AS­KO TAN­HU­AN­PÄÄ

Rau­ma Ma­ri­ne Const­ruc­ti­o­nin toi­mi­tus­joh­ta­ja Jyr­ki Hei­ni­maa oli re­hel­li­nen ker­to­es­saan, mis­sä vai­hees­sa Rau­man te­la­kal­la ra­ken­net­ta­van Wa­sa­li­nen uu­den mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tan Au­ro­ra Bot­ni­an työt ovat. Hä­nen mu­kaan­sa kaik­ki on eden­nyt ai­ka­tau­lus­sa, mut­ta mah­dol­li­siin vii­väs­tyk­siin­kin on pak­ko va­rau­tua.

– Kii­nas­sa teh­tai­ta sul­ke­nut ko­ro­na­vi­rus saat­taa jat­ku­es­saan ai­heut­taa on­gel­mia myös meil­le. Lai­vaan on ni­mit­täin ti­lat­tu Kii­nas­ta ABB:n säh­kö­pot­ku­ri­lait­tei­ta ja MacG­re­go­rin ram­pit au­to­kan­nel­le, Hei­ni­maa tii­vis­ti.

– Rat­kai­sut toi­mit­ta­jien suh­teen on teh­ty ja ajat sit­ten ja nii­den kans­sa on edet­tä­vä, jat­koi Hei­ni­maa.

RMC:n te­la­kal­la juh­lis­tet­tiin vii­me vii­kol­la Au­ro­ra Bot­ni­an kö­lin­las­kua. Lai­van on tar­koi­tus val­mis­tua ke­vääl­lä 2021, min­kä jäl­keen se siir­tyy Vaa­san ja Uu­ma­jan vä­li­seen lii­ken­tee­seen. Jyr­ki Hei­ni­maan mu­kaan aluk­sen ra­ken­ta­mis­vai­heen työl­li­syys­vai­ku­tus on noin 800 hen­ki­lö­työ­vuot­ta.

– Kun seu­raa­van lai­van eli Tal­lin­kin ti­laa­man lau­tan ra­ken­nus­työt al­ka­vat tä­män vuo­den lo­pul­la, on ton­til­la töis­sä jo 1 500 ih­mis­tä. Vä­ki­mää­räs­tä eh­kä 10 pro­sent­tia on RMC:n omaa hen­ki­lö­kun­taa, lo­put tu­le­vat huo­lel­la ra­ken­net­tu­jen ver­kos­to­jen kaut­ta, toi­mi­tus­joh­ta­ja pal­jas­ti.

Vaa­san kau­pun­gin ja Uu­ma­jan kun­nan yh­des­sä omis­ta­man Kvar­ken Link -yh­ti­ön ti­laa­maa Au­ro­ra Bot­nia -alus­ta Hei­ni­maa ke­hui maa­il­man en­sim­mäi­sek­si mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tak­si, joka tu­lee täyt­tä­mään Clean De­sign -luok­ka­mer­kin.

– Aluk­seen tu­lee hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä ja säh­kö­käyt­töi­nen ruo­ri­pot­ku­ri­jär­jes­tel­mä, joka ei ole mat­kus­ta­ja-au­tois­sa mi­ten­kään ta­va­no­mai­nen rat­kai­su. Val­mis­tut­tu­aan Au­ro­ra Bot­nia on luok­kan­sa ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sin alus, Hei­ni­maa sel­vit­ti.

Au­ro­ra Bot­ni­an nel­jä Wärt­si­län toi­mit­ta­maa pää­ko­net­ta toi­mi­vat sekä nes­tey­te­tyl­lä maa­kaa­sul­la et­tä bi­o­kaa­sul­la. Uu­den tek­nii­kan an­si­os­ta pääs­töt vä­he­ne­vät huo­mat­ta­vas­ti Me­ren­kur­kus­sa nyt lii­ken­nöi­vään Wasa Ex­pess -aluk­seen ver­rat­tu­na. Uu­des­sa aluk­ses­sa voi­daan hyö­dyn­tää Vaa­sas­sa kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­leis­ta tuo­tet­tua bi­o­kaa­sua ja lii­ken­ne sa­ta­miin voi­daan hoi­taa säh­köl­lä.

– RMC ha­lu­aa ol­la ke­hi­tyk­sen kär­jes­sä tuot­ta­mas­sa ko­ko­nais­rat­kai­su­ja, jois­sa hyö­dyn­ne­tään uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta, Jyr­ki Hei­ni­maa pai­not­ti.

Ve­sil­le Au­ro­ra Bot­nia pi­täi­si las­kea syk­syl­lä 2020. In­ves­toin­ti­na pro­jek­ti on 120 mil­joo­na eu­ron suu­rui­nen.

– Maa­il­man ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sim­mäs­sä mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tas­sa on ko­ti­mai­suu­sas­te yli 80 pro­sent­tia. Lai­vam­me on näy­teik­ku­na koko lai­van­ra­ken­nusk­lus­te­ril­le maa­il­mas­sa sekä kou­lu­e­si­merk­ki sii­tä, mitä yh­teis­työl­lä voi­daan saa­da ai­kaan, lau­sui Wa­sa­li­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja Pe­ter Ståhl­berg kö­lin­las­ku­ti­lai­suu­des­sa.