Lii­sa Ku­ja­la, Min­ja Vii­ta­nen, Hei­di Puo­mis­to / STT

Suo­men ja Sak­san vä­li­sen tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­lin kor­jaus­töis­tä vas­taa­va alus on saa­pu­nut kaa­pe­lin kat­ke­a­mis­pai­kal­le, ja kor­jaus­työt on jo aloi­tet­tu. Asi­as­ta ker­ro­taan STT:lle tie­to­verk­ko­yh­tiö Ci­ni­an vies­tin­näs­tä.

Ci­ni­an omis­ta­ma C-Lion1-kaa­pe­li kat­ke­si Ruot­sin ta­lous­vyö­hyk­keel­lä viik­ko sit­ten. Kor­jau­sa­lus läh­ti Rans­kas­ta koh­ti kat­ke­a­mis­paik­kaa tors­tai­na, ja se saa­pui pai­kal­le ai­kai­sin maa­nan­tai­aa­mu­na. Kaa­pe­lin kat­ke­a­mis­pai­kas­sa me­ren sy­vyys on noin 50 met­riä. Ci­ni­an vies­tin­tä- ja kas­vu­joh­ta­ja Hen­ri Kron­lund ker­too STT:lle, et­tä me­reen on las­ket­tu su­kel­lus­ro­bot­ti, jon­ka avul­la vi­ka­koh­ta pai­kal­lis­te­taan.

Käy­tän­nös­sä kor­jaa­mi­nen ta­pah­tuu niin, et­tä kaa­pe­lei­den kat­ken­neet päät nos­te­taan vuo­ro­tel­len ylös me­ren­poh­jas­ta ja nii­den toi­mi­vuus man­te­reen suun­taan var­mis­te­taan. Toi­seen kaa­pe­lin kat­ken­nee­seen pää­hän teh­dään jat­kos, jon­ka jäl­keen päät yh­dis­te­tään ja lo­puk­si kor­ja­tun kaa­pe­lin toi­mi­vuus tes­ta­taan.

Kron­lund vah­vis­taa, et­tä kor­jaus­töi­den ar­vi­oi­daan tu­le­van pää­tök­seen mar­ras­kuun lop­puun men­nes­sä eli al­ka­neel­la vii­kol­la.

– Mi­kä­li sää­o­lois­sa ei ta­pah­du mi­tään mer­kit­tä­vää muu­tos­ta, niin sii­nä py­sy­tään.

Kor­jaus­työt voi­si­vat vii­väs­tyä esi­mer­kik­si myrs­kyn tai ko­van aal­lo­kon vuok­si. Kron­lun­din mu­kaan sää on kui­ten­kin täl­lä het­kel­lä sel­lai­nen, et­tä kor­jaus­ta pys­ty­tään te­ke­mään. Myös­kin sää­en­nus­teet näyt­tä­vät sil­tä, et­tä kor­jaus­töis­sä py­sy­tään ai­ka­tau­lus­sa.

– Mut­ta toki se on ar­vio vie­lä täs­sä vai­hees­sa, Kron­lund jat­kaa.

Kat­ke­a­mis­pai­kal­la ole­va alus kuu­luu rans­ka­lai­sel­le Al­ca­tel Sub­ma­ri­ne Net­works -yh­ti­öl­le (ASN), joka käy­tän­nös­sä to­teut­taa kor­jaus­työn. Kron­lund ker­too, et­tä aluk­sel­la on kaik­ki­aan noin 90 hen­ki­löä, jot­ka työs­ken­te­le­vät kol­mes­sa vuo­ros­sa.

Kes­kus­ri­kos­po­lii­si (KRP) on il­moit­ta­nut tut­ki­van­sa me­ri­kaa­pe­lin kat­ke­a­mis­ta tör­ke­ä­nä va­hin­gon­te­ko­na ja tör­ke­ä­nä tie­to­lii­ken­teen häi­rin­tä­nä. Kron­lun­din mu­kaan ASN:n aluk­sel­la ei sil­ti ole KRP:n tai Suo­men Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sen edus­ta­jia.

Ci­ni­an kaa­pe­lei­ta ei ole jou­dut­tu ai­em­min kor­jaa­maan vas­taa­val­la ta­val­la. Glo­baa­lis­ti kor­jaus­työ ei Kron­lun­din mu­kaan kui­ten­kaan ole poik­keuk­sel­li­nen. Esi­mer­kik­si ASN:n kor­jau­sa­lus on tar­koi­tet­tu ni­me­no­maan täl­lai­seen työ­hön.

– Sii­nä mie­les­sä se on heil­le nor­maa­lia työ­tä, Kron­lund ku­vai­lee.

Kes­kus­ri­kos­po­lii­sin tut­ki­jat ovat yhä Suo­men ja Sak­san vä­lil­lä vau­ri­oi­tu­neen me­ri­kaa­pe­lin vau­ri­o­pai­kal­la, ri­ko­sy­li­ko­mi­sa­rio Ris­to Lohi ker­too STT:lle.

– Kä­si­tyk­se­ni mu­kaan toi­men­pi­teet vie­lä jat­ku­vat siel­lä tä­nään, mut­ta kun ne on saa­tu riit­tä­väl­lä ta­val­la suo­ri­tet­tua, teh­dään rat­kai­su sii­tä, et­tä siel­tä läh­de­tään koh­ti ko­ti­sa­ta­maa, Lohi sa­noo.

Suo­men­lah­den me­ri­var­ti­os­to ker­toi lau­an­tai­na Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sen var­ti­o­lai­va Tur­van saa­pu­neen tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­lin kat­ke­a­mis­pai­kal­le. KRP on pyy­tä­nyt Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sel­ta vir­ka-apua paik­ka­tut­kin­nan suo­rit­ta­mi­sek­si. Var­ti­o­lai­va tu­kee KRP:n esi­tut­kin­taa ve­de­na­lai­sil­la suo­ri­tus­ky­vyil­lään.

