Keskusapteekissa vallitsee ihmisläheinen ilmapiiri
Uusi apteekkari seuraa ilolla Porin Keskusapteekin henkilökunnan ammattitaitoa ja ihmisläheistä otetta asiakaspalvelussa.
Torin laidalla sijaitseva Porin Keskusapteekki koki syksyn aluksi uudistuksia. Mari Ranta aloitti apteekkarina elokuun puolivälissä. Samalla apteekki liittyi Laatuapteekit-ketjuun. Sama henkilökunta jatkaa kuitenkin asiakkaiden palvelua.
– Olen todella tyytyväinen apteekin henkilökuntaan. Olen ilolla seurannut, miten ammattitaitoisia he ovat. Asiakkaat kohdataan jokainen ihmisläheisellä otteella ja heistä huolehditaan alusta loppuun asti, Mari Ranta kiittelee.
Laatuapteekit-ketju tuo myös mukanaan uutta. Asiakkaille se näkyy muun muassa kotiin jaettavana asiakaslehtenä ja hyvinä tarjouksina.
– Kanta-asiakkaidemme edut olemme säilyttäneet ja mukaan tuli uusi ostokertymäporras. Kanta-asiakkaaksi voi liittyä apteekissa. Lisäksi saamme lisäkoulutuksia, joten henkilökunnan ammattitaito ja osaaminen kasvavat entisestään. Meillä osataan neuvoa ja opastaa.
Ennen apteekkariksi ryhtymistä Mari Ranta teki pitkän uran proviisorina Ulvilan apteekissa.
– Viihdyin Ulvilassa hyvin, mutta vähitellen mielessäni kypsyi ajatus, että haluan nähdä toiminnasta tätäkin puolta. Alku on ollut todella mielenkiintoinen, eikä vähiten poikkeuksellisesta ajasta johtuen. On ollut mukavaa tavata uusia asiakkaita ja on tuntunut siltä, että minut on otettu hyvin vastaan.
Porin Keskusapteekki on avoinna joka arkipäivä ja lauantaisin. Siellä on helppo asioida myös keskustan ulkopuolelta.
– Torin laidalla on nykyisin ilmaista parkkitilaa. Apteekkiin on muutenkin helppo tulla. Ovet saa auki napin painalluksella, joten liikuntarajoitteisten asiointi onnistuu hienosti, kuten myös kulkeminen lastenrattaiden kanssa, Ranta kertoo.
Porin Keskusapteekin lisäksi Mari Rannan alaisuuteen kuuluu Ahlaisten sivuapteekki. Se on avoinna kerran viikossa tiistaisin.
Neuvonnan ja opastuksen lisäksi apteekin palvelut voivat helpottaa asiakkaiden arkea. Annosjakelu on palvelu, jossa asiakas saa päivän lääkkeet valmiiksi pussitettuna.
– Palvelu on asiakkaalle helppo, jos lääkityksiä on useampia. Lääkehävikki pienenee, kun lääkettä annetaan vain esimerkiksi kahden viikon tai kuukauden tarpeisiin kerralla. Annosteluvirheitäkään ei tule niin helposti, apteekkari kertoo.
Annosjakelu vaatii asiakkaalta aktiivisuutta, jos lääkemääräyksiin tulee muutoksia.
– Lääkkeet tulevat meille valmiiksi pussitettuna. Meille pitää tehdä muutoksista ilmoitus, jotta osaamme tehdä muutokset myös tilaukseen.
Toinen tänä vuonna erityisen suosituksi noussut palvelu on kotiinkuljetus.
– Jos apteekkiin tuleminen ei tunnu turvalliselta esimerkiksi sairastumisen tai sairaudelle altistumisen tähden, voi lääkkeet tilata kotiin. Myös apteekin ovelta on mahdollista noutaa lääkkeet. Apteekkiin ei saa tulla, jos on vähäisiäkään flunssan oireita, ettei tartunnat leviäisi apteekin henkilökuntaan tai muihin asiakkaisiin, Ranta opastaa.
Suojainten ja käsidesin kysyntä on tasaantunut kevään jälkeen ja niitä on hyvin saatavilla. Apteekissa myös opastetaan esimerkiksi hengityssuojaimen oikeaa käyttöä. Poikkeusaika ei kovin paljon ole vaikuttanut apteekin valikoimaan, mutta yhden asian se siirsi.
– Avajaiskahvitusta emme tässä tilanteessa voineet järjestää. Kahvittelut järjestetään myöhemmin, kun koronauhka on taaksejäänyttä elämää.