Kolhiintuneen auton omistajaa ei paljoa naurata
Peltikolarin jälkeen ovat tunteet pinnassa jokaisella osapuolella; toisilleen tuntemattomilla ihmisillä, miehellä ja vaimolla, sekä vanhalla ja nuorella auton omistajalla.
Harmitus purkaantuu usein silloin, kun tapahtumia kerrataan Autopeltikorjaamo Tapio Mattilan tiskillä. Tiukkasävyisen sanailun kuunteleminen on arkea korjaamoyrittäjä Mikko-Tapio Mattilalle, joka on oppinut pitämään päänsä kylmänä silloinkin, kun asiakkaat näyttävät tunteensa.
- Siinä mielessä tämä on vähän kuin lääkärin työtä. Onnettomuuden tapahtumat täytyy kuitenkin käydä läpi, sillä niiden perusteella voi päätellä, mitkä auton osat ovat mahdollisesti vaurioituneet ja kaipaavat varaosia. Törmäyksen suunnasta ja ajonopeudesta käy usein ilmi, kuinka pahoja vaurioita voi odottaa löytävänsä kuoren alta, Mikko-Tapio sanoo.
Mustat joulut tuovat Autopeltikorjaamo Tapio Mattilalle asiakkaita, sillä lumeton talvi on yleensä myös liukas talvi. Porin kaupungissa etenkin liikenneympyröissä peltikolarit selvästi lisääntyvät joulukuusta eteenpäin.
Myös peurakantojen kasvaminen näkyy autopeltikorjaamolla. Syksyn pimetessä peurakolarit Mäntyluodontiellä sekä VT8:lla ovat harmillisen yleisiä.
Mikko-Tapio Mattila kertoo, että tavallisin paikka, missä asiakas autonsa kolhii, on kuitenkin oma piha. Jos autotalliin ajaessa on vähänkään huolimaton, auton oikeanpuolimmainen etunurkka voi raapaista autotallin ovenkarmia.
- Nykyään autojen kylkilinjamuotoilu on korkeampi kuin ennen, ja siksi oikeaa etukulmaa ei näe. Usein näihin tapauksiin liittyy myös kuljettajan ikänäkö.
Hän vinkkaa, että toisin kuin voisi kuvitella, auton saa parhaiten osumaan autotalliin tai parkkiruutuun peruuttamalla.
- Silloin kuljettaja näkee auton kyljet koko ajan sivupeileistä.
Autot tulevat Autopeltikorjaamo Tapio Mattilan halliin suoraan kolaripaikoilta, joten korjaamossa on nähty monenlaista. Toisinaan tuulilasista on rysähtänyt sisään hirvi, ja toisinaan kyse on vain pienestä naarmusta tai kiveniskemästä.
Aina lähdetään kuitenkin liikkeelle tekemällä vahinkoarvio, joka hyväksytetään vakuutusyhtiöllä. Sen jälkeen peltiseppä ja maalaaja pääsevät työhönsä. Käsittelyn jälkeen auton tasainen pinta kiiltää jälleen, kuin mitään vahinkoa ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Silloin auton omistajakin jaksaa yleensä jälleen hymyillä.
Tapio Mattila perusti nimeään kantavan autopeltikorjaamon vuonna 1980. Tänä syksynä korjaamo täyttää neljäkymmentä vuotta.
Tapio Mattila toteaa, että yrityksen alkutaipaleella työurakat olivat huomattavasti isompia.
- Silloin autot eivät menneet niin helposti lunastukseen, vaan enemmän korjattiin. Ei ollut niin varaosia, mistä vaihtaa, hän vertaa.
Mattila muistelee, että yhden urakan parissa vierähti usein satoja työtunteja.
- Ennätys oli eräs ambulanssi, jota työstettiin yli neljäsataa työtuntia. Se oli tehnyt U-käännöksen moottoritiellä, ja saanut toisen auton kylkeensä.
Yrityksen perustajan omat työtunnit tulivat täyteen vuonna 2013, jolloin hän jätti korjaamon hyvillä mielin seuraavan sukupolven käsiin.
Mikko-Tapio Mattila näyttää kädessään olevaa pientä arpea. Sen hän sai jo alakouluikäisenä, korjaamolla tietenkin. Nykyinen yrittäjä on siis kirjaimellisesti kasvanut työhönsä vuosikymmenten aikana. Niin on kasvanut korjaamokin, jossa kunnostetaan nykyään kymmeniä autoja joka viikko.