Tut­kin­taa on saa­tu suo­ri­tet­tua Lo­hen mu­kaan hy­vin, ja KRP:n tut­ki­jat saa­ne­vat työn­sä vau­ri­o­pai­kal­la val­miik­si tä­män vii­kon ai­ka­na.

– Var­mas­ti ihan lä­hi­päi­vi­nä pys­ty­tään ar­vi­oi­maan, et­tä toi­men­pi­teet on saa­tu teh­tyä riit­tä­väl­lä ta­val­la.

KRP:n ri­ko­sy­li­ko­mi­sa­rio Lohi ei avaa mah­dol­li­sia toi­mia vau­ri­o­pai­kal­la ha­vai­tun kii­na­lai­sa­luk­sen suh­teen.

– Alus on on meil­lä tie­dos­sa, ja sen osal­ta tie­däm­me, et­tä tiet­ty­jä tar­kis­tuk­sia on käyn­nis­sä, Lohi sa­noo.

Lo­hen mu­kaan kyse on kes­ke­ne­räi­ses­tä asi­as­ta.

– Täs­sä vai­hees­sa, kun se (alus) on Tans­kan ja Ruot­sin vä­lis­sä, niin en kom­men­toi tar­kem­min nii­tä toi­men­pi­tei­tä, mitä siel­lä mah­dol­li­ses­ti on käyn­nis­sä, Lohi to­te­aa.

Kah­den me­ri­kaa­pe­lin vau­ri­oi­tu­mis­ten ai­kaan alu­eel­la liik­ku­nut kii­na­lais­lai­va oli sun­nun­tai­na al­kuil­las­ta ank­ku­ris­sa Kat­te­ga­tin alu­eel­la Tans­kan ja Ruot­sin vä­lil­lä, sel­vi­si me­ri­lii­ken­teen seu­ran­nan Ma­ri­net­raf­fic- ja Ves­sel­fin­der-si­vus­toil­ta. Sen lä­hel­lä oli­vat yhä myös Tans­kan lai­vas­ton par­ti­oa­lus sekä sak­sa­lai­nen par­ti­oa­lus. Ruot­sin yleis­ra­dio SVT uu­ti­soi lau­an­tai­na, et­tä myös Ruot­sin ran­nik­ko­var­ti­os­ton alus oli py­säh­ty­nee­nä noin 30 ki­lo­met­rin pääs­sä kii­na­lais­lai­vas­ta.

Lo­hen mu­kaan vi­ra­no­mai­set sel­vit­tä­vät, mitä aluk­sia alu­eel­la liik­kui vau­ri­oi­tu­mis­het­kel­lä.

– Tie­toa ar­vi­oi­daan ja vaih­de­taan eri mai­den kes­ken, jot­ta saa­daan tark­ka kuva ta­pah­tu­mien ku­lus­ta ja sii­tä, mitä toi­mi­joi­ta tai mitä aluk­sia sii­hen mah­dol­li­ses­ti liit­tyy. Tut­kin­ta on kui­ten­kin vie­lä ai­ka al­ku­vai­hees­sa.

Vau­ri­o­pai­kan tut­kin­nas­sa paik­kaa py­ri­tään do­ku­men­toi­maan tar­kas­ti ja ote­taan sii­hen mah­dol­li­ses­ti liit­ty­viä näyt­tei­tä, Lohi ker­too.

– Ku­va­taan mah­dol­li­ses­ti me­ren­poh­jas­sa ole­via jäl­kiä ja mitä vau­ri­oi­ta on ha­vait­ta­vis­sa. Niil­lä on kes­kei­nen mer­ki­tys, kun teh­dään joh­to­pää­tök­siä sii­tä, mikä tä­män kaa­pe­lin vau­ri­oi­tu­mi­sen on ai­heut­ta­nut, Lohi sa­noo.

Tut­kin­nas­sa hyö­dyn­ne­tään Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sen ky­vyk­kyyk­siä, joil­la me­ren­poh­jaa voi­daan tut­kia. KRP:n Lohi ei kom­men­toi tar­kem­min, mil­lä lait­teil­la tai toi­mil­la poh­jaa tut­ki­taan.

C-Lion1-kaa­pe­lin li­säk­si Itä­me­rel­lä on vau­ri­oi­tu­nut Ruot­sin ja Liet­tu­an vä­li­nen tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­li. Mo­lem­pien kaa­pe­li­vau­ri­oi­den syy­nä pi­de­tään ul­kois­ta voi­maa.

Lo­hen mu­kaan po­lii­sin ja Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sen vä­li­nen työn­ja­ko on su­ju­nut hy­vin ja va­kiin­tu­nees­ti. Kan­sain­vä­li­nen tie­don­vaih­to Ruot­sin kans­sa on tii­vis­tä. Tie­toa vaih­de­taan tar­vit­ta­vil­ta osin myös mui­den mai­den kans­sa.

Tut­kin­taa ovat Lo­hen mu­kaan han­ka­loit­ta­neet ai­no­as­taan vai­ke­at sää­o­lo­suh­teet ja kova me­ren­käyn­ti. Myös use­am­man maan kyt­key­ty­mi­nen ta­pah­tu­miin hi­das­taa ete­ne­mis­tä osal­taan. Tut­kin­ta jat­kuu Lo­hen mu­kaan kan­sain­vä­li­se­nä työ­nä, jo­hon kuu­luu tie­don­vaih­toa, tie­don ar­vi­oin­tia sekä kuu­lus­te­lu­ja.