No ny löyty sit sellane juttu, mikä saa porilaiset liikkeel kato!
Satakunnan Viikon lanseeraama Pintxo-viikko vetää keskustan täyteen väkeä seuraavaksi helmikuussa.
Anna Vienonheimo ja Johanna Kallio Caffe Localesta myöntävät, että Talvi Pintxoa odotetaan jännityksellä. Caffè Locale oli viime kesänä ensimmäistä kertaa mukana Pintxoilemassa.
- Pintxoja tehtiin ensin vain pari vatia, mutta sitten asiakkaita alkoi tulvia ovesta, ja tuli puhelu, että tulkaa takaisin töihin. Meno vain kiihtyi loppuviikkoa kohden. Kaiken kaikkiaan myimme noin kaksi tuhatta Pintxoa, kahvilan nuorekkaat emännät kertovat leveä hymy huulillaan.
Talvi Pintxo-viikolla helmikuun alussa kaupunkilaiset lapsista aikuisiin pääsevät jälleen maistelemaan ravintoloissa ja kahviloissa parin euron suussa sulavia herkkupaloja, ja äänestämään niiden keskuudesta voittajaa. Yleisön suosikit ja tuomariston valitsemat voittajat julkistetaan Facebookissa ja Satakunnan Viikko -lehdessä.
Pintxo-viikko antaa mukana oleville ravintoloille ja kahviloille mahdollisuuden laittaa kaiken luovuutensa peliin, ja pitää hauskaa suunnitellessa, millainen on se omannäköinen Pintxo. Talvinen vuodenaika tuo oman mausteisen vivahteensa kisaan, ja antaa mahdollisuuden myös lämpimille kylkiäis-juomille.
Ravintola Borg Kitchen & Bar on sijoittunut kahtena vuonna peräkkäin yleisöäänestyksen voittajaksi, ja tuomariston valinnassa kakkoseksi. Emilia Mannila kertoo, että Borg Kitchen & Bar myi viidessä päivässä jopa yli 2400 Pintxoa, ja luonnollisesti kylkiäisenä runsaasti palan painiketta. Jonot ulottuivat joka ilta pitkälle ulos asti.
Porin kaupunkikeskusta ry:n toiminnanjohtaja Mari Antikainen on iloinen, että keskustaan on saatu tapahtuma, joka vastaa ikuisuuskysymykseen, miten saada ihmiset liikkeelle. Pintxo-viikkoa järjestetään jo neljättä vuotta, ja alati kasvava suosio puhuu puolestaan.
Pintxo-viikolla maanantaista perjantaihin Porin keskusta-alueella voi nähdä liikkeellä isoja ystäväporukoita ja perheitä, jotka jalkautuvat esimerkiksi heti työpäivän jälkeen kiertämään kisaravintoloita. Tyypillisesti Pintxo-viikolla tulee astuttua monen ravintolan ovesta sisään ensimmäistä kertaa, ja ulkopaikkakuntalaisiakin saapuu Poriin nauttimaan iloisesta tungoksesta.
Satakunnan Viikon myyntipäällikkö Pirjo Salminen jatkaa, että myös Satakunnan Viikolle on tärkeää saada ihmiset liikkeelle, ja lehdessä mainostaville yrityksille asiakkaita.
- Pintxo-viikko on siitä mukava tapaus, että sen markkinoinnin tulokset ovat nopeasti nähtävissä. Jokainen voi omin silmin todeta, että ilmoitukset on huomattu ja luettu. Mainontaa on tehty sosiaalisessa mediassa ja Satakunnan Viikon verkkosivuilla, mutta tässä tapauksessa parhaiten on osoittanut voimansa printtilehti. Siitä kertoo sekin, että moni ottaa kierrokselleen mukaan Satakunnan Viikon aukeaman, jossa Pintxo annokset ovat esiteltyinä. Siihen on hyvä merkitä kynällä muistiin, missä on jo käyty, ja mikä Pintxo miellytti.
Ravintoloiden ilmoittautuminen vuoden 2020 Pintxoviikoille on jo hyvässä vauhdissa. Osallistujien määrän odotetaan jälleen nousevan viime vuodesta. - Ei ole tarvinnut hirveästi houkutella, vaan moni sanoo olevansa ilman muuta mukana kummassakin Pintxo-tapahtumassa, Salminen kertoo.
Hän muistuttaa, että imoittautumisen kanssa kannattaa olla ajoissa, sillä kilpailuannokset kuvataan lehteä varten. Helmikuun Pintxoista julkaistaan kuvat Satakunnan Viikon sivuilla jo tammikuussa.