Pyörä-Nurmi palvellut Raumalla yli 70 vuotta – Liikkeen nimeä ei vaihdeta
Vuosien varrella tarjonta on lisääntynyt huikeasti ja uutta tekniikkaa on on tullut käyttöön.
Ari Anteroinen
Raumalainen Pyörä-Nurmi Oy vietti viime vuonna 70-vuotisjuhlaa. Yritystä luotsaa kolmannessa polvessa Jussi Nurmi apunaan Anna Lehtonen ja Elina Koski.
– Pyöräkorjaamosta on lähdetty liikkeelle tai oikeastaan autotallista ja jakoavaimesta, aloittaa Nurmi.
– Isoisä Heikki Nurmi homman aloitti. Siitä on toiminta pikkuhiljaa paisunut pyörä- ja mopokorjaamosta ja varaosamyyntiin ja sitten urheiluvälinekauppaan, Nurmi luettelee.
Jussin isä Iiro Nurmi oli liikkeen pää monia vuosia. Joko on seuraavaa sukupolvea koulittu yrittäjäpolulle?
– Toivottavasti he kävisivät kouluja ja keksisivät muuta, Jussi Nurmi hymähtää.
– Ei pakoteta eikä tyrkytetä.
Maailma on Nurmin mukaan sellaisessa myllerryksessä, että ei voi edes ennustaa, mitä on vuoden päästä.
Pyörä-Nurmi sijaitsee Vanhan Rauman porteilla kauppakeskus Potkurissa. Iso liiketila on kyseisessä kiinteistössä jo toinen. Kovin kauaksi ei olla yrityksen alkuajoista siirrytty, sillä viereisessä Vanhassa Raumassa liike on sijainnut kolmessa eri osoitteessa, Isoraastuvankadulla, Kuninkaankadulla ja Kauppakadulla.
– 300 metrin säteellä tässä ollaan toimittu, Nurmi ja Lehtonen naurahtavat.
Mopoja ei enää vuosiin ole Nurmilla ollut, mutta Nurmin mukaan tavallaan on palattu entiseen sähköpyörien tultua myyntiin.
– Toki nykyään puolet liiketilasta on urheilujalkineita ja -vaatteita, jatkaa Nurmi.
Pyörä-Nurmin kolmikko Elina Koski (vas.), Jussi Nurmi ja Anna Lehtonen kertovat, että sähköpyöriä menee yritysten työsuhde-etuina kaupaksi jo yhtä paljon, kuin kassan kautta myydään. Kuva: Ari Anteroinen
Viisitoista henkilöä työllistävän liikkeen nimi on kuitenkin edelleen Pyörä-Nurmi. Onko koskaan pohdittu nimen muuttamista?
– Montakin kertaa, mutta luonto ei anna periksi. Sen verran on kunnioitusta historiaa kohtaan. Kyllähän nimi antaa vähän väärää tietoa esimerkiksi ulkopaikkakuntalaisille. He ovat silmät pyöreinä, kun havaitsevat, mitä kaikkea täällä on.
Mikä urheiluvälinekaupassa on 70 vuodessa eniten muuttunut?
– Asiakkaat kaipaavat isoa valikoimaa. ”Pikkukioskilla” ei pärjää. Jos haluaa kivijalkaliikeenä pärjätä, pitää olla jo vähän kuin tavaratalo, Nurmi vastaa.
– Kaikkiin urheilulajeihin tulee koko ajan lisää vaatimuksia. Esimerkiksi jääkiekossa 20 vuotta sitten oli puumailat ja jonkinlaiset varusteet. Nykyään katsotaan luistimien terien profiileja ja niitä teroitetaan eri tavoin. Kypäriä on kymmeniä erilaisia ja pää voidaan skannata ensin ja sitten valita sopivin kypärä, Nurmi kertoo esimerkkejä.
Myös jalkoja skannataan, jonka perusteella voidaan tilata sopivimmat luistimet. Kaikenlaista spesiaalia ja datapohjaista toimintaa on tullut mukaan.
– Sähköpyöristä otetaan dataa ja tehdään päivityksiä ja niin edelleen. Maratoonareilla on vielä lenkkarit, joihin ei ole piuhoja kytketty, naurahtaa Nurmi.
Pyörä-Nurmi on pysynyt itsenäisenä liikkeenä, tosin pientä ja ei niin hyvää kokemusta on tovi ketjuyhteistyöstä.
– Silloinkin olimme itsenäisiä, mutta teimme yhteistyötä Sportia-ketjun kanssa. Oli yhteisiä hankintoja ja yhteismarkkinointia. Mutta ei siitä tullut oikein mitään ja se kyltti revittiin aika äkkiä pois, Nurmi kertoo.
Itsenäisyys on Nurmille vahvuus.
– Ketjuliikkeenä emme tässä kauaa oltaisi. Jos maksaisimme ketjumaksuja, se näkyisi hinnoissa ja kuluissa. Ei sellaiseen ole varaa, täsmentää Nurmi.
– Saamme tosi paljon asiakkaita siksi, kun emme ole ketjussa, sillä valikoima on erilainen ja laajempi. Monet ihastelevat ja asiakkaita saapuu ympäri maakuntaa. Monet turistitkin poikkeavat täällä joka kesä, lisää Lehtonen.
Raumalaisten lisäksi Nurmi saa paljon asiakkaita Porista päin, kuten myös Laitilan ja Uudenkaupungin suunnalta.
– Myös Eurasta tullaan, lisää Lehtonen.
– Hiihtoharrastajia tulee Turustakin päin. Siellä ei ole kunnon liikettä hiihtoväelle, tietää Nurmi.
Kuriositeettina Nurmi mainitsee, että onpa sitä myyty jääkiekkovarusteita Dubaihin saakka HC Emirates -joukkueelle.
Minkälainen on kilpailutilanne?
– Raumalla on vähän vastaavanlaista tarjontaa, mutta kilpailua kuuluukin olla. Ilman kilpailua ei ole skarppaamista. Mutta pahimmat kilpailijat ovat verkkokaupat. Ja sitten on näitä pieniä hintaraiskauksia tekeviä autotallifirmoja. Tässä sitten taistellaan, Nurmi toteaa.
Millä miettein katsellaan tulevaisuuteen?
– Tulevaisuutta on ihan turha ennustaa, kun on nämä sähköpörssit, pöpöt ja sodat. Mennään nyt vaikka viikko kerrallaan. Turha tehdä mitään viisvuotissuunnitelmia, Nurmi naulaa.
– Todella paljon vaikuttaa se, minkälaisia kelejä on. Lumeton talvi tai sateinen kesä, niin kauppa ei käy, huomauttaa Lehtonen.