Meidän tavallisten ihmisten pankki
Säästöpankki on ollut tavallisten ihmisten pankki jo lähes 200 vuotta. Se toteuttaa vanhan hyvän ajan periaatteitaan sujuvasti myös digiaikana. Ai, miksi valita Säästöpankki? Tervetuloa peremmälle, niin katsotaan...
Säästö ei ole pankin nimessä pelkkä koriste, vaan se kertoo suoraan toimintafilosofiasta.
– Jo säästöpankkilakiin on kirjattu perustehtävämme eli säästäväisyyden edistäminen. Ylivelkaantumisen Suomessa tämä nousee entistä tärkeämmäksi, muistuttaa markkinointipäällikkö Pasi Virtanen.
Lyhennyksen lisäksi säästöjä puskuriin
Säästöpankin johtotähtenä on, että asiakkaat elävät varojensa mukaisesti eivätkä velkaannu liikaa.
– Rahoitus suunnitellaan niin, että ihmiset voivat jatkaa tavallista elämäänsä rauhallisin mielin ja tulevaisuuteen luottaen, Pasi avaa.
Tulevaisuus tuo aina eteen yllätyksiä, mikä otetaan Säästöpankissa huomioon jo lainaneuvotteluissa. Paikalliskonttoreiden asiantuntevan henkilökunnan kanssa lainamäärä ja kuukausierät suunnitellaan sellaiseksi, että lainanottaja pystyy lyhennysten lisäksi kerryttämään puskuria.
– Emme halua, että asiakas joutuu rahoittamaan yllättäviä menoja ylimääräisellä velalla. Me opastamme kartuttamaan vararahastoa hyvän päivän varalle. Summan ei tarvitse olla suuri. Jo 50 euroa kuussa riittää ensi alkuun. Puskurirahaa voi käyttää vaikka uuden pesukoneen hankintaan tai lapsen rippilahjaskootteriin, Pasi listaa.
Konttoreihin saa tulla, aina
Pasi katselee työhuoneensa ikkunasta Porin kauppatorille. Vihanneskauppias lappaa perunoita kappaan ja vaihtaa mukavia sanoja asiakkaansa kanssa. Säästöpankki toteuttaa saman henkistä ihmisläheistä palvelutapaa. Asiakkaat ovat tervetulleita konttoriin torin kulmalle ihan joka arkipäivä, joka aukiolotunti.
– Isot toimijat ja koko yhteiskuntakin tuntuvat ohjaavan, jopa pakottavan, ihmisiä pelkästään digitaalisiin kanaviin. Meille säästöpankkilaisille tuo tuntuu kovin vieraalta. Olisi murheelliselta elää yhteiskunnassa, jossa ihmisellä ei olisi vaihtoehtoa päättää, missä asioi, miten ja koska. Siksi meille saa tulla, ovet ovat torin kulmalla auki, Pasi vakuuttaa.
Samaan hengenvetoon hän toki muistuttaa, että pankki seuraa aikaansa ja tarjoaa myös kaikki ajanmukaiset digipalvelut. Muun muassa vastikään uusittu Säästöpankin mobiilipankki on saanut asiakkailtamme paljon kiitosta.
Oma yhtiömuoto, ei omistajia
Paikallisuus ja vastuullisuus ovat inhimillisyyden lisäksi säästöpankin vahvat filosofiset toimintaa ohjaavat teemat. Kaikki rahoituspääomat kohdistetaan pääasiassa paikallisiin kohteisiin, eivätkä ne karkaa oman maakunnan saati valtakunnan rajojen yli.
– Säästöpankki on oma yhtiömuotonsa muiden tutumpien yhtiömuotojen, kuten osakeyhtiöiden tai osuuskuntien rinnalla. Merkittävin ero näihin yhtiömuotoihin on se, että säästöpankilla ei ole omistajia ollenkaan. Voittojen maksimointi ja osakkeen- tai asiakasomistajien vaurastuttaminen ei siis ole tehtävämme. Ohjaamme sitä vastoin osan voittovaroistamme vuosittain takaisin omalle paikalliselle yhteisölle ja ihmisille.
Pankilla on Hyviä tekoja -ohjelma, ja nettisivun kautta kuka tahansa voi ehdottaa ja äänestää lahjoituskohdetta. Sivusto löytyy osoitteesta www.saastopankki.fi/hyvia-tekoja.
– Oman yhteisön tukeminen on tärkeä osa toimintaamme. Hyviä tekoja –ohjelman avulla ohjaamme vastuullisuusvaroja oman alueemme toimijoiden, yhdistysten ja seurojen hyvinvointiin. Ohjelman avulla pyrimme myös aktivoimaan ja osallistamaan toimialueemme asukkaita pankin päätöksentekoon. Vastuullisuusvarojen jakamiseen voi siis vaikuttaa jokainen satakuntalainen, oli hän asiakkaamme tai ei.
Historiatrivia:
Tiesitkö? Säästöpankki syntyi, kun vaihtotaloudesta siirryttiin teollistumisen aikaan ja työntekijöille tuli tarve tallettaa palkkarahaa. Ensimmäinen suomalaistallettaja oli piika Hedvig, joka talletti yhden ruplan.