Län­si­ran­ni­kon kou­lu­tus Oy Win­No­van hal­lin­noi­mis­sa ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa MODE ja MO­DES Met­sä­a­lan mo­der­nit op­pi­mi­sym­pä­ris­töt uu­dis­te­taan met­sä­a­lan ope­tus­ta­po­ja ja op­pi­mi­sym­pä­ris­tö­jä vas­taa­maan met­sä­ko­neen ja puu­ta­va­ra-au­ton kul­jet­ta­ja­kou­lu­tuk­sien tu­le­vai­suu­den osaa­mis­tar­pei­ta. Hank­kei­den avul­la ke­hi­te­tään hyb­ri­di­op­pi­mi­sym­pä­ris­tö, jon­ka kiin­te­ä­nä osa­na ovat uu­det Pons­se- ja Ko­mat­su-merk­ki­set si­mu­laat­to­rit.

Si­mu­laat­to­rei­den li­säk­si opis­ke­li­joi­den käyt­töön on han­kit­tu äly­la­sit, joi­ta hyö­dyn­ne­tään met­sä­ko­nei­den oh­jauk­sen seu­ran­nas­sa ope­tus­työ­maal­la. Vir­tu­aa­li­la­seil­la ta­pah­tu­va ope­tus pa­ran­taa ja aut­taa opis­ke­li­jan ha­vain­noin­tia si­mu­laat­to­ril­la ta­pah­tu­vas­sa ope­tuk­ses­sa. Met­sä­ko­neen­kul­jet­ta­jan yh­te­nä hy­vä­nä omi­nai­suu­te­na pi­de­tään ha­vain­to­mo­to­ri­sia tai­to­ja, jot­ka tuot­ta­vat yh­des­sä hie­no­mo­to­rii­kan kans­sa ko­neen käy­tös­sä vaa­dit­ta­via liik­kei­tä eli ha­vain­nois­ta käy­tän­nön lii­ke­suo­ri­tuk­seen. Vir­tu­aa­lis­ten la­sien avul­la pys­ty­tään pa­ran­ta­maan näi­tä ky­sei­siä tai­to­ja ope­tuk­sen ai­ka­na ja opis­ke­li­ja omak­suu hel­pom­min vaa­dit­ta­via liik­kei­tä met­sä­ko­neen puo­min käy­tös­sä. Pe­ru­so­pe­tuk­sen ai­ka­na ta­pah­tu­vaa op­pi­mi­nen siir­re­tään käy­tän­nön har­joit­te­luun, jol­loin pys­ty­tään var­mis­ta­maan opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ta­soa ja te­o­ri­an sekä käy­tän­nön vä­li­sen suh­teen omak­su­mis­ta.

Met­sä­ko­neen­kul­jet­ta­jan hy­vik­si ha­vait­tu­ja omi­nai­suuk­sia ovat ha­vain­to­mo­to­ri­set ja hie­no­mo­to­ri­set tai­dot sekä loo­gi­nen päät­te­ly­ky­ky. Ai­kai­sem­min ei ol­la pääs­ty seu­raa­maan opis­ke­li­jan ha­vain­noin­tia ope­tuk­sen ai­ka­na, jo­ten hank­kees­sa han­ki­tut äly­la­sit mah­dol­lis­ta­vat tä­män seu­ran­nan. Opis­ke­li­jan käyt­tä­es­sä äly­la­se­ja työs­ken­te­lyn ai­ka­na opet­ta­ja pys­tyy seu­raa­maan re­aa­li­a­jas­sa opis­ke­li­jan ha­vain­noin­tia ja opas­ta­maan opis­ke­li­jaa oi­ke­an­lais­ten ha­vain­to­jen te­ke­mi­ses­sä eli kes­kit­tä­mään kat­seen­sa oi­ke­aan paik­kaan oi­ke­aan ai­kaan. Kun opet­ta­ja pys­tyy an­ta­maan vä­lit­tö­män pa­laut­teen opis­ke­li­jan työs­ken­te­lys­tä, op­pi­mi­nen no­peu­tuu ei­kä vir­he­op­pi­mi­nen juur­ru sy­väl­le opis­ke­li­jan mie­leen.

Uu­det si­mu­laat­to­rit yh­des­sä äly­la­sien kans­sa muo­dos­ta­vat op­pi­mi­sen kan­nal­ta te­hok­kaan hyb­ri­di­op­pi­mi­sym­pä­ris­tön. Sen avul­la kul­le­kin opis­ke­li­jal­le pys­ty­tään ra­ken­ta­maan en­tis­tä pa­rem­pi op­pi­mis­pol­ku, joka tu­kee hä­nen ke­hit­ty­mis­tään hy­väk­si met­sä­ko­neen­kul­jet­ta­jak­si.

Han­ke on EU:n osa­ra­hoit­ta­ma. Se edis­tää Sa­ta­kun­nan JTF-suun­ni­tel­man to­teu­tu­mis­ta ke­hit­tä­mäl­lä am­ma­til­li­seen kou­lu­tuk­seen so­vel­tu­via käy­tän­nön­lä­hei­siä si­mu­laa­tio- ja hyb­ri­di­op­pi­mi­sym­pä­ris­tö­jä, jot­ka tu­ke­vat met­sien kes­tä­vää käyt­töä ja vä­hä­hii­lis­ten työ­me­ne­tel­mien käyt­töö­not­toa.

Teks­ti: Kai Hä­mä­läi­nen

Ko­neel­li­sen puun­kor­juun opet­ta­ja ja pro­jek­ti­toi­mi­ja, Län­si­ran­ni­kon kou­lu­tus Oy Win­No­va

Käy­tös­sä ole­vaa tek­niik­kaa

Win­No­van Ul­vi­lan yk­si­kön, eli met­sä ja maa­ra­ken­nuk­sen, ope­tuk­ses­sa käy­tet­tä­vää tek­niik­kaa:

Si­mu­laat­to­rit:

Ko­mat­su x 2

Pons­se x 2

John Dee­re x 5

Puu­ta­va­ra-au­to x 2

Maa­ra­ken­nus­ko­ne x 1

li­säk­si Wood­For­ce ja Log­For­ce puu­noh­jauk­sen toi­min­ta­jär­jes­tel­män de­mo­ym­pä­ris­töt