Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaustyöt käynnissä – myös KRP:n tutkijat yhä vauriopaikalla
Liisa Kujala, Minja Viitanen, Heidi Puomisto / STT
Suomen ja Saksan välisen tietoliikennekaapelin korjaustöistä vastaava alus on saapunut kaapelin katkeamispaikalle, ja korjaustyöt on jo aloitettu. Asiasta kerrotaan STT:lle tietoverkkoyhtiö Cinian viestinnästä.
Cinian omistama C-Lion1-kaapeli katkesi Ruotsin talousvyöhykkeellä viikko sitten. Korjausalus lähti Ranskasta kohti katkeamispaikkaa torstaina, ja se saapui paikalle aikaisin maanantaiaamuna. Kaapelin katkeamispaikassa meren syvyys on noin 50 metriä. Cinian viestintä- ja kasvujohtaja Henri Kronlund kertoo STT:lle, että mereen on laskettu sukellusrobotti, jonka avulla vikakohta paikallistetaan.
Käytännössä korjaaminen tapahtuu niin, että kaapeleiden katkenneet päät nostetaan vuorotellen ylös merenpohjasta ja niiden toimivuus mantereen suuntaan varmistetaan. Toiseen kaapelin katkenneeseen päähän tehdään jatkos, jonka jälkeen päät yhdistetään ja lopuksi korjatun kaapelin toimivuus testataan.
Kronlund vahvistaa, että korjaustöiden arvioidaan tulevan päätökseen marraskuun loppuun mennessä eli alkaneella viikolla.
– Mikäli sääoloissa ei tapahdu mitään merkittävää muutosta, niin siinä pysytään.
Korjaustyöt voisivat viivästyä esimerkiksi myrskyn tai kovan aallokon vuoksi. Kronlundin mukaan sää on kuitenkin tällä hetkellä sellainen, että korjausta pystytään tekemään. Myöskin sääennusteet näyttävät siltä, että korjaustöissä pysytään aikataulussa.
– Mutta toki se on arvio vielä tässä vaiheessa, Kronlund jatkaa.
Katkeamispaikalla oleva alus kuuluu ranskalaiselle Alcatel Submarine Networks -yhtiölle (ASN), joka käytännössä toteuttaa korjaustyön. Kronlund kertoo, että aluksella on kaikkiaan noin 90 henkilöä, jotka työskentelevät kolmessa vuorossa.
Keskusrikospoliisi (KRP) on ilmoittanut tutkivansa merikaapelin katkeamista törkeänä vahingontekona ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä. Kronlundin mukaan ASN:n aluksella ei silti ole KRP:n tai Suomen Rajavartiolaitoksen edustajia.
Cinian kaapeleita ei ole jouduttu aiemmin korjaamaan vastaavalla tavalla. Globaalisti korjaustyö ei Kronlundin mukaan kuitenkaan ole poikkeuksellinen. Esimerkiksi ASN:n korjausalus on tarkoitettu nimenomaan tällaiseen työhön.
– Siinä mielessä se on heille normaalia työtä, Kronlund kuvailee.
Keskusrikospoliisin tutkijat ovat yhä Suomen ja Saksan välillä vaurioituneen merikaapelin vauriopaikalla, rikosylikomisario Risto Lohi kertoo STT:lle.
– Käsitykseni mukaan toimenpiteet vielä jatkuvat siellä tänään, mutta kun ne on saatu riittävällä tavalla suoritettua, tehdään ratkaisu siitä, että sieltä lähdetään kohti kotisatamaa, Lohi sanoo.
Suomenlahden merivartiosto kertoi lauantaina Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turvan saapuneen tietoliikennekaapelin katkeamispaikalle. KRP on pyytänyt Rajavartiolaitokselta virka-apua paikkatutkinnan suorittamiseksi. Vartiolaiva tukee KRP:n esitutkintaa vedenalaisilla suorituskyvyillään.
Tutkintaa on saatu suoritettua Lohen mukaan hyvin, ja KRP:n tutkijat saanevat työnsä vauriopaikalla valmiiksi tämän viikon aikana.
– Varmasti ihan lähipäivinä pystytään arvioimaan, että toimenpiteet on saatu tehtyä riittävällä tavalla.
KRP:n rikosylikomisario Lohi ei avaa mahdollisia toimia vauriopaikalla havaitun kiinalaisaluksen suhteen.
– Alus on on meillä tiedossa, ja sen osalta tiedämme, että tiettyjä tarkistuksia on käynnissä, Lohi sanoo.
Lohen mukaan kyse on keskeneräisestä asiasta.
– Tässä vaiheessa, kun se (alus) on Tanskan ja Ruotsin välissä, niin en kommentoi tarkemmin niitä toimenpiteitä, mitä siellä mahdollisesti on käynnissä, Lohi toteaa.
Kahden merikaapelin vaurioitumisten aikaan alueella liikkunut kiinalaislaiva oli sunnuntaina alkuillasta ankkurissa Kattegatin alueella Tanskan ja Ruotsin välillä, selvisi meriliikenteen seurannan Marinetraffic- ja Vesselfinder-sivustoilta. Sen lähellä olivat yhä myös Tanskan laivaston partioalus sekä saksalainen partioalus. Ruotsin yleisradio SVT uutisoi lauantaina, että myös Ruotsin rannikkovartioston alus oli pysähtyneenä noin 30 kilometrin päässä kiinalaislaivasta.
Lohen mukaan viranomaiset selvittävät, mitä aluksia alueella liikkui vaurioitumishetkellä.
– Tietoa arvioidaan ja vaihdetaan eri maiden kesken, jotta saadaan tarkka kuva tapahtumien kulusta ja siitä, mitä toimijoita tai mitä aluksia siihen mahdollisesti liittyy. Tutkinta on kuitenkin vielä aika alkuvaiheessa.
Vauriopaikan tutkinnassa paikkaa pyritään dokumentoimaan tarkasti ja otetaan siihen mahdollisesti liittyviä näytteitä, Lohi kertoo.
– Kuvataan mahdollisesti merenpohjassa olevia jälkiä ja mitä vaurioita on havaittavissa. Niillä on keskeinen merkitys, kun tehdään johtopäätöksiä siitä, mikä tämän kaapelin vaurioitumisen on aiheuttanut, Lohi sanoo.
Tutkinnassa hyödynnetään Rajavartiolaitoksen kyvykkyyksiä, joilla merenpohjaa voidaan tutkia. KRP:n Lohi ei kommentoi tarkemmin, millä laitteilla tai toimilla pohjaa tutkitaan.
C-Lion1-kaapelin lisäksi Itämerellä on vaurioitunut Ruotsin ja Liettuan välinen tietoliikennekaapeli. Molempien kaapelivaurioiden syynä pidetään ulkoista voimaa.
Lohen mukaan poliisin ja Rajavartiolaitoksen välinen työnjako on sujunut hyvin ja vakiintuneesti. Kansainvälinen tiedonvaihto Ruotsin kanssa on tiivistä. Tietoa vaihdetaan tarvittavilta osin myös muiden maiden kanssa.
Tutkintaa ovat Lohen mukaan hankaloittaneet ainoastaan vaikeat sääolosuhteet ja kova merenkäynti. Myös useamman maan kytkeytyminen tapahtumiin hidastaa etenemistä osaltaan. Tutkinta jatkuu Lohen mukaan kansainvälisenä työnä, johon kuuluu tiedonvaihtoa, tiedon arviointia sekä kuulusteluja.