Uu­tis­Rau­ma

Ark­ti­siin ris­tei­lyi­hin eri­kois­tu­nut rans­ka­lai­sen Po­nant-va­rus­ta­mon luk­sus­ris­tei­ly­a­lus Le Com­man­dant Char­cot vie­rai­lee Rau­mal­la jou­lun aa­to­naat­to­na.

Alus saa­puu aa­mu­kah­dek­sal­ta lai­tu­riin nel­jä sa­ta­mas­sa ja vii­pyy il­ta­kah­dek­saan saak­ka.

Rau­ma on yk­si etap­pi kah­dek­san päi­vän ris­tei­lyl­lä Itä­me­rel­lä. Ris­tei­ly läh­tee Hel­sin­gis­tä ja jat­kaa Tuk­hol­man kaut­ta Rau­mal­le, jos­ta mat­ka jat­kuu Pe­rä­me­rel­le ja päät­tyy Ke­miin.

Rau­man kau­pun­ki­ke­hi­tys­joh­ta­ja Satu Saa­ri­nen ker­too, et­tä ris­tei­lyn jär­jes­tä­jän kans­sa on suun­ni­tel­tu oh­jel­maa vie­rail­le syk­syn mit­taan.

– Lä­hes kaik­ki aluk­sen mat­kus­ta­jat ovat osal­lis­tu­mas­sa jol­le­kin ret­kel­le. La­pin puu­sau­naan, Noor­mar­kun ruuk­kiin ja tie­tys­ti eri­lai­sia kier­rok­sia Rau­man op­pai­den oh­jauk­ses­sa Van­has­sa Rau­mas­sa.

Mer­kit­tä­viä kiin­nos­tuk­sen he­rät­täi­jä ovat ol­leet Unes­con maa­il­man­pe­rin­tö­koh­teet, jois­ta tal­vi­ai­kaan ei Sam­mal­lah­den­mä­el­le ole tur­val­li­suus­syis­tä ret­kiä jär­jes­tet­ty. Rau­man Pit­si­kau­pun­gin jou­lun ta­voit­teen on he­rät­tää myös kan­sain­vä­lis­tä kiin­nos­tus­ta ja ris­tei­ly­vie­rai­den saa­pu­mi­nen on pie­ni osoi­tus sii­tä.

– Ei eh­kä vie­lä voi­da to­de­ta, et­tä jou­lu­kau­pun­ki oli­si kan­sain­vä­li­ses­ti tun­net­tu, mut­ta nyt meil­lä on mah­dol­li­suuk­sia mitä vie­rail­le tar­jo­ta, Saa­ri­nen jat­kaa.

Pai­kal­li­sia yri­tyk­siä on in­fot­tu hy­vis­sä ajoin tu­le­vas­ta vie­rai­lus­ta.

Le Com­man­dant Char­cot on val­mis­tu­nut vuon­na 2021 ja on en­sim­mäi­nen PC2-luok­kaan jää­vah­vis­tet­tu ris­tei­li­jä. Ris­tei­li­jän jää­luok­ka niin sa­no­tun na­pa­jää­luo­ki­tuk­sen (engl. po­lar class ) mu­kaan on PC2, mikä tar­koit­taa te­o­ri­as­sa toi­sek­si kor­kein­ta luok­kaa. PC2-jää­luok­ka on niin hyvä, et­tä se ai­na­kin luo­ki­tuk­sen pe­rus­teel­la päi­hit­tää kaik­ki jään­mur­ta­jat Suo­mes­sa. Rau­mal­la ra­ken­ne­tut mur­ta­jat Fen­ni­ca ja Nor­di­ca ovat saa­neet yh­tä py­kä­lää hei­kom­man PC3-luo­ki­tuk­sen.

La Com­man­dant Char­cot kävi poh­jois­na­val­la vuon­na 2022.

Alus on ra­ken­net­tu Var­din te­la­kal­la Ro­ma­ni­as­sa ja va­rus­tel­tu Nor­jas­sa. Se on 150 met­riä pit­kä ja sy­väyk­sel­tään 10 met­riä.

Die­sel­säh­köi­nen alus saa voi­man­sa kuu­des­ta suo­ma­lai­ses­ta Wärt­si­län moot­to­ris­ta ja kah­des­ta ABB:n val­mis­ta­mas­ta pot­ku­ri­lait­tees­ta. Moot­to­rit toi­mi­vat sekä die­se­lil­lä et­tä LNG-kaa­sul­la. Aluk­ses­sa on ti­laa 270 mat­kus­ta­jal­le ja va­jaal­le 190 mie­his­tön jä­se­nel­le eli yh­teen­sä mu­ka­na on rei­lut 450 hen­keä.

Su­las­sa ve­des­sä se kul­kee noin 15 sol­mun vauh­tia.

Rans­ka­lai­nen va­rus­ta­mo Po­nant on tar­jon­nut ris­tei­ly­jä jo yli 25 vuo­den ajan. Va­rus­ta­mon ris­tei­lyil­lä nä­kyy ai­na vä­hin­tään­kin hip­pu­nen rans­ka­lai­suut­ta, jota va­rus­ta­mo kut­suu ter­mil­lä ”The French touch”. Tämä nä­kyy muun mu­as­sa gour­met-ruo­as­sa ja vii­den täh­den pal­ve­lus­sa. Ylel­li­set jah­dit vie­vät mat­kus­ta­jat upei­siin koh­tei­siin ym­pä­ri maa­il­man.