lii­ken­teen kus­ke­ja. Päin­vas­toin hän ar­vos­te­lee sitä, et­tä ra­haa pa­laa ka­me­roi­hin, vaik­ka tur­val­li­suut­ta ja su­ju­vuut­ta pa­ran­net­tai­siin pal­jon pa­rem­min kais­to­ja li­sää­mäl­lä.

Juk­ka Pie­ti­län ty­tär El­la Vii­ta joh­taa yri­tyk­sen ope­ra­tii­vis­ta toi­min­taa. Heil­lä on käy­tös­sä nel­jä au­toa, jos­ta vii­mei­sin han­kin­ta on säh­kö­au­to. Vii­ta it­se on ra­tin ta­ka­na päi­vit­täin. Hän on­kin jo eh­ti­nyt miet­tiä uu­sien ka­me­roi­den hyö­ty­jä.

– Pa­ran­ta­vat­ko ne tur­val­li­suut­ta ja hil­lit­se­vät­kö ne yli­no­peuk­sia, sitä en osaa sa­noa. It­sel­le he­rää ky­sy­mys, et­tä te­ke­vät­kö uu­den­lai­set ka­me­rat au­toi­li­joi­ta en­tis­tä va­ro­vai­sem­mik­si. Eli var­muu­den vuok­si aje­taan kah­dek­san­kym­pin alu­eel­la seit­se­mää­kymp­piä. Se­hän oli­si huo­no jut­tu.

Pie­ti­län yri­tys ajaa pää­a­si­as­sa Van­taan ja Rau­man vä­liä eli len­to­ken­täl­le ja ta­kai­sin.

– Kun pää­see moot­to­ri­tiel­le, niin aja­mi­nen hel­pot­tuu to­del­la pal­jon. Voi lait­taa va­ki­o­no­peu­den sää­dön pääl­le ja an­taa men­nä. Ajo on sol­ju­vaa.

Hä­nen toi­veis­saan on se, et­tä jos­kus pääs­täi­siin ra­ken­ta­maan nel­jä­kais­tai­nen tie Tu­rus­ta Ou­luun. Se oli­si to­del­la iso teko tur­val­li­suu­del­le ja lii­ken­teen su­ju­vuu­del­le.