Aamuvuoro nostaa kytkintä jo kello 02.30
Kauppa käy, kun tavara saapuu ajoissa Transporin kyydissä.
Nina Aallolle oli aina itsestäänselvää, että jos hän ajokortin ajaa, siihen kylkeen on suoritettava kuorma-autokortti. Nykyään hän johtaa 30-vuotiasta kuljetusyritystä, jonka kymmenen autoa jyristelevät maanteitä päivittäin, Helsinkiä, Turkua ja Seinäjokea myöten.
Ninan isä, Kuljetus Transpori Oy:n perustanut Juhani Aalto luovutti toimitusjohtajan tittelin tyttärelleen vuoden alussa. Aallon jälkikasvusta yllättäen vain naiset työskentelevät perinteisesti miehiseksi mielletyllä kuljetusalalla. Mukana on myös Ninan sisko Jenni Koota. Nina arvelee, että kuljetusyritysten uudet sukupolvet tuovat alalle koko ajan pikkuhiljaa enemmän naisia.
Transporin aamuvuorolaisen on maltettava mennä nukkumaan ajoissa, sillä ensimmäistä kuormaa lähdetään ajamaan Tampereen suuntaan reilusti ennen auringon nousua, kello 02.30. Seuraava auto starttaa Transporin pihasta kohti Seinäjokea kello 3.00, ja puolituntia sen jälkeen seuraava ottaa suunnakseen Uudenkaupungin ja Turun.
Ruuhkaa ei aamuvarhain ole, vaan rekan hytistä näkyy kauriita, hirviä ja ilveksiä enemmän kuin autoja.
Transpori tunnetaan teollisuuden kappaletavara- ja varaosakuljetuksista, mutta siinä ei suinkaan ole kaikki. Muuntautumiskykyinen paikallinen kuljetusyritys on kuljettanut vuosien varrella muun muassa soittimia Ulvilan vanhan musiikin viikolle, ja myös Pori Jazzin lavarakenteita on saapunut Kirjuriin Transporin kyydissä.
Ulvilalaiset koulut puolestaan ovat uskoneet keskuskeittiöltä lähtevät ruokakuljetukset Trans-porin käsiin.
Transporin logon voi nykyään nähdä myös lähettipalvelun pakettiauton kyljessä.
- Hoidamme muun muassa kauppakassipalvelujen, apteekkien ja kukkakauppojen kuljetuksia Satakunnan alueella, sekä kirjeiden pikakuljetuksia kauemmaskin, Aalto kertoo.
Isänsä perintönä toimitusjohtaja Aalto haluaa säilyttää muun muassa työntekijöistä huolehtivan asenteen.
- Tämä on perheyritys, ja toivon, että täällä olisi kaikkien hyvä olla töissä. Työntekijät ovat yrityksemme tärkein voimavara, sillä autot eivät liiku minnekään ilman heitä. Asiakkaamme puolestaan arvostavat muun muassa sitä, että meidän kanssamme on helppo asioida. Puhelimitsekin voi asioida, ilman nettikaavakkeita. Henkilökohtainen palvelu on alkanut taas nostaa päätään, ja siitä myös me haluamme pitää kiinni.