Tien kantavuusmittaus säästää tiekunnan rahaa ja avaa avustushanat
Eletään taas aikaa, jolloin yksityisteiden tiekunnat sopivat kevätkokouksiaan. Porilaisen West Coast Road Masters Oy:n Juha-Matti Vainiolla on rahanarvoisia vinkkejä teiden kunnostajille.
Suomessa on noin 360 000 kilometriä yksityisteitä ja pitkä pätkä osuu Satakuntaankin.
Vainio on erikoistunut kantavuusmittauksiin ja tuntee yksityisteiden kipukohdat.
– Kantavuusmittauksella pystytään laskemaan tarkalleen, paljonko tavoitekantavuuteen pääsemiseksi tarvitaan mursketta. Kallista materiaalia ei tarvitse levittää tielle hakuammuntana, vaan mittaustulos osoittaa kohteet tarkasti.
Valtion perusparannusavustuksia voi hakea läpi vuoden, paras ajankohta kantavuusmittauksille on keväällä roudan sulamisen jälkeen.
– Yksityisteille avustusta myönnetään maksimissaan 50 prosenttia kustannuksista. Ely-keskus arvioi tarpeellisuuden ja hakemukseen liitetty kantavuusmittaus avittaa avustuksen läpimenoa. Ilman mittausta mahdollisuus on erittäin pieni, lähes olematon, Vainio tietää.
Tarjouksen pyytäminen helppoa
Paljonko oman tien parantaminen sitten tulee maksamaan? Montako kuormaa mursketta tarvitaan? Entä mihin kohtiin sitä tulee ajaa?
– Tähän kaikkeen saa vastauksen hyvin helposti. Riittää, että ilmoitatte meille tien pituuden ja osoitteen. Käymme mittaamassa tien kantavuudet 50 metrin välein ja teemme kantavuusmittaukseen perustuvan rakennekerroksen mitoituksen. Sen pohjalta on helppo kilpailuttaa mursketoimittaja ja saada näin kaikki tarvittavat tiedot ajoissa perusparannuksesta ja avustushakemuksesta päättävään tiekunnan kokoukseen.
Toisinaan tienparannukseen kohdennetut avustusrahat loppuvat kesken kauden. Tällöin uutta kantavuusmittausta ei tarvitse tehdä, vaan hyväksytyn hakemuksen maksatus vain siirtyy seuraavalle kaudelle.
Katuverkon ylläpidon hyvä työkalu
Kantavuusmittaukset säästävät aikaa ja rahaa myös kuntien ja kaupunkien katuverkon ylläpidossa.
– Etenkin, kun rahat ovat vähissä, etukäteissuunnittelu ja tarkat laskelmat ovat entistä tärkeämpiä. Kantavuusmittauksella varmistetaan, riittääkö pelkkä päällystys vai tarvitaanko tieosuudelle ensin joitakin muita toimia, kuten perusparannusta. Jos rakennekerrokset ovat heikot, päällyste murtuu jo ensimmäisenä keväänä. Rahat menevät hukkaan, työ pitää alkaa alusta ja kustannukset kasvavat. Ja kadunvarren asukkaat repivät hiuksiaan.
Linkkivinkit:
Vainion yritys Road Masters Oy on mukana valtakunnallisella yksityistiekiertueella. Lue lisää ja ilmoittaudu Yksityistiepäiville:
https://tapahtumat.tieyhdistys.fi/alueelliset-yksityistiepaivat/
Lisätietoja yksityisteistä: