Uudet valvontakamerat mittaavat nopeutta aiempaa kauempaa – Kuljetusyrittäjän mielestä kamerat ovat turhia ruuhkaisella kasitiellä
Pauli Uusi-Kilponen
Kasitien varteen on ilmestynyt lukuisia uusia liikenteen valvontakameroita. Niiden avulla ylinopeudet voidaan havaita entistä pidemmältä tieosuudelta. Kamerat ovat herättäneet monenlaisia ajatuksia autoilijoiden keskuudessa.
– Minusta ne ovat aivan turhia kapineita, sanoo Raumairin kuljetusyrittäjä Jukka Pietilä.
Hän on ajanut vuosikymmeniä lentotaksia ja Valtatien 8 liikenne on tullut hänelle todella tutuksi. Pietilän arvio on, että keskinopeudet jäävät tällä tieosuudella 60–70 kilometriin tunnissa. Syykin on selvä.
– Tie on etenkin aamulla ja iltapäivällä töiden jälkeen todella vilkas. Se hidastaa ajamista, kun vielä ohituskaistat ovat valtavan lyhyitä. Ei esimerkiksi kahden rekan ohittaminen onnistu, vaan pitää ajaa perässä rauhallista vauhtia.
Raumairin yrittäjä Jukka Pietilä ja hänen tyttärensä Ella Viita eivät pidä uusia nopeusvalvontakameroita juurikaan turvallisuutta parantavina.
Hänen mielestään on toki hyvä asia, että Kasitielle on rakennettu lisää ohituskaistoja ja tietä on muutenkin paranneltu. Muun muassa päällystystä on uusittu.
– Jo ennen Olkiluoto kolmosen rakennustöiden alkamista koko Kasitie olisi pitänyt rakentaa nelikaistaiseksi eli kaksi kaistaa suuntaansa. Sillä olisi ollut vaikutusta sekä turvallisuuteen että liikenteen sujuvuuteen.
Pietilän muistuttaa, miten Kasitiellä on paljon raskasta liikennettä, joka palvelee alueellisen teollisuuden tarpeita. Juuri raskas liikenne tuo sujuvuuteen ongelmia tieosuuksilla, joissa ei ole kuin yksi kaista suuntaansa. Hän ei halua moittia raskaan liikenteen kuskeja. Päinvastoin hän arvostelee sitä, että rahaa palaa kameroihin, vaikka turvallisuutta ja sujuvuutta parannettaisiin paljon paremmin kaistoja lisäämällä.
Jukka Pietilän tytär Ella Viita johtaa yrityksen operatiivista toimintaa. Heillä on käytössä neljä autoa, josta viimeisin hankinta on sähköauto. Viita itse on ratin takana päivittäin. Hän onkin jo ehtinyt miettiä uusien kameroiden hyötyjä.
– Parantavatko ne turvallisuutta ja hillitsevätkö ne ylinopeuksia, sitä en osaa sanoa. Itselle herää kysymys, että tekevätkö uudenlaiset kamerat autoilijoita entistä varovaisemmiksi. Eli varmuuden vuoksi ajetaan kahdeksankympin alueella seitsemääkymppiä. Sehän olisi huono juttu.
Pietilän yritys ajaa pääasiassa Vantaan ja Rauman väliä eli lentokentälle ja takaisin.
– Kun pääsee moottoritielle, niin ajaminen helpottuu todella paljon. Voi laittaa vakionopeuden säädön päälle ja antaa mennä. Ajo on soljuvaa.
Hänen toiveissaan on se, että joskus päästäisiin rakentamaan neljäkaistainen tie Turusta Ouluun. Se olisi todella iso teko turvallisuudelle ja liikenteen sujuvuudelle.