Sylvi-näytelmä kertoo elämästä – Porin Teatterissa saa ensi-iltansa historiallisista henkilöistä kertova elämänmakuinen fiktio
Sanna Jääskeläinen
Mielikuvamme Sylvi Kekkosesta, presidentti Urho Kekkosen puolisosta, on hieman varautuneen näköinen, useimmiten vakava nainen, jonka tummat hiukset on kierretty hillitylle nutturalle. Mielikuvat perustuvat useimmilla meistä vanhoihin valokuviin, mutta piirtyvät vahvoina tajuntaan. Niinpä moni on tullut kertomaan ohjaaja Minna Nurmelinille ja näyttelijä Mervi Takatalolle, millainen Sylvi oikein oli, kun on kuullut, että he työstävät hänestä näytelmää.
Kaksikko ei kuitenkaan suostu lukkiutumaan näihin ennakko-odotuksiin, vaan haluaa tuoda näyttämölle naisen, joka on paljon mielikuvia suurempi: eläväinen, tunteva ihminen.
– Tämä ei ole elämäkerran näytelmäversio, vaan tarina ihmisistä ja kohtaloista. Se pohtii, mitä olisi voinut tapahtua ja tulkitsee todellisuutta. Ihminen on julkisivun alla paljon enemmän kuin mitä näemme, he sanovat.
Sylvi – ensimmäinen nainen saa ensi-iltansa Porin Teatterin pienellä näyttämöllä torstaina 9. marraskuuta.
Mervi Takatalon roolityö Sylvinä kunnioittaa esikuvaansa.
– Annan roolihahmon virrata lävitseni ja haluan pitää hänestä hyvää huolta, en missään nimessä loukata, hän luonnehtii työskentelytapaansa.
Johanna Venhon Ensimmäinen nainen -romaaniin perustuvaa näytelmätekstiä Takatalo pitää kiinnostavana.
– Venhon kirja on todella kaunis, kuin pitsiliina. Näytelmässä on rouheampi ote, elämänmakuinen ja läsnäoleva.
Minna Nurmelin (oik.) on ohjannut aiemmin Porin Teatterissa Peppi Pitkätossun 1990-luvun lopulla. Mervi Takatalo on esiintynyt Porissa Kirjurin kesäteatterissa muutama vuosi sitten. Nyt hän tekee pääroolin Sylvinä ja ensi keväänä myös Tuhkimo-näytelmässä. Kuva: Sanna Jääskeläinen
Näytelmätekstin on dramatisoinut Maia Häkli. Kun Porin Teatteri kutsui Minna Nurmelinin näytelmän ohjaajaksi, tekstin työstäminen jatkui yhdessä.
– Koska kyseessä on kantaesitys, olemme muokanneet sitä vielä harjoitusten yhteydessä, Nurmelin kertoo.
– Maian dramatisointi kyllä pohjautuu kirjaan, mutta vain väljästi ja on itsenäinen näyttämöteos. Haaste on se, että teos kertoo oikeista lähihistorian henkilöistä ja tapahtumista, mutta on kuitenkin fiktiota. Haluamme pitää faktat mahdollisimman oikeina, mutta fiktio antaa vapautta luoda.
Yksi haaste käsikirjoittajille on ollut Sylvin puoliso UKK, jonka elämästä ja ajattelusta on kirjoitettu hyllymetreittäin analyysejä. Puoliso on jäänyt taustalle.
– Tämä esitys kertoo nimenomaan Sylvistä. Urho on mukana, mutta emme halunneet antaa Urhon kasvaa päähenkilöksi. Sylvillä oli kuitenkin keskeinen rooli myös puolisonsa uran luomisessa, hän sparrasi ja he loivat yhdessä strategioita. Heidän avioliittonsa on näytelmän keskeinen teema.
Sylvi-näytelmän teemat osuvat aikaan, jota elämme. Sylvi ja Urho Kekkonen loivat 1930-luvulla yhdessä poliittisen linjan, jonka ytimenä oli toiminta ääriliikehdintää vastaan. Nurmelin ja Takatalo kuitenkin painottavat, ettei Sylvi ole historiallinen näytelmä, vaikka siinä on mukana historiallisia käänteitä.
– Sen aihepiirejä ovat tunneäly, empatia, parisuhde, rakkaus, henkilökohtainen kasvu sekä toivo eli syy jatkaa. Sekä se, miten ihminen suhtautuu elämään, kun isot valinnat on tehty, Takatalo sanoo.
Näytelmän koeyleisö on elänyt tarinassa mukana. Nurmelin ja Takatalo sanovat, että Sylvi on aikuisten näytelmä, eivätkä suosittele sitä alle 12-vuotiaille. Kiinnostus näytelmää kohtaa on ollut suurta etukäteen. Teatterista kerrotaan, että tämä vuoden esityksistä jo 88 prosenttia lipuista on varattu.